1

Menu

Doelen bijhouden met Contact Form 7 en de nieuwe Google Analytics-code (gtag)

Contact Form 7 is een populaire plugin voor WordPress. Je kunt hiermee gemakkelijk een contactformulier toevoegen op je website. Standaard worden verzonden formulieren niet gemeten en dat is best belangrijk. Als je bijv. verzonden offertes in kaart brengt, kun je zien via welk kanaal de meeste offertes komen. Zo weet je of de Google AdWords-campagne zinvol is of dat het verstandig is om te investeren in zoekmachineoptimalisatie of e-mailmarketing.

Het is al langer mogelijk om met Contact Form 7 gebeurtenissen (en dus ook conversies) bij te houden in Google Analytics. De instructies hoe het werkt met de oude ga-code lees je hier.

Sinds dit jaar werkt Google Analytics met een nieuwe code: gtag. De oude manier om gebeurtenissen bij te houden, werkt dus niet meer. Wil je overstappen naar de nieuwe Analytics-code, dan is het van belang dat je op een andere manier gebeurtenissen gaat meten. Hieronder zie je een voorbeeld van de nieuwe Analytics-code. Plaats in het stukje met UA-XXXXXXXX-X jouw eigen UA-code.

<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-25854724-1"></script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag('js', new Date());
gtag('config', 'UA-XXXXXXXX-X');
</script>

Plaats het volgende script direct onder de nieuwe Google Analytics-code tussen de <header>-tags. Je kunt dit handmatig doen of een plugin gebruiken als ‘Insert Headers and Footers’.

<script>
document.addEventListener( 'wpcf7mailsent', function( event ) {
gtag('event', 'successful-form-submission-mailsent', {'event_category': 'contact-form','event_label' : 'submit'});
}, false );
</script>

Ga nu naar ‘Realtime’ in Google Analytics. Als het goed is, zie je de gebeurtenis binnenkomen onder ‘Gebeurtenissen’. Nu kun je een doel aanmaken onder ‘Conversies’ en verstuurde contactformulieren of offerte aanvragen in kaart brengen.

Populaire berichten

Heb je een vraag?
Heb je een vraag of heb je hulp nodig? Onze collega Tim Kraaijvanger staat voor je klaar!
Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Misschien vind je dit ook interessant...

Online marketing: SEO trends 2024
Wil jij jouw online zichtbaarheid vergroten en hoger in de Google zoekresultaten komen? Dan is ...
Hoger in Google komen met je website? De 18 allerbeste tips voor 2024!
Je vindt dat je die eerste plek op een bepaalde zoekterm verdient, maar op dit ...
Google Ads campagnes uitbesteden? Dat kan bij ons!
Stormachtig is gespecialiseerd in zoekmachine-adverteren via Google Ads (vroeger AdWords) en Microsoft Bing. Google Ads-beheer ...

Stel een vraag

Stel je vraag via onderstaande formulier. We proberen je bericht zo snel mogelijk te beantwoorden!

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.