Contact Form 7 is een populaire plugin voor WordPress. Je kunt hiermee gemakkelijk een contactformulier toevoegen op je website. Standaard worden verzonden formulieren niet gemeten en dat is best belangrijk. Als je bijv. verzonden offertes in kaart brengt, kun je zien via welk kanaal de meeste offertes komen. Zo weet je of de Google AdWords-campagne zinvol is of dat het verstandig is om te investeren in zoekmachineoptimalisatie of e-mailmarketing.
Het is al langer mogelijk om met Contact Form 7 gebeurtenissen (en dus ook conversies) bij te houden in Google Analytics. De instructies hoe het werkt met de oude ga-code lees je hier.
Sinds dit jaar werkt Google Analytics met een nieuwe code: gtag. De oude manier om gebeurtenissen bij te houden, werkt dus niet meer. Wil je overstappen naar de nieuwe Analytics-code, dan is het van belang dat je op een andere manier gebeurtenissen gaat meten. Hieronder zie je een voorbeeld van de nieuwe Analytics-code. Plaats in het stukje met UA-XXXXXXXX-X jouw eigen UA-code.
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-25854724-1"></script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag('js', new Date());
gtag('config', 'UA-XXXXXXXX-X');
</script>
Plaats het volgende script direct onder de nieuwe Google Analytics-code tussen de <header>-tags. Je kunt dit handmatig doen of een plugin gebruiken als ‘Insert Headers and Footers’.
<script>
document.addEventListener( 'wpcf7mailsent', function( event ) {
gtag('event', 'successful-form-submission-mailsent', {'event_category': 'contact-form','event_label' : 'submit'});
}, false );
</script>
Ga nu naar ‘Realtime’ in Google Analytics. Als het goed is, zie je de gebeurtenis binnenkomen onder ‘Gebeurtenissen’. Nu kun je een doel aanmaken onder ‘Conversies’ en verstuurde contactformulieren of offerte aanvragen in kaart brengen.