Iedere website is gebouwd met een doel. Weet jij het doel van jouw website al? Breng de doelen (conversies) op jouw website in kaart. Dan weet je of jouw website goed presteert en kun je in de toekomst resultaten vergelijken.
Meer dan één doel
Een website kan meer dan één doel hebben. Stel, je hebt een webshop, dan lijkt het alsof er maar één doel is, namelijk zoveel mogelijk bestellingen krijgen. Toch zijn er veel meer doelen te bedenken. Zo kan het jouw doel zijn om de gemiddelde bestelwaarde te verhogen, bijvoorbeeld door kassakoopjes toe te voegen in de winkelwagen en zo meer upsell-momenten te creëren. Een ander mogelijk doel is om het aantal herhaalaankopen flink te vergroten. Of misschien wil je juist het conversiepercentage (hoeveel procent van de bezoekers iets koopt) laten stijgen.
Harde versus zachte doelen
Daarnaast heb je nog harde en zachte doelen. Een hard doel is een waardevolle conversie. Denk aan: het plaatsen van een bestelling of het contactformulier invullen. Een zacht doel is een laagdrempelige conversie, zonder dat het direct resulteert in extra omzet. Denk aan het aanvragen van de nieuwsbrief of een product toevoegen aan de winkelwagen. Vaak is het goed om zowel harde als zachte doelen inzichtelijk te maken. Een bezoeker die een zacht doel voltooit, maar geen hard doel afvinkt, kan bijvoorbeeld toegevoegd worden aan de retargetinglijst. Of wanneer er te weinig bestellingen zijn in een webshop, dan kan aan de hand van de zachte doelen wel inzichtelijk worden gemaakt waar bezoekers afhaken of welke kanalen bovengemiddeld presteren.
Maak de doelen SMART
Wil je beter scoren met je website? Maak je KPI’s SMART. Een doelstelling als “meer bestellingen” is niet concreet genoeg. Doelen moeten specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden zijn. Met acceptabel bedoelen we dat je iets kan doen om het doel te halen. Een doel als “ik wil de loterij winnen” is niet acceptabel, want je kunt de loterij niet beïnvloeden. Ja, je kunt veel loten kopen, maar je snapt het punt. Met realistisch bedoelen we dat je niet overambitieus moet zijn. Een doel als “Ik wil meer omzet dan Amazon” is (op korte termijn) onhaalbaar. Het resultaat: doelstellingen gaan frustreren en belemmeren juist je groei. Door in kleine stapjes vooruit te gaan, blijft het motiverend om doelen af te vinken en verder te groeien.
Voorbeeld van goede doelen:
- Volgend jaar wil ik 300.000 unieke bezoekers op de website ontvangen.
- In de laatste week van november moet er minimaal 50.000 omzet gegenereerd worden in de webshop.
- Op 31 december moet onze webshop in de top 3 staan van Google (Nederland) op het zoekwoord ‘konijnenhok kopen’.
Probeer doelstellingen te bepalen voor de komende maanden. Kijk niet jaren vooruit. Omstandigheden kunnen namelijk plotseling veranderen. Een goed voorbeeld hiervan is de recente coronacrisis. De vraag naar jouw product of dienst kan tijdens een onverwachte crisis plotseling toenemen of afnemen. Het is onmogelijk om dan de eerder geformuleerde doelstellingen te behalen.
Welke mogelijke doelstellingen zijn er?
Hieronder vind je een flinke lijst met mogelijke doelstellingen voor jouw website. Let op: deze doelen zijn nog niet SMART. Je moet ze nog zelf even SMART maken. Dit is afhankelijk van een aantal factoren. Wat gebeurt er nu op je website? Welk budget is er voor online marketing? Wat doet de markt? Als je het lastig vindt om SMART-doelstellingen te formuleren, dan helpen we je natuurlijk graag. Neem contact op met één van de online marketeers van Stormachtig.
Doelstelling: verkoop (e-commerce)
Een webshop wil graag zoveel mogelijk verkopen. Toch zijn er meer doelstellingen te bedenken dan keiharde sales:
- Meer bestellingen
- Een hogere totale omzet
- Meer bestellingen / omzet via een bepaald kanaal (Google Ads, sociale media, e-mailmarketing, SEO)
- Conversiepercentage verhogen
- Kosten per conversie (overall of via bijv. Google Ads) verlagen
- ROAS (Return On Ad Spent) verbeteren
- Aantal keer kortingscode gebruikt
- Gemiddelde orderbedrag verhogen
- Meer herhaalaankopen
- Afrekenproces (van winkelwagen tot bestellen) optimaliseren, zodat minder potentiële klanten afhaken. Ook kun je het afrekenproces versnellen (eenvoudiger betalen).
Doelstelling: leads
Heb je een eigen bedrijf, maar geen webshop? Waarschijnlijk is het hoofddoel van jouw website om zoveel mogelijk leads te genereren, oftewel het werven van (nieuwe) klanten. Interessante doelstellingen zijn dan:
- Meer ingevulde offerteformulieren
- Meer ingevulde contactformulieren
- Meer aangevraagde brochures
- Conversiepercentage verbeteren
- Aantal chatgesprekken verhogen (als je een chatbot / live chat hebt)
- E-book/whitepaper downloads verhogen
- Aantal nieuwsbriefabonnees flink omhoog
- Meer klikken op telefoonnummer
- Meer klikken op e-mailadres(sen)
- Meer paginaweergaven van de contactpagina
Doelstelling: naamsbekendheid
Stel, Coca Cola lanceert een nieuw label, dan wordt er een campagnewebsite gelanceerd. Het doel van deze website is naamsbekendheid opbouwen. Er zijn dan vaak weer andere doelen.
- NPS-score verbeteren
- Meer bezoekers op de website
- Paginaweergaven per bezoek verhogen
- (Offline) omzet verhogen
- Gemiddelde bezoekersduur verlengen
Doelstelling: informeren
Ook informeren kan een doel zijn. Denk bijvoorbeeld aan (semi)-overheid of een website als Wikipedia. Mogelijke doelstellingen zijn dan:
- Gemiddelde sessieduur verlengen (oftewel, bezoekers zo lang mogelijk op je site houden)
- Meer pagina’s per sessie
- Bouncepercentage verlagen
- Uitstappercentage verlagen
- Scrollpercentage (bijv. meer bezoekers die 85% naar beneden scrollen)
- Percentage terugkerende bezoekers vergroten
SEO-doelstellingen
Daarnaast zijn er SEO-specifieke doelstellingen, die interessant kunnen zijn als je aan de slag gaat met zoekmachineoptimalisatie. Aan het begin van een SEO-traject wordt een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd. Aan de hand van deze nulmeting kun je doelstellingen bepalen en starten met optimaliseren. Voorbeeld: op dit moment scoren twintig concurrenten beter op de zoekwoorden uit het zoekwoordenonderzoek. Je staat dus op de 21e plaats. Het kan dan jouw doel zijn om in de top 10 te komen. Een ander mogelijk doel: op dit moment is het zichtbaarheidspercentage 4%, maar je wil graag naar 8%.
- Meer bezoekers/sessies via zoekmachines (organisch)
- (Gemiddelde) positie op zoekwoorden verbeteren
- Percentage zoekwoorden in de top 10 van Google (pagina 1) vergroten
- Zichtbaarheid van zoekwoorden verhogen
- Betere zichtbaarheid in Google dan concurrenten of concurrent X
- Websitesnelheid verbeteren
Overige doelstellingen
Er zijn veel meer doelstellingen te bedenken. Een krant of uitgever wil zoveel mogelijk advertentie-inkomsten of veel nieuwe abonnees erbij. Dan gelden er weer andere doelen, namelijk het aantal advertentieklikken verhogen of het aantal paginaweergaven per bezoek verhogen. Een support-website (bijv. een reparatiecentrum) heeft weer andere doelstellingen, zoals de klanttevredenheid verhogen of het aantal openstaande klachten/vragen verlagen. Op een ‘werken bij’-website verzamel je het liefst zoveel mogelijk sollicitaties of profielen van interessante kandidaten.
Misschien heb jij ook wel eigen doelstellingen, die niet in de rijtjes hierboven terugkomen. Prima, want dat kan natuurlijk. Er zijn miljoenen verschillende websites met nog meer verschillende doelstellingen. Veel succes met het bepalen van de SMART-doelen. Heb je hulp nodig met het behalen van de doelstellingen? We helpen je graag verder. Neem contact met ons op!