Skip links

Een zoekwoordenonderzoek opzetten: 6 belangrijke quick wins

Een zoekwoordenonderzoek vormt de start van een optimalisatietraject. Pas wanneer je weet op welke zoekwoorden potentiële klanten zoeken, kun je een contentmarketingstrategie uitrollen. Er zijn veel mogelijkheden om een zoekwoordenonderzoek op te zetten. We geven je zes quick wins om zelf aan de slag te gaan met een zoekwoordenonderzoek. Wil je dit liever uitbesteden? De online marketeers van Stormachtig voeren maandelijks zoekwoordenonderzoeken uit, dus neem gerust contact met ons op.

#1 Gebruik de Zoekwoordplanner

De Zoekwoordplanner maakt onderdeel uit van Google AdWords. Je kunt een account maken bij Google AdWords zonder dat je daadwerkelijk adverteert. Op die manier krijg je toegang tot de Zoekwoordplanner. Ga in AdWords naar ‘Tools’ en klik dan op ‘Zoekwoordplanner’ onder ‘Planning’. Je kunt een lijstje met zoekwoorden uploaden en soortgelijke zoekwoorden vinden of je kunt uitvogelen hoe vaak mensen zoeken op deze zoekwoorden. Zet de meest interessante zoekwoorden vervolgens in een spreadsheet of document. Het is slim om de zoekwoorden op groepen te bundelen. Hier komen we bij tip 5 nog even op terug.

Tip: ook Bing heeft een eigen Zoekwoordplanner. Natuurlijk zijn de zoekvolumes in het Nederlandse taalgebied veel lager, maar de planner van Bing geeft vaak nét andere ideeën en suggesties dan Google’s planner.

#2 Maak een woordspinner

Het is belangrijk om out of the box te denken. Google kijkt naar soortgelijke zoektermen, maar kent jouw bedrijf niet en weet ook niet wat voor nevenactiviteiten je uitvoert. Stel: je hebt een evenementenorganisatie en je wilt gevonden worden op ‘schaatslocaties’ of ‘schaatsbanen’. Google’s Zoekwoordenplanner toont dan soortgelijke winterse activiteiten, maar uiteindelijk wil jij ook op activiteiten in de andere seizoenen vindbaar zijn. Maak daarom altijd een woordspinner. Nodig een aantal creatieve collega’s uit, schrijf één woord in het midden op een bord en brainstorm over soortgelijke zoekwoorden en onderwerpen. Later kun je deze nieuwe woorden weer in het centrum van een nieuwe woordspinner plaatsen, waardoor er een wildgroei aan onderwerpen ontstaat. Het resultaat is een lijst van misschien wel honderden potentiëel interessante zoekwoorden. Controleer nog wel even het zoekvolume op de zoektermen (met de Zoekwoordplanner).

 

#3 Staar je niet blind op zoekvolumes

Wat is beter: optimaliseren op een zoekwoord waar 20 mensen per maand op zoeken of beter gevonden worden op een zoekwoord waar 200 mensen per maand op zoeken? Waarschijnlijk kies jij voor het laatste zoekwoord. Toch is het niet slim om je blind te staren op de hoogte van het zoekvolume. Stel, 5% van de bezoekers op het eerste zoekwoord wordt klant, tegenover 0,4% van de bezoekers op het tweede zoekwoord, dan is de situatie in één keer heel anders. Daarnaast bereik je waarschijnlijk sneller resultaat, dankzij een hogere relevantie en minder concurrentie.

Voorbeeld: je verkoopt biologische bessensap. Op het woord ‘sap’ wordt vaker gezocht dan op ‘bessensap’ en op ‘bessensap’ wordt weer vaker gezocht dan op ‘biologische bessensap’, maar uiteindelijk haal je wel de meeste klanten binnen op dat laatste zoekwoord. Logisch: jouw product is exact waar de klant naar op zoek is.

#4 Controleer waar concurrenten op worden gevonden

Wie zijn jouw vijf grootste concurrenten? Met SE Ranking vind je jouw concurrenten en kun je tevens zien op welke zoekwoorden deze concurrenten hoog scoren. Je gebruikt daarvoor de Onderzoek SEO / PPC van concurrent-tool, te vinden onder het menu-item ‘Tools’. Vul jouw domeinnaam in en je krijgt direct de grootste concurrenten te zien. Wist je dat je tevens in kaart kunt brengen op welke zoektermen jij en je concurrent overlappen? Hieronder zie je zo’n vergelijking tussen Praxis en Gamma. Lees hier meer over een concurrentieonderzoek.

#5 Gebruik verschillende tools om zoekwoorden te vinden

Ken je AnswerThePublic? Dit is een handige tool om heel veel relevante zoekwoorden te vinden. Het programma maakt zelf woordspinners, zoals hieronder:

Heb je een Google AdWords-campagne? Duik eens in die campagne en klik bij ‘Zoekwoorden’ op het tabblad ‘Zoektermen’. Je ziet dan precies het aantal vertoningen op bepaalde zoektermen. Als jouw AdWords-campagne goed is ingesteld, zie je ook direct het aantal conversies. Neem de zoekwoorden mee die jij interessant vindt én die goed converteren.

Open daarnaast Search Console en onderzoek op welke zoekwoorden je huidige website gevonden wordt. Ga naar Google en zoek op een relevante zoekterm. Scroll naar onderen en je ziet onder ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan [zoekterm]’ andere relevante zoekopdrachten:

#6 Voeg de zoekwoordenlijsten toe aan jouw SEO-software

Waarschijnlijk heb je nu een lijst met flink veel relevante zoekwoorden. Voeg deze zoekwoorden toe aan jouw SEO-software om iedere dag of iedere week de posities in de gaten te houden. Een goede tool is SE Ranking, waar wij eerder over geschreven hebben. Je kunt zoekwoordenlijsten opbreken in kleine groepjes, waardoor je per groep de voortgang in de gaten kunt houden. Een fijne functie om grip te krijgen op het optimalisatietraject. In plaats van breed te optimaliseren (oftewel: schieten met hagel) kun je nu per groep een strategie bedenken. Je kunt ook beginnen met het optimaliseren van één groep en pas bij betere resultaten doorgaan naar andere zoekwoordgroepen.

Bonus: andere vragen?

Misschien heb je nog een vraag over het opzetten van een zoekwoordenonderzoek. Laat het gerust weten. Stuur ons een berichtje (rechtsonder in het chatvenster) en er zit altijd iemand klaar om jou te woord te staan!

Gemiddelde beoordeling
Stormachtig★★★★★5.0
51