8 tips voor het schrijven van een goede landingspagina (inclusief voorbeeld)

Wellicht ben je bekend met de term ‘landingspagina’, maar het kan ook klinken als abracadabra. Dat valt gelukkig reuze mee. Want wat is een landingspagina precies? Een landingspagina is een losse pagina op je website waar je via advertenties, nieuwsbrieven, sociale media (advertenties) of de organische resultaten van Google mensen naartoe stuurt. Het doel van een dergelijke pagina is om bezoekers aan te zetten tot een bepaalde actie/conversie, bijvoorbeeld het downloaden van een PDF of het invullen van een contactformulier. Om ervoor te zorgen dat bezoekers jouw content lezen en uiteindelijk converteren is het belangrijk dat je landingspagina goed opgebouwd is. We geven je 8 tips én een concreet voorbeeld, zodat jij vandaag nog kunt starten met het schrijven van je landingspagina.

Waarom zijn landingspagina’s een hot topic?

Zowel grote als kleine bedrijven schrijven vaak landingspagina’s, omdat deze uitermate geschikt zijn om gratis zichtbaarheid en conversies te genereren. De kans dat een bezoeker converteert op (een van) jouw landingspagina’s is vele malen groter, omdat je je richt op een specifieke doelgroep en niet op de grote massa. Omdat jij inspeelt op de vraag (zoekvolume) door een landingspagina (aanbod) over een specifiek onderwerp (zoekwoord) te schrijven, ben je relevant voor de zoekende doelgroep. Het vergroot dus je kans op slagen.

Hoe maak je jouw landingspagina relevant?

Stel jezelf de vraag: wanneer zou jijzelf ergens van bezoeker naar klant gaan? Of andersom: wanneer worden mensen uit jouw doelgroep klanten? Het antwoord is eenvoudig: zorg voor relevantie en voldoe in behoeften. Neem je product of dienst eens goed onder de loep en vraag jezelf af in welke behoefte jouw product voorziet. 

Neem bijvoorbeeld een elektrische fiets als voorbeeld. Verschillende soorten mensen hebben zo’n fiets: scholieren, studenten, stadsbewoners, senioren en vast nog wel meer doelgroepen. Maar waarin voorziet een elektrische fiets deze doelgroepen? Dat kan bijvoorbeeld zijn: rijdt sneller dan een gewone fiets, beter voor het milieu dan een auto, hoge mobiliteit, minder zwaar trappen en langere afstanden rijden in een kortere tijd is mogelijk. Vraag je dus goed af waarin jouw product of dienst jouw doelgroepen écht in hun behoefte voorziet. Je weet nu in ieder geval: relevantie is belangrijk!

 

Van aandacht trekken naar conversie voltooien

Zodra een bezoeker op jouw website terecht komt, doorloopt hij of zij verschillende fases, namelijk attention, interest, desire en action. Dit noemen we ook wel het AIDA-model. HEt is een van de vele hulpmiddelen die je kunnen helpen bij het schrijven en optimaliseren van een goede landingspagina.

Attention: hier moet je zijn!

Grijp de aandacht van de bezoeker en laat niet meer los. Zorg dat je bezoekers snel kunnen vinden waarnaar ze opzoek zijn (relevantie!). Laat het doel van je landingspagina opvallen en creëer een duidelijke structuur. Let bijvoorbeeld op een pakkende inleiding kop en inleiding, kleuren, opmaak en navigatiemogelijkheden.

Interest: hoe zit dat dan?

Alle aandacht is nu gefocust op de inhoud van jouw landingspagina. Probeer nu de interesse te wekken. Duidelijke omschrijvingen van jouw producten of diensten kunnen hierbij in je voordeel werken. Probeer dit wel kort en bondig te houden en maak gebruik van opsommingen.

Desire: dit moet ik hebben!

Het is duidelijk wat jouw bedrijf te bieden heeft, dus laat je bezoeker het nodig hebben. Door relevant te zijn, sta je al 1-0 voor. Benoem daarnaast nog bijvoorbeeld voordelen, zodat je de bezoeker laat zien wat de aankoop hem of haar (nog meer) oplevert en ze eigenlijk niet meer zonder jouw product of dienst kunnen.

Action: set, ready, go!

Het doel van een landingspagina: conversie. Dit kan bijvoorbeeld een aankoop of contactopname zijn. Het is belangrijk dat jou conversie opvalt. Maak gebruik van een eruit springende call-to-action, zoals onderstaande.

Hulp nodig bij het schrijven van landingspagina’s?

Er zijn best wat elementen waar je op moet letten bij het schrijven van een goede landingspagina. We noemen de belangrijkste dingen, zodat je daarmee direct aan de slag kunt. Mocht je hulp nodig hebben of ondersteuning willen, neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Tips om bovenaan in Google te komen

Hoewel je landingspagina’s kunt inzetten voor meerdere doeleinden, worden ze vaak geschreven met het doel om hoger in de organische resultaten van Google te komen. We hebben alvast 8 tips voor je op een rij gezet.

  1. Kies de juiste zoekwoorden op basis van zoekvolume en concurrentie, zodat je relevant (!) bent voor de doelgroep en uiteindelijke bezoekers. Een titel, tussenkopjes, tekstinhoud, URL en het onderwerp liggen vaak niet ver van elkaar af. Moet je dan je hele tekst volgooien met het zoekwoord waarvoor je optimaliseert? Nee, helaas werkt dat niet zo.
  2. Houd de tekst leesbaar. Structuur je tekst met gebruik van tussenkoppen, witregels, paragrafen, etc.
  3. Optimaliseer ook je afbeeldingen op de pagina voor een betere vindbaarheid. Verklein deze bijvoorbeeld, geef ze een zoekwoordrijke bestandsnaam en stel een alt-tekst in.
  4. Installeer een sitemap waar Google  blij van wordt, eentje die gecreëerd in XML. 
  5. Voorkom dubbele content: schrijf dus geen landingspagina’s voor ongeveer gelijke zoekwoorden, want dan bestaat de kans dat je gaat concurreren met jezelf. En dát is natuurlijk niet de bedoeling.
  6. Start met linkbuilden om jouw positie in Google te verbeteren. Probeer waardevolle links naar de pagina’s op jouw website te laten verwijzen. Des te betere de kwaliteit van de links, des te meer effect het heeft op jouw positie in de zoekresultaten.
  7. Start vandaag nog met bloggen. Bedrijven die actief bloggen hebben meer bezoekers én ontvangen meer conversies op hun website dan een bedrijf dat dat niet doet. 
  8. Zorg ervoor dat URL’s openen in een nieuw tabblad. Soms kan het waardevol zijn om intern te linken naar een andere pagina op jouw website. Echter, het doel van jouw landingsgpagina is converteren. Laat de bezoekers dus niet ergens anders naartoe navigeren dan de landingspagina en laat een interne link in een nieuw tabblad openen.

Wat is de meerwaarde van bloggen als je ook al landingspagina’s schrijft? Hoe vaak moet je een zoekwoord in een tekst verwerken? Waar moeten de zoekwoorden in de tekst terugkomen? En klinken een of meer van bovenstaande onderdelen als hogere wiskunde? Hoewel het wellicht overweldigend kan zij, het valt best mee. We leggen het je dan ook graag allemaal uit.

Voorbeeld van een goede landingspagina

Wellicht duizelt het je een beetje van alle vaktermen. Dat begrijp we maar al te goed. We hebben er niet voor niets ons vak vak gemaakt en we helpen je dan ook maar al te graag met het schrijven van goede landingspagina. Zo hoef jij je niet te verdiepen in het hoe-en-wat rondom dit onderwerp en kunnen wij jou helpen bij het laten groeien van jouw bedrijf. We geven je graag een voorbeeld van een van de landingspagina’s die we voor Stormachtig zelf hebben geschreven. Bekijk direct het voorbeeld van een goede landingspagina.

Goede landingspagina’s laten schrijven in plaats van zelf doen?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op! Stuur een e-mail naar hallo@stormachtig.nl of bel 085 048 2009. Eén van onze medewerkers helpt je graag verder en beantwoord al je vragen.

Scroll naar top