1

Menu

Google Ads automatiseren: bekijk onze 5 meest gebruikte campagne regels

Google Ads is een uitgebreid systeem. De meeste SEA marketeers weten hun weg goed te vinden en kunnen campagnes tot in de puntjes beheren. Maar wat doe je als een campagne zonder reden ineens slechte resultaten laat zien en je daar te laat achter komt? Of wat doe je als je op vakantie gaat maar toch een wijziging moet doorvoeren? Gelukkig hebben ze daar binnen Google Ads iets op verzonnen: Regels. In dit artikel delen we de 5 meest gebruikte campagne regels binnen Stormachtig om je leven als online marketeer nét wat makkelijker te maken!

#1 Campagne in- of uitschakelen

Stel, je gaat op zomervakantie maar een klant wilt precies in jouw vakantie een campagne pauzeren. Of misschien een eerder gedraaide campagne weer opnieuw opstarten. Gebruik dan een regel om die campagnes automatisch in of uit te schakelen.

  • Toepassen op: geselecteerde campagnes
  • Voorwaarden: campagnestatus aangezet, onderbroken
  • Actie: campagne aanzetten of campagne onderbreken
  • Frequentie: op de door jou gewenste datum/tijdstip

We raden het absoluut niet aan om een campagne in te schakelen met een regel die helemaal nieuw is. Je hebt namelijk geen weet van de mogelijke resultaten, misschien vallen deze wel enorm tegen. Daarom is het beter om een nieuwe campagne pas te starten als je terug bent van vakantie en voldoende tijd hebt om in te grijpen waar nodig.

#2 Melding bij geen conversies

Uiteindelijk draaien alle Google Ads campagnes om resultaat. Zijn er geen conversies gemeten? Dan weet je zeker dat er iets mis gaat. Er worden namelijk geen conversies gegenereerd, waardoor er waarschijnlijk iets mis is met je campagne(s). Of er gaat iets mis met je conversie tracking waardoor deze niet meer goed werkt. Ook in dat geval zal je iets moeten veranderen.

  • Toepassen op: kies alle ingeschakelde campagnes óf de campagnes die voor de bulk van de conversies zorgen
  • Voorwaarden: conversies < 1
  • Actie: e-mail sturen
  • Frequentie: dagelijks tussen 01:00-02:00 (of op jouw gewenste tijdstip) met gegevens van Gisteren

#3 Budget verhogen of verlagen

Budgetbeheer is een groot onderdeel van Google Ads. Soms moet er in een bepaalde periode meer budget naar een specifieke campagne. Of wil je in de zomer juist minder uitgeven, omdat je historisch weet dat het aantal conversies in die periode tegenvalt. Met deze regel kan je budget automatisch verhogen of verlagen zodat je het nooit kan vergeten!

  • Toepassen op: geselecteerde campagnes
  • Voorwaarden: campagnestatus aangezet
  • Actie: budgetten wijzigen, gem. dagelijks en kies nieuw budget instellen
  • Frequentie: op de door jou gewenste datum/tijdstip

#4 Melding bij daling in ROAS/CPA

Vaak stuur je in je campagnes op rendement en/of resultaat. Bij e-commerce klanten gaat dit vaak om ROAS, terwijl het bij lead campagnes draait om een gunstige doel-CPA behalen. Met deze regel kun je een melding krijgen als de ROAS of CPA ónder je doelen zakt. Zo weet je precies wanneer je moet ingrijpen!

  • Toepassen op: kies alle ingeschakelde campagnes óf de belangrijkste campagnes qua conversies
  • Voorwaarden: Conv.waarde/kosten < [je doel-ROAS] of Kosten/conv. < [je doel-CPA]
  • Actie: e-mail sturen
  • Frequentie: dagelijks tussen 01:00-02:00 (of op jouw gewenste tijdstip) met gegevens van Gisteren

Houd er bij deze regel wel rekening mee dat er vertraging op je data kan zitten, zeker wanneer je gebruik maakt van geïmporteerde conversies vanuit GA4. Gaat de regel ten onrechte af? Kies dan voor een langere frequentie zoals de afgelopen 7 dagen.

#5 Budget verhogen bij goede resultaten

Zoals aangegeven draait het vaak om rendement/resultaat. Heb je een groot account met veel data en is het de ambitie van je klant om maximaal te groeien? Dan kan je deze regel gebruiken om automatisch je budgetten te verhogen bij goede resultaten.

Let op: deze regel heeft een groter risico. Zorg er altijd voor dat je na het uitvoeren van de regel deze handmatig controleert. Je kan ook een tegenovergestelde regel instellen, waardoor het budget weer naar beneden wordt bijgestuurd als de resultaten na de verhoging tegenvallen.

  • Toepassen op: geselecteerde campagnes
  • Voorwaarden: Conv.waarde/kosten > [je doel-ROAS] of Kosten/conv. > [je doel-CPA]
  • Actie: budgetten wijzigen, gem. dagelijks en kies budget verhogen met een door jou gekozen bedrag of percentage
  • Frequentie: dagelijks op een gewenst tijdstip met gegevens van Afgelopen 7 dagen

Tip: meerdere acties bij één regel

Vind je het nog eng om je budgetten of biedingen te automatiseren? Gebruik dan meerdere acties binnen één regel. Je kan op Toevoegen klikken een actie toevoegen binnen de regel. Voeg als tweede actie E-mail sturen toe zodat je op de hoogte wordt gebracht als de regel is uitgevoerd. Zo kan je het altijd handmatig nog even controleren. Ook kan je het e-mailadres van een collega toevoegen als je zelf afwezig bent. Zo is er altijd iemand op de hoogte van alle wijzigingen!

Populaire berichten

Heb je een vraag?
Heb je een vraag of heb je hulp nodig? Onze collega Joris Spitholt staat voor je klaar!
Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Misschien vind je dit ook interessant...

De 26 beste (gratis) SEO-tools van 2024
Ga je actief aan de slag met zoekmachineoptimalisatie, dan heb je natuurlijk goed gereedschap nodig. ...
Online marketing: SEO trends 2024
Wil jij jouw online zichtbaarheid vergroten en hoger in de Google zoekresultaten komen? Dan is ...
Google Ads campagnes uitbesteden? Dat kan bij ons!
Stormachtig is gespecialiseerd in zoekmachine-adverteren via Google Ads (vroeger AdWords) en Microsoft Bing. Google Ads-beheer ...

Stel een vraag

Stel je vraag via onderstaande formulier. We proberen je bericht zo snel mogelijk te beantwoorden!

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.