2

Menu

Hoeveel omzet heeft een gemiddelde webshop?

Een webshop starten en snel geld verdienen. Het is de droom van veel jonge internetondernemers. Maar hoe realistisch is dit nu echt?

In werkelijkheid is het hard werken om geld te verdienen met een webshop. Niet alleen zijn er ontzettend veel webshops – bijna 90.000 om precies te zijn – maar ook zijn de winstmarges steeds kleiner.  Je moet dus veel producten verkopen om genoeg winst te maken om jezelf een salaris uit te betalen. Voorbereiding is heel belangrijk als je een webshop gaat starten. Is er voldoende vraag naar jouw producten? En zijn er niet teveel concurrenten die jouw producten goedkoper verkopen? Probeer een interessante niche te vinden en kijk o.a. naar de mogelijkheden om over de landsgrenzen te verkopen.

Vaak horen we de verhalen van de succesvolle webshops, die er in slagen om fantastische resultaten te boeken. Zo komt jaarlijks de Twinkle100 uit met daarin de best presterende webshops. De 100 beste webshops van Nederland hebben een omzet van meer dan 45 miljoen euro per jaar. Maar daaronder neemt het snel af. Een gemiddelde webshop heeft een omzet van tussen de 30.000 en 300.000 euro per jaar, maar veel webshops zitten onder de grens van 30.000 euro per jaar. De helft van alle webwinkeliers heeft namelijk een jaaromzet van minder dan 10.000 euro. Ruim tachtig procent van de webwinkeliers heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met een webshop.

Zeker onder de twee ton is het lastig om een winstgevende webshop te draaien. De gemiddelde (bruto) winstmarge per product – na aftrek van alle kosten – was in 2022 19,2 procent. Stel, je bent van plan om jezelf een managementfee te geven, dan is 51.000 euro in 2023 de wettelijke minimum ondergrens. Om dit te verdienen moet je dus al snel drie ton omzet genereren (bij een bruto winstmarge van 19,2%). Stel, je marge is slechts 10%, dan betekent dit dat jouw omzet richting de zes ton moet om er voor jezelf een leuk salaris uit te halen. In de praktijk zien we dat de meeste webshops met een omzet van onder de vijf ton gerund worden door ondernemers die zelf ook alle ondersteunde activiteiten uitvoeren: bestellingen inpakken, versturen, klantenservice en marketing. De fase van 500.000 euro tot één miljoen euro omzet is een cruciale fase. Je gaat meer taken uit handen geven. Zo schakel je waarschijnlijk een (externe) online marketeer in om de omzet nog verder te stuwen. Zodra de omzet boven de één miljoen euro komt, is er vaak voldoende ruimte om meer personeel aan te nemen voor ondersteunende activiteiten, zoals orderpicking, administratie en klantenservice.

Hoeveel bestelllingen heb ik nodig om winst te maken?

Dit is afhankelijk van de gemiddelde bestelwaarde. Verkoop je tandenborstels? Dan moet je heel veel tandenborstels verkopen om een modaal salaris te verdienen. Maar verkoop je waterpompen? Dan heb je aan enkele tientallen bestellingen per maand voldoende. Maak voor jezelf de rekensom en zet de gemiddelde (voorspelde) bestelwaarde en winstmarge naast elkaar. Stel, de gemiddelde bestelwaarde is 100 euro en je winstmarge is 20%, dan verdien je 20 euro per bestelling. Wil je 4000 euro per maand verdienen, dan komt dat dus neer op 200 bestellingen per maand.

Hoe kan ik de omzet verhogen?

De beste manier om de omzet te verhogen is om te starten met online marketing, bijvoorbeeld adverteren op sociale media of via Google Ads. Natuurlijk zullen de kosten dan ook stijgen en gaat je winstmarge per product omlaag. We raden daarom altijd aan om klein te beginnen. Start eerst met het online marketing kanaal waarvan je het meest verwacht. Is dat bijvoorbeeld Google Shopping? Steek er dan een klein budget in om gevoel te krijgen bij de kansen om later – bij voldoende omzet – het budget verder te verhogen. De online marketeers van Stormachtig adviseren je graag, dus neem gerust contact met ons op!

Populaire berichten

Heb je een vraag?
Wil je meer weten of heb je een vraag? Onze collega Tim Kraaijvanger staat voor je klaar!

Misschien vind je dit ook interessant...

Waarom sturen op Doel-ROAS gevaarlijk kan zijn

Waarom nog handmatig bieden in Google Ads als Google zelf campagnes kan optimaliseren? Echter moeten we als online marketeers wel waakzaam blijven. Enkel sturen op Doel-ROAS is verleidend, maar ook gevaarlijk.

Wat gaat er in 2018 veranderen op het gebied van online marketing?

Cryptocoins minen, nieuwe regels voor Google Grant-campagnes en langere meta-omschrijvingen. Houd in 2018 rekening met …

Moz introduceert Brand Authority: hoe wordt dit berekend?

Hoe sterk is jouw merk? Moz geeft inzicht met de nieuwe ‘Brand Authority’: een metric …