Skip links

Hoger in Google komen? De 13 allerbeste tips! (Update 2019)

Je vindt dat je die eerste plek op een bepaalde zoekterm verdient, maar op dit moment pronkt jouw concurrent op die felbegeerde plaats. Daar is gelukkig iets aan te doen.

1 – Zonder landingspagina’s geen bezoekerstoename

De eerste tip is om landingspagina’s aan te maken op je eigen website. Iedere pagina optimaliseer je vervolgens op een zoekterm. Dit betekent: ijzersterke content, een duidelijke vervolgactie (bijv. contact opnemen of een product kopen) en doorlinks naar relevante producten of pagina’s. Maak de beste pagina die er bestaat over dit specifieke onderwerp!

Een goed voorbeeld is deze pagina. Ik kan natuurlijk een korte pagina schrijven met 4 tips om hoger te komen in Google, maar dan zou ik het verliezen ten opzichte van andere sites met 10+ tips. Vandaar dat ik deze landingspagina heb uitgebreid met veel meer nuttige tips. Het resultaat is dat ik op de term ‘hoger in Google’ inmiddels op pagina 1 sta in Google.

Weet je niet waar je over moet schrijven? Je start natuurlijk met een zoekwoordenonderzoek. Hier lees je hoe je een zoekwoordenonderzoek opzet. Zorg dat je een mooi rijtje krijgt van circa 50 tot 100 zoekwoorden, zodat je de komende periode actief aan de slag kunt gaan. Daarbij is het van belang dat je niet alleen op korte zoekwoorden richt (met vaak veel concurrentie), maar juist op zogenoemde long tail-zoekwoorden.

6 manieren om zoekwoorden vinden:

  1. Vraag het aan collega’s en (potentiële) klanten. Welke woorden gebruiken zij om jouw producten of diensten te beschrijven?
  2. Gebruik de Zoekwoordplanner van Google. Je moet dan wel Google Ads gebruiken.
  3. Vul een zoekwoord in op de website AnswerThePublic. Deze site gaat op zoek naar allerlei relevante zoektermen met dit woord. Vul bijvoorbeeld ‘trouwlocatie’ in en je krijgt zoekwoorden als ‘trouwlocaties met overnachting’, ‘trouwlocaties met prijzen’ en ‘trouwlocaties met tuin’.
  4. Ga naar Google en typ daar een belangrijk zoekwoord. Scroll vervolgens helemaal naar onderen en je ziet vergelijkbare zoektermen. Klik weer door op deze vergelijkbare zoektermen en je krijgt nóg meer zoektermen te zien. Schrijf deze zoektermen op.
  5. Kijk in Search Console. Op welke zoekwoorden wordt jouw site nu al gevonden?
  6. Gebruik SEO-software als SE Ranking of SEMrush. Deze programma’s geven ook ideeën voor relevante zoekwoorden.
Een voorbeeld van Answer The Public. Na het invullen van het zoekwoord ‘trouwlocaties’ geeft Answer The Public tientallen nieuwe suggesties.

2 – Focus je op long tail-zoekwoorden

Bij een zoekterm denk je waarschijnlijk aan één woord, maar vaak werkt het beter als je zoektermen met meerdere woorden kiest. Dit zijn zogenoemde long tail-zoekwoorden. Er is dan vaak minder zoekvolume (oftewel: er wordt minder op gezocht), maar er is ook minder concurrentie. Het kost minder moeite om hoog te komen én je krijgt relatief meer conversies (bijv. bestellingen, offerte aanvragen, bezoekers in de showroom, etc).

Voorbeeld: jij verkoopt oldtimers van het merk Volvo. Dan kun je optimaliseren op ‘auto kopen’ of ‘Volvo kopen’, maar het zal je nooit lukken op 1 te komen, omdat je niet relevant genoeg bent. 99% van de bezoekers haakt immers af. Ook ‘oldtimers’ en ‘oldtimer kopen’ zijn te brede zoektermen met veel concurrentie. Ga je echter optimaliseren op ‘Volvo oldtimers’, ‘Volvo oldtimer kopen’ en ‘Volvo oldtimer dealer’, dan krijg je wel de juiste bezoekers op jouw website, die ook graag een afspraak met je willen maken.

Nog een voorbeeld: je bent een hypotheekadviseur in Groningen. Dan is het niet zinvol om veel energie te steken in het zoekwoord ‘hypotheek’. Er zijn immers grotere aanbieders – denk aan de banken en landelijke hypotheekverstrekkers – die meer autoriteit hebben. Wat wél zin heeft is om gevonden te worden op termen als ‘hypotheek Groningen’, ‘hypotheekadvies Groningen’ en ‘hypotheekadviseur Groningen’.

Optimaliseer niet op ‘auto kopen’, want 99% van de zoekers op deze term wil geen Volvo oldtimer kopen.

Tip: Kijk in de Keyword Planner van Google om te zien hoeveel mensen er maandelijks zoeken op long tail-zoektermen. Zijn dit er minder dan 10 per maand, dan is het beter om andere zoektermen te vinden.

3 – Relevantie is alles

Iedereen wil natuurlijk graag op 1 staan in Google, maar uiteraard draait het daarbij in eerste plaats om relevantie. Sluit de informatie die jij op jouw website staat naadloos aan op de informatiebehoefte van een bezoeker? Google analyseert hoe bezoekers reageren op jouw landingspagina. Stel, een bezoeker haakt snel af en gaat terug naar de pagina met zoekresultaten, dan weet Google dat de content minder relevant is voor de bezoeker. Het resultaat: je zult langzaam dalen. Focus je dus op relevante zoekwoorden en maak mooie content en je staat mogelijk vele jaren hoog in Google. Dat is duurzaam optimaliseren!

4 – Verleid je bezoeker met magnetische meta-titel en omschrijving

Kruip in de huid van een journalist. Journalisten weten dat een prikkelende ‘kop’ – oftewel de titel boven een artikel – van levensbelang is. Een saaie kop en een lezer haakt direct af, zonder ook maar één alinea te lezen. Hoe vaak laat jij je verleiden door clickbait-achtige titels van artikelen?

De kunst van het verleiden is vooral belangrijk als het gaat om de meta-titel en meta-omschrijving. De titel en de omschrijving zijn namelijk in Google te lezen en bepalen of een bezoeker doorklikt naar een site. Jij hebt doorgeklikt op dit artikel, omdat je waarschijnlijk benieuwd bent naar de tips.

Nu vraag jij je misschien af: hoe verleid ik die bezoeker dan? Gebruik woorden die opvallen, toon cijfers, beschouw je titel als een mini-advertentie, stel een vraag, gebruik humor, zet social proof in, stel een bezoeker gerust of zet aan tot actie.

Om even een paar voorbeelden te noemen:
– Volvo oldtimer kopen? Gratis proefrit in 5 klassiekers!
– Volvo oldtimer kopen: kom naar onze oldtimerdag op 5 januari
– Volvo oldtimer kopen: ‘gloednieuwe’ klassieker vanaf 995 euro
– Volvo oldtimer kopen? 1.500 Volvo-fans gingen je voor!

5 – Schrijf een fantastische pagina

Verleiden eindigt overigens niet bij de titel en de omschrijving. Om te voorkomen dat een bezoeker van een koude kermis thuiskomt, moet de informatie op de landingspagina vlot geschreven zijn. Geen spelfouten, zo min mogelijk lange alinea’s en veel afwisseling in beeld en tekst. Breid een pagina uit met video’s, infographics en citaten. Link door naar andere interne en externe webpagina’s.

Een algemene regel voor unbranded zoektermen is: des te meer mensen zoeken op een bepaalde zoekterm, des te belangrijker is het dat de pagina veel tekst bevat. Dit geldt niet voor branded zoektermen, oftewel zoektermen met een bedrijfsnaam. Stel, ik schrijf een pagina over ‘Coca Cola’ met een lengte van 5000 woorden, dan kom ik nooit op 1. Op de eerste plek zal namelijk altijd CocaCola.nl staan.

Uit onderzoek van SEO-bureau High Voltage blijkt dat pagina’s met 1300-1500 woorden uitstekend scoren in Google. Dit een soort ‘sweet spot’. Dit zijn natuurlijk pagina’s met enorme lappen tekst en – vaak – veel verdieping. Natuurlijk hoeft niet iedere pagina 1300+ woorden te bevatten, maar het is wel belangrijk om je bewust te zijn dat Google van veel content houdt. De regel – ‘less is more’ – geldt niet voor zoekmachineoptimalisatie.

Dat is natuurlijk best wel lastig. Stel, je gaat een pagina schrijven over ‘Zijn bananen gezond?’, hoe kom je dan aan 1300 tot 1500 woorden? Maak samen met collega’s of kennissen een woordspinner! Een woordspinner geeft allerlei mogelijke invalshoeken. Maak van iedere invalshoek een alinea en je hebt zo een paar honderd woorden.

Ga niet schrijven om het schrijven. Voorkom dat het een wollig zwetsverhaal wordt. Iedere zin moet er toe doen!

Nog een laatste tip: schrijf voor je lezers of bezoekers en niet voor Google. Een tekst moet zo natuurlijk mogelijk zijn. Als je gevonden wilt worden op ‘keuken kopen’ en je gebruikt honderd keer deze zoekterm, dan is dit nogal spammerig. SEO-specialisten noemen dit overoptimalisatie. Stel, je gaat in een showroom praten met een keukenadviseur over een nieuwe keuken, dan komen automatisch woorden voorbij als werkblad, fornuis, afzuigkap, keukenkast, koken, graniet, tegels, etc. Google verwacht een deel van deze woorden op een pagina over ‘keuken kopen’, omdat er dan sprake is van een natuurlijke tekst. In vakjargon wordt dit Latent Semantic Indexing genoemd. Google kijkt er naar of jij LSI-woorden gebruikt op pagina’s. Dit is een teken dat jouw content goed is en geen spam bevat.

Vind je het lastig om teksten te schrijven? Schakel dan een SEO-copywriter of SEO-tekstschrijver in. Bij Stormachtig zijn we gespecialiseerd in SEO-teksten schrijven. We helpen jou graag, dus neem contact met ons op als je hulp nodig hebt.
Maak van jouw content een cadeautje voor de bezoeker. Geen saaie lappen tekst, maar interactieve content, weggevers en eye-openers.

6 – Kopieer geen content van andere websites

Het lijkt makkelijk om content te kopiëren van andere websites en om zo beter gevonden te worden, maar dat werkt niet. Er is dan sprake van duplicated content, oftewel dubbele content. Google is slim genoeg om te achterhalen wie de oorspronkelijke bron is. Als een concurrent van jou tekst steelt, dan is dat heel vervelend, maar uiteindelijk zal jouw concurrent de wrange vruchten plukken. Zijn landingspagina is niet zichtbaar in Google, omdat de Amerikaanse zoekmachine duplicated content filtert.

Wil je bepaalde informatie uit een eerder artikel hergebruiken? Dat is meestal geen probleem. Dit noemen we ‘boilerplate content‘. Houd er wel rekening mee dat meer dan 51% van de content uniek moet zijn. Is minder dan de helft uniek, dan ziet Google jouw pagina als dubbele content. Wil je testen of de informatie op jouw website uniek is? Gebruik dan Copyscape.com.

7 – Responsive thema

Daarnaast is techniek van de website belangrijk. Jij gebruikt waarschijnlijk WordPress als CMS-systeem. Heel goed, want WordPress is gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te optimaliseren. Vooral ook technisch. Heb je al een goede lay-out? Op Themeforest vind je duizenden professionele thema’s. De meeste thema’s kosten enkele tientjes en zijn gemakkelijk te installeren. Daarnaast maken de meeste professionele thema’s jouw website direct geschikt voor mobiele apparaten. Dit komt omdat vrijwel alle thema’s schaalbaar (responsive) zijn.

Ben je benieuwd of jouw pagina technisch gezien goed is? Ga naar GTmetrix.com of Tools.pingdom.com en controleer de website op allerlei factoren. Ons advies is dat een pagina binnen twee seconden moet laden en dat de pagina niet zwaarder is dan 1 MB. Is een pagina veel zwaarder of laadt een pagina niet snel genoeg? Overweeg dan om optimalisaties door te voeren. Vaak betekent dit dat afbeeldingen verkleind of verwijderd moeten worden. Tools.pingdom.com en GTmetrix.com geven adviezen wat je kunt doen om een betere score te halen, al moet je misschien wel wat technische kennis hebben om de aanpassingen door te voeren op jouw site.

8 – Yoast SEO-plugin

WordPress is uit te breiden met plugins. Een plugin voegt een bepaalde functionaliteit toe aan het open source CMS-systeem. Een gemiddelde WordPress-site heeft zo’n tien tot twintig plugins aan staan.

Een bekende WordPress-plugin is Yoast SEO. Hiermee is het mogelijk om de meta-titel en meta-omschrijving van pagina’s te verbeteren, maar ook om sitemaps te maken en pagina’s uit te breiden met informatie voor sociale media (zogenoemde og-tags). Persoonlijk vind ik het fijn dat het robots.txt-bestand en het .htaccess-bestand aan te passen zijn. In robots.txt staat welke pagina’s crawlers van zoekmachines mogen bekijken en welke pagina’s niet opgenomen mogen worden. Handig om bepaalde informatie uit Google te houden. In het .htaccess-bestand kun je oude URLs doorverwijzen naar nieuwe URLs en bepaalde cache-regels instellen.

Wanneer je hoger in Google staat op belangrijke zoektermen, dan ontvang je waarschijnlijk meer bezoekers. Kijk in Google Analytics om te zien waar je bezoekers vandaan komen en of het aantal bezoekers toeneemt.

9 – Accelerated Mobile Pages-plugin

Maar er zijn nog meer plugins die eigenlijk niet mogen ontbreken. Accelerated Mobile Pages is zo’n plugin. Deze plugin maakt zogenoemde AMP-pagina’s van jouw bestaande pagina’s. AMP is een nieuwe webstandaard van Google om mobiele pagina’s extreem snel te laden. Het resultaat is dat content in een fractie van een seconde laadt. Dit komt de gebruikerservaring ten goede.

10 – Rechtenvrij foto’s

Zorg dat je jouw pagina’s uitbreidt met veel mooie foto’s. Eerder schreven we over het belang van rechtenvrije foto’s, want je kunt in de problemen komen als je foto’s gebruikt die niet van jezelf zijn. Gelukkig is er een handige plugin om rechtenvrije foto’s te zoeken: Pixabay Images. Zo breid je jouw artikelen snel uit met prachtig beeldmateriaal. Toch is het ook goed om eigen foto’s en video’s te gebruiken, omdat je met origineel beeldmateriaal hoger zichtbaar bent in Google Afbeeldingen.

Daarnaast is het slim om (eigen) video’s te embedden op je website. In eerste plaats om de bezoeker op de website te houden. Een video verhoogt de gemiddelde tijd op een pagina. Daarnaast kun je met eigen videomateriaal goed gevonden in Google en op YouTube. Op het zoekwoord ‘stropdas knopen’ staan video’s bovenaan, waarvan twee video’s van Wehkamp. In deze video’s promoot Wehkamp natuurlijk eigen stropdassen. Het bedrijf geeft nuttige informatie, helpt een bezoeker verder én laat eigen producten zien. Slim gevonden.

11 – Cachen maar!

Snelheid is alles, dus installeer een goede cache-plugin. Een cache-plugin is als een FEBO. Stel, je bestelt een kroket bij jouw lokale snackbar, dan duurt het zeker 5 tot 10 minuten voordat deze uitgeleverd kan worden. Niet bij de FEBO. Daar ligt de kroket al klaar in de automatiek. Een cache-plugin zorgt ervoor dat alle informatie op jouw website niet iedere keer uit de database moet worden gehaald (wat veel tijd kost). In plaats daarvan wordt een statische versie opslagen, die direct uitgeleverd kan worden aan de bezoeker. Mijn favoriet is WP Rocket. Deze plugin kost ongeveer 33 euro, maar daarvoor krijg je tientallen fijne functies. Wist je dat de online marketeers van Stormachtig deze plugin voor jou kunnen installeren? Hier lees je meer over caching.

Nog meer SEO-tools nodig? Check deze 5 gratis SEO-tools!

  1. Typ een zoekwoord in op Ubersuggest en je ziet niet alleen het zoekvolume, maar ook de concurrentie. Neil Patel vertelt je hoeveel kans er is dat je op dit zoekwoord in de top 20 van Google komt. Natuurlijk is dit een schatting, maar vaak klopt het wel aardig. Ook krijg je gerelateerde zoekwoorden te zien, zodat je een zoekwoordenonderzoek gemakkelijk kunt uitbreiden.
  2. Even snel een website controleren? Vul de URL in bij Sitechecker, pak er een kopje koffie bij en je krijgt voldoende verbeterpunten om aan de slag te gaan.
  3. Is jouw website mobielvriendelijk? Voer de mobielvriendelijke test van Google uit en je weet het binnen een paar minuten.
  4. Keywords Everywhere is een handige Chrome-extensie. Google wordt uitgebreid met relevante zoektermen, inclusief zoekvolumes en verwachte kosten per klik. Werkt ook in Firefox.
  5. 404’s of niet werkende pagina’s zorgen er mogelijk voor dat veel bezoekers bouncen, oftewel jouw website direct verlaten. De tool Screaming Frog crawlt pagina’s op je website en controleert of er dode links aanwezig zijn. Naast de gratis versie is er ook een betaalde versie.

12 – Start met linkbuilding

Goede content is natuurlijk belangrijk voor SEO, maar het is ook waardevol om links te krijgen vanaf websites met autoriteit. Selecteer interessante websites om te linkbuilden. Denk daarbij goed na welk bedrijven jouw content wellicht interessant vinden.

Begin in ieder geval met linkbuilding op sociale media. Deel pagina’s van jouw website via Facebook, Linkedin en Pinterest om bezoekers te bereiken. En vergeet niet een RSS-feed te maken.

Linkbuilding? 5 tips hoe het niet moet!

  1. Links kopen op andere websites.
  2. Links uitwisselen met onbetrouwbare of spammy websites. Controleer altijd de domeinautoriteit, dat kan bijvoorbeeld met de Backlinks verkenner van SE Ranking.
  3. Eenmalig actief aan linkbuilding doen en daarna stoppen. Het is beter om iedere maand een paar links erbij te krijgen, dan om in één keer honderd links te ontvangen. Dit is geen natuurlijk patroon en dat zal Google verdacht vinden.
  4. Geen uitgaande links plaatsen. Wist je dat uitgaande links óók belangrijk zijn als het om linkbuilden gaat? Probeer te linken naar kwalitatief hoogstaande websites, bijv. wetenschappelijke vakbladen, nieuwssites of Wikipedia.
  5. Startpagina’s mailen om een link te plaatsen naar je site. Veel startpagina’s zijn nogal spammy. Het is beter om op andere plekken een link te krijgen.

Benieuwd hoe je dan wel op een goede manier kunt linkbuilden? Lees ons artikel met de 13 beste linkbuildingtips om vandaag aan de slag te gaan!


Uit een analyse van Backlinko blijkt dat het aantal inkomende links een belangrijke rankingfactor is. Des te meer links, des te hoger staat een website in Google.

13 – Houd Search Console in de gaten

In Search Console zie je op welke termen je goed gevonden wordt. Onder ‘Prestaties’ kun je de gemiddelde positie van ieder zoekwoord terugvinden. Hieronder zie je het verloop van deze pagina op Stormachtig.nl op het long tail-zoekwoord ‘Instagram berichten inplannen’:

De paarse lijn laat de gemiddelde positie in Google zien op ‘Instagram berichten inplannen’. In september 2018 bereikten we eindelijk de top 3. Begin oktober vielen we terug naar positie 4 of 5. Eigenlijk is dit een natuurlijk verloop. Als een pagina goed is, is het logisch dat deze stijgt op een relevante zoekterm. Echter: informatie op een pagina veroudert. Als andere sites nieuwe berichten plaatsen over ‘Instagram berichten inplannen’, dan kost dit ons enkele posities.

Daar kun je wat tegen doen. Zodra je merkt dat een pagina daalt in Google, moet je deze pagina uitbreiden met nieuwe / verse content. Schrap informatie die verouderd is. Zo schaaf je aan landingspagina’s en houd je ze relevant én actueel. Het gevolg: mogelijk sta je weer hoger in Google.

Nog niet uitgelezen? Lees hier 19 vragen en antwoorden over zoekmachineoptimalisatie. Je krijgt antwoorden op vragen als: Wat is belangrijker: techniek, content of linkbuilding? Hoe worden mijn pagina’s snel gevonden? Heeft het zin om veel afbeeldingen te uploaden?

Meer weten over zoekmachine-optimalisatie? Kun je hulp gebruiken om hoger te komen in Google? Stormachtig helpt jou graag. Start een chatgesprek met ons (rechtsonder in beeld) of stuur ons een mailtje.

Gemiddelde beoordeling
Stormachtig★★★★★5.0
51