Skip links

Instagram-berichten inplannen: dit zijn de beste programma’s

Beheer je het Instagram-account van jouw bedrijf, dan weet je hoe lastig het is om posts in te plannen. Gelukkig zijn er nu tools waarmee je nu berichten kunt inplannen.

In het verleden was het wel mogelijk om posts in te plannen, maar dan moest je wel op een bepaald tijdstip een notificatie openen op je telefoon of je computer aan laten staan.

Eerder dit jaar maakte Instagram bekend dat het vanaf nu is toegestaan voor bedrijven om berichten in te plannen. Dit kan nog niet rechtstreeks in Instagram, maar wel met andere programma’s die gekoppeld zijn aan Instagram’s API.

Er zijn al meerdere bedrijven die deze functionaliteit hebben geïmplementeerd in hun programma’s. De beste twee tools zijn Later en Hootsuite. Later wint het qua gebruiksvriendelijkheid, maar kost wel 9 dollar per maand. Hootsuite is daarentegen helemaal gratis.

Hootsuite
Hootsuite heeft de functionaliteit als eerste bedrijf geïmplementeerd. Wel is het zo dat je op dit moment alleen berichten met foto’s kunt inplannen. Video’s moeten dus nog wel handmatig geplaatst worden door een pushmelding te openen.

Ga naar Hootsuite, registreer jezelf en koppel jouw Instagram-account aan Hootsuite. Vervolgens moet je nog wel een paar stappen doorlopen om automatisch foto’s te publiceren, maar dat is vrij simpel. In Hootsuite’s Composer klik je op de knop ‘Set up direct photo publishing’ en je kunt beginnen.

Als je niet meer dan drie social media-accounts toevoegt, dan is Hootsuite gratis. Daarna betaal je 19 euro per maand.

Later
Ook via Later kun je berichten inplannen. Dit is een zeer gerespecteerde tool, die gebruiksvriendelijk is en er professioneel uitziet. Per drie social media-accounts betaal je 9 dollar. Bij Stormachtig werken we voor tientallen klanten met deze software, dus dat betekent dat we aardig wat aan Later betalen. Toch zullen de meeste bedrijven genoeg hebben aan drie accounts.

Hierboven zie je hoe Later werkt. Eerst upload je foto’s en video’s. Deze sleep je vervolgens naar de kalender. Kies een geschikte dag en tijd en laat de foto of video los. Vervolgens moet je nog even een bericht typen, je hashtags kiezen en je bent klaar. Foto’s worden automatisch gepubliceerd op Instagram op het gekozen tijdstip. Video’s niet. Als je een video plaatst op vrijdag 20:00 uur, dan ontvang je op dat tijdstip een pushmelding (net zoals bij Hootsuite).

Je kunt met Later ook Instagram Stories inplannen. Handig!

Buffer
Ook Buffer is een fijne tool. Voor 12 dollar per maand kunnen er acht accounts beheerd worden. Per account kun je vervolgens 100 posts inplannen. Verder biedt Buffer uitgebreide statistieken aan, zodat je precies ziet welke berichten het best presteren.

Liever eerst de gratis versie van Buffer proberen? Hiermee beheer je drie accounts met een maximale planning van tien berichten.

Later is uitgebreider, maar Buffer is – tussen de drie en acht accounts – goedkoper. Daarnaast heeft Buffer andere functies. Zo kun je bepaalde dagen verbergen. We hebben enkele klanten die liever geen posts op zondag publiceren, bijvoorbeeld bedrijven van christelijke ondernemers. Door deze dag uit de kalender te gooien, voorkomen we dat er onverhoopt publicaties op zondag verschijnen en dat we een klant verliezen.

Instagram uitbesteden?
Geen zin om berichten in te plannen op Instagram? Het is mogelijk om Instagram-marketing uit te besteden aan Stormachtig. We hebben diverse social media marketeers, die graag berichten en stories plaatsen op Instagram. Dit doen we al vanaf 140 euro per maand. Meer weten? Neem even contact met ons op.

De 7 beste Instagram Stories tips

Gebruik jij al Instagram Stories voor jouw bedrijf? Via Stories deel jij jouw video’s en foto’s voor 24 uur. De afgelopen jaren heeft Instagram de functionaliteiten van Instagram Stories flink uitgebreid. Zo kunnen klanten van jouw bedrijf interactie met je aangaan via Stories. In dit blog deel ik zeven handige tips.

Gemiddelde beoordeling
Stormachtig★★★★★5.0
51