Skip links

Meer volgers voor jouw bedrijfspagina op LinkedIn? 12 tips!

Bedrijven op LinkedIn hebben vaak een zogenoemde Company Page, oftewel een bedrijfspagina. Er kunnen meerdere beheerders aangesteld worden om de pagina bij te werken. Zo is het mogelijk om een coverfoto te kiezen, een uitgebreide beschrijving te plaatsen en om updates te delen.

De volgers van jouw bedrijfspagina krijgen deze updates te zien in hun tijdlijn. Het is dus zinvol om zoveel mogelijk volgers te hebben. Je kunt het zien als een extra kanaal om de achterban te bereiken, waaronder huidige klanten, collega’s, werkzoekenden, kennissen en – daar doe je het waarschijnlijk voor – toekomstige klanten. Vooral in de B2B-markt is LinkedIn onmisbaar als het gaat om acquisitie (zowel upsell als new business).

Maar hoe krijg je meer volgers? Er is helaas geen snelle oplossing. Het is een kwestie van opbouwen. Het is onmogelijk om in één dag van 10 naar 1000 volgers te gaan. Dus: bedenk een goed plan om op lange termijn te groeien. Als je aan de slag gaat met al deze twaalf tips, weet ik zeker dat de teller de komende tijd gaat oplopen.

Tip 1 – Zet een volg-knop op je website

Op LinkedIn kun je een code voor een volg-knop genereren, die je vervolgens op jouw website kunt plakken. Ga naar deze pagina om jouw volg-knop te downloaden. Vergeet daarbij niet om de juiste pagina te selecteren onder ‘Company/Showcase Page Name’.

Op de website van Stormachtig hebben we de volg-knop onder ieder artikel gezet. We vragen daarbij aan bezoekers of ze ons willen volgen op Linkedin, zodat ze geen enkele update meer missen. Bedenk zelf een uitnodigende tekst om bezoekers te motiveren om op de volg-knop te klikken.

Heb je een bakkerij? Gebruik dan een tekst als: ‘Overheerlijke recepten, gloednieuwe creaties en de beste weekacties. We delen ze graag met jou! Volg ons op Linkedin en je krijgt voortaan regelmatig smakelijke berichten in je tijdlijn!’

Zakelijke dienstverlening? ‘Benieuwd naar onze slimme oplossingen? We delen ontwikkelingen in de markt via Linkedin. Volg onze pagina als je in de toekomst efficiënter wilt werken of geld wilt besparen.’

Tip 2 – Promoot goede content op jouw website

Heb je goede artikelen op jouw website staan, waar de volg-knop bij staat? Overweeg om deze artikelen flink te promoten via het display netwerk van Google of via Facebook. Via beide kanalen is het mogelijk om bezoekers voor een laag bedrag (3 tot 5 cent per klik) in te kopen. Het is dan wel van belang dat je een goede doelgroep selecteert (en mobiele apps en YouTube-kanalen uitsluit). Dit kan op basis van zoekwoorden, demografische data of interesses.

Stel, 2% van de bezoekers klikt op de volg-knop, dan kost een nieuwe volger 2 euro. Voor 10 euro per dag krijg je dan vijf nieuwe volgers erbij. Maar nog belangrijker: je ontvangt dagelijks 200 tot 300 potentieel nieuwe klanten op je website, die wellicht contact met je opnemen. Kortom, het gaat veel verder dan LinkedIn.

Deel deze goede content op jouw bedrijfspagina. Als een volger van jouw bedrijfspagina een update interessant vindt, dan krijgt het netwerk van deze persoon de update óók te zien. Het bereik van goede artikelen kan exponentieel toenemen. Wat goede content is? Dat verschilt per bedrijf. Wij zijn een online marketingbureau en delen regelmatig online marketingtips en ideeën via Linkedin, zodat volgers zelf aan de slag kunnen. Natuurlijk levert dit niet direct meer werk op, maar wanneer je kennis deelt (en je achterban slimmer maakt) laat je zien dat je een autoriteit bent en krijg je meer aanzien én volgers. De gunfactor neemt ook toe.

Voorbeeld van een Google Ads-advertentie om goede content te promoten.

Tip 3 – Vraag mensen in je netwerk om jouw pagina te volgen

Het klinkt ouderwets, maar vraag collega’s en klanten face-to-face of ze de bedrijfspagina willen volgen. Collega’s kunnen dit weer vragen aan vrienden en familieleden.

Vooral grote bedrijven kunnen hier baat bij hebben. Als er een interne mailing wordt verstuurd met het verzoek om de Linkedin-bedrijfspagina te volgen, zou dit zomaar kunnen leiden tot tientallen tot honderden nieuwe volgers.

Tip 4 – Tag bedrijven of personen in de post op LinkedIn

Stel, je plaatst een nieuw project op LinkedIn, vergeet dan niet om bedrijven en personen te taggen. Grote kans dat de genoemde bedrijven of personen de update liken en het bereik toeneemt. Jouw post bereikt dan meer tweedegraads en derdegraads connecties. Mensen die jouw bedrijfspagina nog niet liken, zien bij een update de knop [+ volgen] en worden verleid om daarop te klikken.

Je kunt ook hashtags gebruiken. LinkedIn geeft een voorzet en noemt hashtags die voor jou interessant kunnen zijn.

Tip 5 – Nieuwe update op LinkedIn? Vraag om een like of prikkel de achterban!

Noem je andere bedrijven, gebruik je hashtags en deel je interessante content, maar valt het bereik van iedere update tegen en is er weinig interactie? Vraag collega’s om een nieuwe update op de bedrijfspagina te liken of te delen. Dit geeft direct een boost aan het bereik van de post.

Wil je de interactie van een post verhogen? Vraag dan iets aan je doelgroep of leg volgers een pittige stelling voor.

Dus niet: “Ons bedrijf helpt mee bij project Ocean Clean Up. Samen strijden we voor minder plastic in oceanen!
Maar: “We doen mee aan Ocean Clean Up. Denk jij dat het een slimme oplossing is om onze oceanen plasticvrij te krijgen?”

Tip 6 – Deel video’s of start met vloggen

Volgens LinkedIn is het interactiepercentage twee keer zo hoog als een bedrijf een video deelt. Als je een YouTube-video plaatst, kun je dus twee keer meer reacties en likes verwachten. Heb je nog geen videomateriaal liggen? Ga dan vandaag nog aan de slag om video’s te maken.

Er zijn tegenwoordig veel apps beschikbaar om makkelijk een video te maken. Voor een programma als Animoto betaal je 20 euro per maand, maar krijg je toegang tot meer dan een miljoen Getty foto’s en video’s, meer dan 2.000 muziekfragmenten en 25+ professionele fonts. Daarnaast is er online enorm veel gratis videomateriaal beschikbaar. Gebruik niet alleen stockmateriaal, maar maak ook eigen beelden met je smartphone. Vergeet dan niet even via Aliexpress een tripod te bestellen, zodat je wel stabiele beelden krijgt. Succes met vloggen!

P.s. wist je trouwens dat infographics nóg beter werken? Infographics worden drie keer vaker gedeeld dan andere vormen van content. Interessant!

Tip 7 – Promoot posts op Linkedin

Wist je dat het mogelijk is om te adverteren op LinkedIn? Je kunt dan overwegen om bedrijfsupdates te promoten. Het voordeel van LinkedIn is dat je heel specifiek bepaalde branches of functieprofielen kunt targetten. Alleen directeuren in Den Haag bereiken? Geen probleem.

Een nadeel van adverteren op LinkedIn is dat het erg duur is. Een websitebezoeker kost al snel een paar euro. Denk er dus goed over na of je dit interessant vindt.

Tip 8 – Optimaliseer je LinkedIn-bedrijfspagina

Fris jouw LinkedIn-bedrijfspagina op. Plaats een sfeervolle coverfoto, stel een logo in en – belangrijk – kies voor een aangepaste URL. Je kunt de URL aanpassen door de bedrijfspagina te bewerken en dan op ‘Public URL’ te klikken in het menu ‘Admin tools’ (rechtsboven). Een mooie URL geeft vertrouwen en is ook nog eens makkelijk te onthouden.

Bol.com heeft een aardige bedrijfspagina met o.a. vacatures, een uitgebreide beschrijving, logo en een fraaie coverfoto.

Tip 9 – Ga zelf aan de slag op LinkedIn

Ben jij al een actieve LinkedIn-gebruiker? Plaats niet alleen bedrijfsupdates, maar ga ook aan de slag in je persoonlijke netwerk. Nodig dus veel connecties uit. Als je iemand één keer hebt ontmoet of vaag kent, dan is dat al een goede reden om hem of haar toe te voegen. Eigenlijk is het hierdoor heel makkelijk om aan 500+ connecties te komen.

Vraag iedere nieuwe connectie om ook even je bedrijfspagina te liken. Dat kan via de chat. Het eerste deel kun je personaliseren, het tweede deel kun je iedere keer knippen en plakken.

Hieronder een voorbeeld:

Beste Kees,

Leuk dat ik je gisteren tegenkwam op de Schoenenbeurs. Hopelijk kunnen we wat voor elkaar betekenen.

Kun jij onze bedrijfspagina volgen? Ik volg inmiddels jouw bedrijfspagina al. Leuk om de updates te lezen en om te zien waar je mee bezig bent.

Onze bedrijfspagina is te vinden op: [url].

Alvast bedankt!

Groeten,
Piet

Tip 10 – Start een LinkedIn-groep of neem deel aan een groep

Ga in discussie met vakgenoten of concullega’s in LinkedIn-groepen. Als je goede antwoorden geeft op vragen van anderen, dan neemt je autoriteit toe en trek je nieuwe connecties aan. Ook gaan deze connecties mogelijk jouw bedrijfspagina liken.

Mijn e-mailhandtekening bevat een link naar de bedrijfspagina op LinkedIn.
Tip 11 – Gebruik je e-mailhandtekening

Staat jouw LinkedIn-bedrijfspagina al in jouw e-mailhandtekening? Een e-mailhandtekening blijft vaak onbenut, maar is de perfecte plek om evenementen, de nieuwsbrief, een Linkedin-pagina of vacatures te vermelden.

Tip 12 – En… zet de URL op het visitekaartje

Heeft jouw bedrijfspagina een korte en krachtige URL (zie stap 8), dan is het slim om de URL te vermelden op een visitekaartje. Je kunt ook overwegen om een QR-code te plaatsen, maar… wie gebruikt dat nog?

Overigens kunnen we zo nog tien plekken opnoemen waar je de URL kunt noemen. Verstuur je een magazine of nieuwsbrief? Plaats daar een link naar jouw bedrijfspagina. Aanwezig op een beurs? Zet de URL dan groot op de beursstand.

Heel veel succes met deze tips. Heb jij nog een andere gouden tip? Mail deze naar tim@stormachtig.nl en ik voeg de tip toe aan dit artikel!