Nieuw: gebruik onze gratis SEO-verkeerschatter

Wil je zelf werken aan het verbeteren van de vindbaarheid in Google, maar weet je niet of het zinvol is? Gebruik onze nieuwe verkeerschatter. De verwacht verkeer calculator is online te gebruiken.

Eerst bepaal je de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in Google. In de AdWords zoekwoordplanner of in SE ranking controleer je hoeveel mensen per maand deze zoektermen intypen in Google. Stel, ik pak het zoekwoord ‘wetenschap’, dan is het zoekvolume ‘5.400’. Kortom, 5400 mensen per maand zoeken op het zoekwoord ‘wetenschap’ in Google.

Daarnaast moet je vaststellen welke positie haalbaar is. Als er weinig concurrentie is op een zoekwoord, dan is een top 5 wellicht haalbaar. Is er veel concurrentie, dan moet je uitzoeken of het mogelijk is om je tussen deze resultaten te duwen of dat je toch genoegen moet nemen met een top 30 of top 50 notering. Kies een realistische verwachting. Houd daarnaast rekening met relevantie. Hoe relevant is de (te creëren) landingspagina voor mensen die zoeken op de bewuste zoekterm?

Uiteindelijk zie je hoeveel bezoekers je kunt verwachten op basis van het zoekvolume en de verwachte positie. Een top 5-positie op het zoekwoord ‘wetenschap’ levert jaarlijks 4860 bezoekers op vanuit Google. Zelf testen? Ga naar de verwacht verkeer calculator!

Hoe werkt de calculator?
De calculator neemt het gemiddelde zoekvolume en voert verschillende berekeningen uit. Zo wordt eerst bepaald of het een ‘branded’ of ‘non-branded’ zoekwoord is. Als het zoekwoord de bedrijfsnaam bevat, is het verwachte verkeer groter. Daarnaast maakt de calculator een verkeerschatting op basis van de gemiddelde CTR-curve, oftewel: hoeveel procent van de mensen klikt gemiddeld op een resultaat in Google? Ook houdt de calculator rekening met het marktaandeel van zoekmachines in Nederland. De ingevoerde data zijn afkomstig van onderzoeken uit 2017 en zijn dus zeer actueel.

Ieder zoekwoord heeft toch een andere CTR-curve?
Klopt. De calculator maakt gebruik van de percentages van twee gemiddelde CTR-curves, namelijk voor branded en non-branded verkeer. Prima voor een schatting, maar uiteraard kunnen de daadwerkelijke aantallen hoger (of lager) uitvallen.

Kan ik de calculator ook gebruiken voor betaald verkeer, bijv. via AdWords of Bing Ads?
Nee. Gebruik hiervoor tools van Google of Bing. De berekeningen zijn immers veel complexer.

Waarvoor kan ik de gegevens gebruiken?
Tel de verkeerschattingen van alle zoekwoorden bij elkaar op en je weet hoeveel bezoekers je site kan ontvangen als je op deze zoekwoorden gaat optimaliseren. Daarnaast zie je dat het soms beter is om je te focussen op ‘long tail’-zoektermen. Een top 100-positie op ‘hypotheek’ levert veel minder bezoek op dan een top 5-positie op ‘hypotheekadviseur rotterdam’.

Ook kun je de calculator gebruiken om te voorspellen hoeveel extra bezoekers een stijging van bijv. twee plaatsen op een zoekterm oplevert. Handig, want hierdoor weet je of het de moeite waard is om een bepaalde landingspagina te verbeteren.