2

Menu

Online marketeer gezocht? 5 tips om een online marketeer te vinden

Zoek jij een online marketeer? We geven je vijf superhandige tips hoe je snel een online marketeer kunt vinden!

Tegenwoodig zijn veel bedrijven op zoek naar een online marketeer. De meeste online marketeers werken bij grote bedrijven (bijv. Coolblue of Bol) of bij internet-, reclame- en marketingbureaus. Hierdoor kan het voor kleine en middelgrote MKB-bedrijven een uitdaging zijn om de juiste kandidaat te vinden.

Vijf jaar geleden was de situatie heel anders dan nu. Publiceerde je toen een vacature voor online marketeer in een regiokrant, dan reageerden er waarschijnlijk tientallen kandidaten. Tegenwoordig mag je tevreden zijn met een handjevol reacties. Daarnaast zie je tegenwoordig dat juist veel starters reageren, terwijl meer ervaren online marketeers binnen hun eigen netwerk ‘job hoppen’. Niks tegen een starter! Een goede starter kan loyaal, hardwerkend en leergierig zijn, maar hij of zij heeft wel de juiste begeleiding nodig en moet ruimte krijgen om zichzelf of haarzelf te ontwikkelen.

Tip 1: Wil je een starter? Kies voor een stage!

Jaarlijks zijn veel studenten op zoek naar een afstudeerplek. Dit is voor veel bedrijven interessant. In een paar maanden tijd leer je als ondernemer een student goed kennen. Bevalt de samenwerking goed, dan kun je een student een passend aanbod doen. Houd er wel rekening mee dat je een starter niet isoleert door de volledige verantwoordelijkheid voor de online marketing over te dragen. Een starter moet zeker de eerste jaren door een medior of senior online marketeer begeleid worden.

Tip 2: Plaats een vacature op Indeed

Als je een vacature op je eigen website publiceert, dan wordt deze vacature door veel mensen gemist. Publiceer daarom een vacature op bekende vacaturesites. De bekendste vacaturesite is Indeed. Belangrijk is dat je zorgt voor een opvallende titel en een wervende vacaturetekst. Zorg voor een glimlach op het gezicht van een potentiële kandidaat. Kijk kritisch naar reacties via Indeed. Er komen waarschijnlijk ook veel onzinreacties binnen, bijvoorbeeld van kandidaten die verplicht moeten solliciteren vanuit het UWV.

Tip 3: Publiceer een post op LinkedIn

LinkedIn is een platform waar veel online marketeers op aanwezig zijn. Meld je aan bij Sales Navigator, zoek 1e, 2e of 3e graads online marketeers en stuur een InMail (een privébericht). Een andere mogelijkheid is een post publiceren vanuit je persoonlijke profiel of via de bedrijfspagina. Vraag aan jouw collega’s om deze post te liken of te delen voor een groter bereik.

Tip 4: Adverteer op Facebook en Instagram

Facebook verzamelt veel demografische gegevens, waardoor je als adverteerder vrij eenvoudig de juiste personen bereikt. Promoot jouw vacature daarom via Facebook en Instagram. Je begint met het maken van een mooie doelgroep, bijv. mensen die werkzaam zijn in de marketing en die binnen een straal van 10 kilometer om jouw bedrijf wonen. Daarna maak je een spetterende advertentie. Kies een klein budget (bijv. een paar euro per dag), zodat je kunt experimenteren of er interessante sollicitatiebrieven binnenkomen.

Tip 5: Vraag actief binnen je eigen netwerk

Maak gebruik van de kracht van jouw eigen netwerk. Vraag aan andere ondernemers of zij wellicht een geschikte kandidaat kennen.

Bonustip: Schakel tijdelijk een online marketingbureau in

Er zijn veel zzp’ers en online marketingbureaus die bedrijven helpen bij online marketing als een bepaalde vacature onvervuld blijft of tijdens een zwangerschapsverlof. De meeste zzp’ers hebben een tarief tussen de 50 en 85 euro per uur. De meeste bureaus werken vanaf 65 euro per uur tot 150 euro per uur. Het voordeel van een online marketingbureau is dat er meer kennis aanwezig is om een traject van kop tot staart op te pakken.

Bij Stormachtig rekenen we relatief lage tarieven, omdat we weinig overhead hebben en niet aan acquisitie doen. Als je de online specialisten van Stormachtig maandelijks zes dagdelen van vier uur inhuurt (a 75 euro per uur), dan kost dat 1800 euro excl. btw per maand. Je profiteert dan van een team van specialisten, je zit niet aan contracten vast en je bent uiteindelijk goedkoper uit dan wanneer je een fulltime online marketeer aanneemt. Daarnaast kunnen we een nieuwe online marketeer inwerken en hem of haar de kneepjes van het vak leren.

Je hebt bij ons al een eigen online marketeer vanaf 2 uur per maand (150 euro excl. btw). Neem contact op als je meer wil weten!

Populaire berichten

Heb je een vraag?
Wil je meer weten of heb je een vraag? Onze collega Tim Kraaijvanger staat voor je klaar!

Misschien vind je dit ook interessant...

Zo splits je branded en unbranded SEA-verkeer in Google Analytics

Veel conversies uit Google Ads? Klinkt goed, maar mogelijk zoeken veel bezoekers op jouw bedrijfsnaam …

Wat is het verschil tussen standaard & slimme Shopping-campagnes?

Wanneer je ooit op zoek bent geweest binnen Google naar een bepaald product, ben je …

Hoe scoor je gratis meer websitebezoekers?

Een vraag die we onszelf misschien allemaal wel eens hebben gesteld: Hoe scoor je gratis …