Zoekmachineoptimalisatie

Groeien met zoekmachineoptimalisatie

Wil jij online beter vindbaar worden door middel van zoekmachineoptimalisatie? Dan ben je bij Stormachtig aan het juiste adres. Wij zijn altijd op de hoogte van de nieuwste SEO ontwikkelingen en zorgen ervoor dat jouw website snel gevonden wordt in zoekmachines zoals Google. Dat bespaart jou een hoop tijd en je bent zeker van mooie resultaten. Maar wat houdt zoekmachineoptimalisatie eigenlijk in? Welke resultaten kun je ervan verwachten? Je leest het hier allemaal.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Daaronder vallen alle stappen die nodig zijn om hoog te scoren in de organische zoekresultaten. Door jouw website te optimaliseren voor de zoekmachine zorg je ervoor dat je hoger komt in Google, waardoor je meer klanten kunt aantrekken. Uit onderzoek blijkt dat 43% van de mensen een product of dienst aanschaffen naar aanleiding van een organische zoekopdracht. Je begrijpt wel hoe belangrijk het is om hoog te scoren in de zoekresultaten van jouw doelgroep. Hieronder bespreken we verschillende aspecten van SEO.

De drie pijlers van zoekmachineoptimalisatie

De drie pijlers van SEO

SEO onder te verdelen in On Page SEO en Off Page SEO. On Page optimalisaties vinden op de website zelf plaats, denk hierbij bijvoorbeeld aan het schrijven en toevoegen van nieuwe content. Off Page optimalisaties gaan buiten de website om, zoals het verzamelen van goede backlinks. Hier kun je aan werken door linkbuilding in te zetten. Het compleet en optimaal maken van alle Google Mijn Bedrijf gegevens is ook een voorbeeld van Off Page SEO.

Google is erg geheimzinnig over welke factoren ze precies meenemen bij het ranken van websites. Maar in de basis bestaat zoekmachineoptimalisatie – SEO – uit drie pijlers: content, techniek en autoriteit.

1. Content

Sterke en duidelijke teksten zijn onmisbaar voor je vindbaarheid. Hoe meer relevante teksten er op je website staan, hoe meer kans je maakt om hoog in de zoekresultaten van potentiële klanten te komen. Het is dus van belang dat je website unieke content bevat die aansluit bij de zoekopdrachten van jouw doelgroep.

Zoekwoorden spelen daarbij een grote rol. Dit zijn de woorden waar jouw website op gevonden wordt in Google. Om deze woorden te bepalen is een zoekwoordenonderzoek noodzakelijk. Daarbij worden alle zoekwoorden vastgesteld per categorie. Er wordt onder andere gekeken naar het zoekvolume (hoe vaak wordt er gemiddeld per maand gezocht) en de concurrentie (hoeveel concurrenten optimaliseren op het desbetreffende zoekwoord).

Om je website te optimaliseren voor de zoekmachine is het de bedoeling dat je de voor jou belangrijke zoekwoorden terug laat komen op de website. Sterk geschreven landingspagina’s zijn daarbij onmisbaar. Dit zijn de pagina’s waar jouw potentiële klant naar doorklikt vanuit Google. Een landingspagina is gericht op één zoekwoord en onderwerp, waardoor de klant meteen terechtkomt bij de informatie die hij zoekt. Het doel is om de pagina goed te laten aansluiten bij de zoekopdracht zodat deze zorgt voor een daadwerkelijke conversie. Je kunt je voorstellen dat de informatie op een landingspagina goed en duidelijk moet zijn. De juiste zoekwoorden komen ook nu weer van pas.

2. Techniek

De basis is altijd belangrijk. De techniek van je website moet goed in elkaar moet zitten. Het is belangrijk om je website optimaal in te richten. Daardoor zullen de zoekmachines alle pagina’s goed kunnen bereiken, waardoor je de beste resultaten boekt.

Belangrijke aspecten zijn bijvoorbeeld: de aanwezigheid van een sitemap, duplicated content, structured data, site snelheid, gebruiksvriendelijkheid, linkjes etc. Daarbij speelt technische SEO zowel in op de gebruiksvriendelijkheid voor een menselijke bezoekers als op de begrijpelijkheid voor Google.

3. Autoriteit

Domeinautoriteit is een waarde (1 tot 100) die de waarde van je domein aangeeft. Deze waarde is bijvoorbeeld afhankelijk van; hoe oud het domein is, sociale aspecten zoals likes en volgers, wat er de afgelopen jaren met het domein gedaan is, en hoeveel relevante links er verwijzen naar jouw website. De hoogte van je domein autoriteit geeft een goede richtlijn van je positie in zoekmachines.

Om je domeinautoriteit te verbeteren is het belangrijk om goede backlinks te hebben. Backlinks zijn links van derde websites die doorverwijzen naar jouw website. Hoe meer relevante websites een link bevatten naar jouw website, hoe meer Google jou ziet als betrouwbaar. Dit zorgt ervoor dat je hoger in de zoekresultaten terecht komt.

Je kunt linkbuilding inzetten om relevante backlinks naar jouw website te verzamelen. Je zorgt hierbij voor een minimaal aantal relevante links op websites die qua onderwerp aan jou gerelateerd zijn. Op die manier krijg je links die op een natuurlijke manier naar jouw website lijken te verwijzen, wat voor een hogere betrouwbaarheid binnen Google zorgt. Links op bijvoorbeeld startpagina’s helpen daar niet aan mee. Het liefst plaats je backlinks op betrouwbare en populaire sites.

Deze klanten gingen je voor

Comgoed: 255% groei in conversie
Barber College: honderden leads per maand via sociale media
NXXT: meer proeflessen met minder kosten

Welke resultaten kun je verwachten?

  • Een hoge positie in de zoekresultaten waardoor je website goed gevonden wordt.
  • Meer potentiële klanten die doorklikken naar jouw website.
  • Een overzichtelijke website voor zowel bezoekers als zoekmachines.
  • Je website komt betrouwbaar over.
  • Langdurige en goed meetbare resultaten.
  • SEO versterkt ook je andere marketing middelen.
Stormachtig
vrijblijvend
inspiratie uurtje?

Wil je meer weten over zoekmachineoptimalisatie? Of gewoon eens in gesprek gaan over online marketing? Maak dan een afspraak en kom gezellig bij ons langs!

Scroll naar top