Skip links

Op welke zoektermen worden mijn concurrenten gevonden?

Natuurlijk wil je graag weten op welke zoekwoorden jouw concurrent gevonden wordt in Google. Er zijn gelukkig veel tools om te zien op welke zoekwoorden andere bedrijven hun pijlen richten.

De beste tool is ongetwijfeld de Competitor SEO/PPC Research Tool van SE Ranking. Niet alleen zie je op welke organische zoekwoorden een concurrent goed gevonden wordt, maar je ontdekt ook op welke zoekwoorden dit bedrijf adverteert. Daarnaast zie je hoeveel bezoekers per maand het bedrijf krijgt.

SE Ranking kost 5 euro per maand. Daarmee kun je iedere dag tien rapporten uitdraaien. Daarnaast kun je de posities op 50 zoekwoorden in de gaten houden. Erg handig dus! Tijdelijk is er een mooie aanbieding: je kunt de tool 14 dagen gratis proberen.

We laten graag eerst zien hoe de Competitor Research Tool werkt. Hieronder krijg je een selectie te zien van zoektermen waarop Stormachtig gevonden wordt in Google.

Ook zie je wie onze ‘grootste’ concurrenten zijn. Dit zijn bedrijven die ook gevonden worden op veel van onze zoekwoorden. Zo wordt Stormachtig gevonden op circa 1700 zoektermen. Op 866 termen is er sprake van overlap tussen Frankwatching en Stormachtig. Daarmee is dit de grootste concurrent. Niet helemaal eerlijk, want Frankwatching is een groot online marketingblog. Toch komen we iets lager in de lijst wel andere online marketingbureaus tegen – zoals IMU.nl, KGOM.nl en SDIM.nl – die qua dienstverlening wel iets meer overlap hebben.

Wil je weten op welke zoekwoorden zowel jij als een concurrent wordt gevonden? Ook dat is mogelijk. Hieronder zie je een deel van de concurrentievergelijking: Gamma versus Praxis. Praxis staat hoger in Google op het zoekwoord ‘bouwmarkt’, namelijk op positie 3. Praxis is zelfs één plek gestegen op dit zoekwoord. Gamma scoort weer beter op ‘pvc vloer’ met een fraaie 8e positie. Wel is Gamma onlangs drie posities gedaald. Handig is dat je direct de landingspagina van de concurrent ziet. Als het andere bedrijf hoger staat, dan zou dit te maken kunnen hebben met een betere SEO-landingspagina. Probeer in dat geval zelf een betere landingspagina te maken.

Het mooie aan de tool is dat je iedere willekeurige website kunt invullen. Dit hoeft niet per se een Nederlandse site te zijn. De Competitor Research Tool ondersteunt tientallen talen en wordt maandelijks uitgebreid met nieuwe taalgebieden.

Alternatieve tools om concurrenten in de gaten te houden

Veel online marketingbureaus gebruiken KeywordSpy voor een snelle check. Ik vind de resultaten minder goed dan SE Ranking. Ook ligt de tool er (helaas) regelmatig uit.

Een andere gratis tool is SpyFu (https://www.spyfu.com). Het grootste nadeel van SpyFu is dat er nog geen ondersteuning is voor Nederlandse en Belgische websites.

Ook Ahrefs.com heeft een eigen tool om zoekwoorden van je concurrent in de gaten te houden. Het nadeel van Ahrefs.com is dat je minimaal 99 dollar per maand betaald. Daarmee is Ahrefs zo’n 20x duurder dan SE Ranking. Voor de meeste bedrijven is dat toch wel een beetje teveel van het goede.

Wil jij een concurrentenanalyse?

Geen zin om diep in de tools te duiken? Graag brengen wij voor jou je concurrenten in kaart. Wat doen zij beter? Op welke zoekwoorden staan andere bedrijven hoger in Google? En wat kun jij doen om concurrenten online te verslaan? Start rechtsonder een chatgesprek met ons als je geïnteresseerd bent in een concurrentenanalyse of mail naar tim@stormachtig.nl!