Als online marketeer of trendwatcher heb je er vast al van gehoord. Google heeft sinds kort de nieuwe advertentievorm geïntroduceerd: Performance Max. En het schijnt dat deze nieuwe vorm van adverteren zorgt voor +13% conversies tegen een lagere cost per click. De moeite waard om te proberen, toch?
Uiteraard zijn ook wij aan het experimenteren met deze nieuwe versie van adverteren. We vertellen je graag waarom je deze nieuwe vorm wel – of juist niet – zou moeten proberen. Heb je naar aanleiding van dit blog nog vragen? Neem gerust contact op met een van onze Stormers.
Wanneer kun je Performance Max het best gebruiken?
Voor elke bedrijf is het eens leuk om te experimenteren met de Performance Max advertenties. Nu is het wel zo dat het voor de een meer nut heeft dan voor de ander. Je kunt deze vorm het beste gebruiken wanneer je specifieke advertentie- en conversiedoelen hebt (bijvoorbeeld online verkopen stimuleren, leads genereren, enz.) en wanneer je eenvoudig toegang wilt tot alle advertentiekanalen van Google met één enkele campagne. Maar ook als je extra bereik wilt creëren en conversiewaarde wilt genereren naast zoekcampagnes op basis van zoekwoorden.
Aan de slag!
Dan is het nu tijd om je campagne in te richten. Zowel het creëren als beheren van een Performance Max campagne is eenvoudig. Echter is het van belang dat je Google voorziet van zoveel mogelijk relevante input om de beste resultaten te behalen. Net zoals je al doet bij RSA en Smart Shopping. Je begint je campagne net zoals je iedere campagne begint. En kiest voor het maken van een campagne zonder vooraf ingesteld doel.
Wat zijn je doelen?
Vervolgens zie je vanzelf de nieuwe advertentievorm staan. Als je hierop klikt zie je vanzelf de bestaande doelen staan die Google kan gebruiken voor je advertenties. Ook krijg je hier de mogelijkheid om nieuwe doelen toe te voegen. Geef je campagne nog een naam en hoppa, je campagne staat!
Vul het budget in en waar jij je op wilt richten: conversies of conversiewaarde. Als je doorklikt zie je de optie voor ‘uitgebreide URL*’. Dit is al een van de opties die automatiseert.
*Met uitbreiding van de uiteindelijke URL kun je nieuwe, converterende zoekopdrachten vinden. Deze functie gebruikt landingspagina’s op je website om vast te stellen wat relevante zoekactiviteit is en toont advertenties met automatisch aangepaste koppen voor betere prestaties. Je kunt de automatisering aansturen door URL-uitsluitingen toe te voegen.
Een ‘itemgroep’ aanmaken
Nu is het tijd om een itemgroep aan te maken, oftewel: een advertentie. Zie dit als een verzameling van verschillende soorten creatieve middelen inclusief tekst, afbeeldingen, video’s, logo’s en een uiteindelijke URL die ofwel gerelateerd zijn aan een thema of een publiek. Als je hier bent aangekomen zie je dan ook een hoop info, vergelijkbaar met de Display advertenties.
Google combineert de beste resultaten
In principe is de Performance Max ook een combinatie van meerdere soorten campagnes. Google kiest namelijk zelf de best presterende combinaties net als met responsieve advertenties. Maar we haken weer af! Je krijgt nu de mogelijkheid om afbeeldingen, logo’s en video’s toe te voegen. Heb je geen video? Geen probleem! Google maakt automatisch video’s wanneer dat mogelijk is. Fijn, toch?
Vervolgens vul je de bekende lange koppen, beschrijvingen (lang en kort) en bedrijfsnaam in en kies je een passende call-to-action. Dit zal allemaal niet nieuw voor je zijn als je eerder hebt geadverteerd via Google Ads. En het wordt je zelfs makkelijk gemaakt, want nu krijg je de optie om een ‘doelgroepsignaal’ aan te maken- of te gebruiken (zie dit als een remarketing of een voorheen aangepaste doelgroep). Heb je dit allemaal gedaan? Voilà, je eerste Performance Max campagne is een feit!
Wat zijn de voordelen van Performance Max?
Een voordeel (misschien wel de grootste) van Performance Max is dat je bijna niks hoeft te doen om je advertentie te optimaliseren. Alles wordt namelijk voor je gedaan, door Google. Je stelt een doelstelling en het budget in en levert alle input die je hebt. Google maakt er wat moois van. Erg fijn dus, het dagelijks/wekelijks bekijken van je advertenties is dus geen issue meer. Daarnaast is de kans op positieve resultaten alleen maar groter. Door Google’s slimme algoritmes weten je advertenties zonder veel moeite en minder CPC, betere resultaten te behalen. Het is dus hoe dan ook een leuk experiment!
Een ander voordeel van Performance Max is de kans op verbeterde advertentieresultaten. De algoritmes van Google worden steeds slimmer, waardoor ze in steeds kortere tijd steeds betere resultaten behalen. Het testen van Performance Max-campagnes is dan ook een mooie kans om te kijken of je nog winst kunt behalen ten opzichte van je huidige campagnes. Bovendien worden de advertenties weergegeven via YouTube, Gmail, Google, Display én Discover.
Is het slim om Performance Max te gebruiken?
Wellicht vraag je je nog af of het slim is om gebruik te maken van de Performance Max campagne. Als je graag volledige controle hebt bij het inrichten van je campagnes, dan is dit misschien niet de beste keus voor jou. Ook zijn de mogelijkheden voor rapportage nog beperkt. Je kunt de resultaten van dit campagnetype namelijk (nog) niet toevoegen in Data Studio en A/B-testen zijn ook niet mogelijk. En ben je een fan van zoekwoorden in je campagne? Dan is het wellicht niet de optie voor jou. Maar vergeet vooral de vele voordelen niet. De prestaties van je campagne worden gemaximaliseerd en je wordt niet beperkt door op welk kanaal je advertenties worden weergegeven.
Hulp nodig?
Wil je graag gebruik maken van Performance Max, maar vind je het toch nog een groot mysterie en laat je het liever uitbesteden? Neem gerust contact op. Onze online marketeers staan klaar om jouw campagnes in te richten en te zorgen voor positieve resultaten. Heb je een vraag of wil je simpelweg wat meer informatie? Ook dan kun je bij ons terecht.