1

Menu

160 hoogwaardige leads per week

1.000 hoogwaardige leads via

social media & Google Ads campagne

Voor de branchevereniging van schoorsteenvegers (ASPB) heeft Stormachtig een volledige campagne ingericht op sociale media (Instagram en Facebook) en via Google Ads. Met de klant is een campagnebudget afgesproken en kregen we een duidelijke doelstelling mee: duizend hoogwaardige leads in vier maanden tijd.

Een hoogwaardige lead is in dit geval een bezoeker die vanaf de website van de branchevereniging (www.schoorsteenveger.nl) doorklikt naar de website van een aangesloten lid (vaak een lokaal schoorsteenveegbedrijf) of direct contact opneemt (per telefoon of e-mail).

De campagne begon in oktober 2018. Hier is bewust voor gekozen. We zien dat het zoekvolume op zoektermen als ‘schoorsteenveger’ of ‘schoorsteen schoonmaken’ fors toeneemt in deze maand, wat natuurlijk logisch is. Vanaf oktober gaan mensen met een houtkachel weer actief stoken. De campagne loopt tot eind januari 2019. Hieronder zie je enkele voorbeelden van advertenties op Google:

Op dit moment zitten we op gemiddeld 160 leads per week. De piek was halverwege november met 225 leads in één week.

doelstelling ruim behaald

160 leads per week

Hoewel deze campagne dus nog loopt (ten tijde van het schrijven van dit artikel), is de doelstelling van 1.000 hoogwaardige leads al gehaald. Op dit moment zitten we op gemiddeld 160 leads per week. De piek was halverwege november met 225 leads in één week. De verwachting is dat we uitkomen op circa 2.000 tot 2.500 leads. De lijn van 160 leads per week kunnen we namelijk niet doortrekken, omdat in januari minder mensen op zoek zijn naar een schoorsteenveger dan in oktober.

De kwaliteitsscore van de zoekwoorden in de Google Ads-campagne begint bij een 8. Veel zoekwoorden hebben een score van 9 of 10. Dit is zeer positief. Is de kwaliteitsscore hoger dan 7, dan betaalt een klant minder aan Google dan concurrenten met een lagere kwaliteitsscore. Des te beter de advertentietekst en de website aansluit op een zoekopdracht van een zoeker, des te hoger de kwaliteitsscore is.

Aangezien de campagne boven verwachting presteert, gaan we de campagne waarschijnlijk verlengen tot maart 2019. Ook zijn de positieve resultaten een goede reden om volgend jaar vanaf oktober opnieuw te investeren in social advertising, display advertising en search advertising.