Skip links

Prijsconcurrentievermogen in Google Shopping: hoe goed zijn jouw prijzen eigenlijk?

Benieuwd of jouw productprijzen scherp zijn? Meld je aan voor Market Insights in Google Shopping en je krijgt toegang tot interessante benchmarks. Vergelijk jouw prijzen met die van concurrenten en ontdek de populairste merken en producten.

Ga in Google Merchant Center naar het tabblad Groei (of ‘Growth’ in het Engels). Hier vind je interessante nieuwe rapporten, zoals Prijsconcurrentievermogen (Price competitiveness) en Bestsellers. Deze rapporten geven jou inzicht in wat concurrenten doen. Maar let op, als jij je aanmeldt voor Market Insights, dan gebruikt Google ook jouw gegevens voor benchmarks (maar jouw shop wordt niet genoemd).

Wat vertelt de rapportage Prijsconcurrentievermogen?

Hier kun je de prijzen van jouw producten vergelijken met die van concurrenten. Zo ontdek je hoe concurrerend jij bent in Google-advertentieveilingen. De prijs van een product op jouw webshop wordt naast de zogenoemde benchmarkprijs gelegd. Vervolgens zie je het verschil met de huidige benchmarkprijs en het verschil met de historische benchmarkprijs. Is jouw product meer dan 1% goedkoper dan de benchmarkprijs? Dan kleurt het balkje groen. 1% duurder? Dan wordt het balkje geel.

Bekijk in één oogopslag het historische verloop van jouw prijzen t.o.v. de benchmarkprijzen.

Hoe wordt de benchmarkprijs bepaald?

De benchmarkprijs is de gemiddelde prijs van een product voor alle verkopers die dat product promoten met Shopping-advertenties. Dus stel, product A wordt aangeboden bij drie shops voor 2, 3 en 4 euro, dan is 3 euro de benchmarkprijs. Wel is het zo dat Google het aantal klikken meeweegt. Stel, meer bezoekers klikken op product A voor 2 euro, dan zal de benchmarkprijs dus iets onder de 3 euro liggen.

Kan ik mijn productprijzen automatisch aanpassen aan de benchmarkprijzen?

Nee, helaas niet. Je moet de prijzen nog wel zelf aanpassen in jouw webshop. Het is slim om dit handmatig te doen (of per merk), omdat je niet altijd weet of de benchmarkprijs gehaald kan worden. Misschien koopt een concurrent een bepaald product voor een extreem lage prijs in, waardoor jij dit product met verlies zou verkopen als je de benchmarkprijs aanhoudt.

De volgende stap is Dynamic Pricing. Veel grote webshops werken al met Dynamic Pricing, waarbij de prijzen worden aangepast als concurrenten de productprijzen verlagen of verhogen. Soms werkt dit real-time! Dit staat echter los van het Merchant Center.

Wat kan ik nog meer doen met de rapportage Prijsconcurrentievermogen?

Stel, je verkoopt prullenbakken van de merken Prøl en Trøep. Je ziet in de rapportage Prijsconcurrentievermogen dat je erg concurrerend bent met Prøl, maar dat de prijzen van prullenbakken van Trøep vaak boven de benchmarkprijzen liggen. Dit komt niet als een verrassing, want je verkoopt meer Prøl-prullenbakken in je webshop. Je kunt natuurlijk de prijzen van Trøep verhogen (zoals in de alinea hierboven omschreven), maar je kunt ook kosten besparen en all-in gaan op Prøl. Waarschijnlijk verkoop je sneller een Prøl-prullenbak en is het daarom slim om alleen Google Ads/Shopping/Facebook-campagnes in te richten op dit merk.

Wat zegt de rapportage Bestsellers?

Benieuwd welke producten het meest worden verkocht? Bij Bestsellers zie je de topproducten en -merken in verschillende landen en verschillende categorieën. Nuttige informatie om te ontdekken of jij nog bepaalde merken mist in je assortiment. Daarnaast zie je welke merken in populariteit toenemen of afnemen. Handig.

Voorbeeld van de populairste producten in de categorie ‘Video Game Consoles’.

Handig deze rapportages. Heb je nog andere tips?

Ja 🙂 Lees ons blog met tien tips om jouw Google Shopping-campagne te optimaliseren.

Gemiddelde beoordeling
Stormachtig★★★★★5.0
51