SE Ranking: de beste SEO-tool? Misschien wel!

Een goede SEO-tool vormt de basis van ieder zoekmachineoptimalisatietraject. Er zijn honderden tools in omloop waarmee je zoekwoordposities kunt monitoren, ziet wat concurrenten doen en nieuwe mogelijkheden voorgeschoteld krijgt. Is er één beste SEO-tool? Nee, maar graag leg ik uit waarom ik zelf SE Ranking gebruik.

Als een organisatie nog geen SEO-tool gebruikt, adviseer ik om SE Ranking in te zetten. Misschien heb je hier nog niet van gehoord. SE Ranking is namelijk een vrij nieuwe cloudoplossing, maar ik zet graag de voordelen en nadelen uiteen.

De belangrijkste functie van SE Ranking is het bijhouden van zoekwoorden. Stel, je staat op de derde positie in Google op het zoekwoord ‘rode rozen’, dan registreert SE Ranking dit. Na een paar maanden (of jaren) zie je of jouw posities op belangrijke zoektermen in de grootste zoekmachine stijgen, dalen of gelijk blijven. Je kiest overigens zelf het land en de zoekmachine. Wil je jouw posities zien in de zoekmachine Bing in Venezuela? Het kan allemaal.

Nadeel: SE Ranking is niet gratis
Zelfs al wil je maar tien zoekwoorden per maand bijhouden, dan betaal je al snel een paar euro per maand. Toch moet dit voor grote organisaties – die serieus met SEO aan de slag gaan – geen probleem zijn. Een voordeel is wel dat de prijs sterk daalt wanneer je meer zoekwoorden bijhoudt. Daarnaast biedt SE Ranking een proefperiode van veertien dagen (zonder creditcard) aan, dus je kunt eerst kosteloos testen of het iets voor je is. Ook kun je instellen hoe vaak de rankings gecontroleerd worden. Als je de posities één keer per week wil laten controleren, dan is dit 40% goedkoper dan iedere dag. In veel gevallen is dit een prima frequentie.

Voordeel: in de cloud
Enkele jaren geleden gebruikten veel online marketeers nog desktopprogramma’s om posities in Google te monitoren, bijvoorbeeld Rank Tracker. Dit heeft veel nadelen, o.a. dat de computer aan moet staan om posities te checken en dat Google jouw IP-adres tijdelijk kan blokkeren. Dan lukt het niet om inzicht te krijgen in huidige posities én het betekent dat je bij een bezoek aan Google.nl een captcha-code moet invullen. Ik was vaak langer bezig met het vinden van nieuwe IP-adressen om te gebruiken dan met het daadwerkelijk analyseren van resultaten. Niet ideaal. SE Ranking is een cloudoplossing en draait dus buiten jouw computer. Activeer de automatische positiecheck en de zoekwoordposities worden dagelijks, een keer per drie dagen of wekelijks automatisch vernieuwd.

Voordeel: importeer zoekwoorden uit Search Console
Google’s Search Console is een prima tool om te zien op welke zoekwoorden jouw site momenteel gevonden wordt. In SE Ranking kun je nieuwe zoekwoorden importeren uit Search Console. Je ziet de belangrijkste zoektermen en voegt ze met één klik toe aan jouw eigen campagne.

Importeer zoekwoorden gemakkelijk uit Search Console.

Voordeel: lange & korte termijn in één view
Let goed op de verdeling van de kolommen hierboven. Je ziet de huidige posities, de posities 30 dagen geleden, 90 dagen geleden, 180 dagen geleden en de nulmeting. Kortom: lange termijn en korte termijn posities worden in één view getoond. Hierdoor kun je zien welke zoektermen op korte en lange termijn goed of juist slecht scoren.

Voordeel: weet wanneer concurrenten iets aanpassen
Als je stijgt in Google op belangrijke zoekwoorden, dan kun je verwachten dat er een tegenreactie komt van concurrenten. Wellicht past een concurrent een bepaalde landingspagina aan. In SE Ranking kun je instellen dat je op de hoogte wordt gehouden als een concurrent zijn site aanpast. Dit gebeurt nog voordat Google de nieuwe pagina indexeert. Wel moet je zelf de URL’s van deze landingspagina’s opgeven.

Voordeel: ontdek op welke zoekwoorden concurrenten hoog staan in Google
Ga naar het tabblad ‘Concurrentieonderzoek’ en vul de domeinnaam van een concurrent in. Je ziet dan precies op welke zoekwoorden deze concurrent goed scoort. Daarnaast zie je de moeilijkheidsgraad om zelf goed vindbaar te worden op deze termen. Hieronder zie je een voorbeeld van Gamma. Op het zoekwoord ‘laminaten’ staat Gamma.nl op de eerste plek in Google. Maandelijks zoeken 40.500 mensen op deze zoekterm. SE Ranking schat dat circa 19.660 mensen doorklikken naar de website van Gamma. Uiteraard zijn dit schattingen.

Een kijkje in de keuken van een concurrent. In dit geval spieken we op welke zoekwoorden Gamma.nl goed scoort.

Voordeel: zoekwoorden groeperen in kleinere groepen
Oké, dit kan ook in veel andere tools, maar het is toch een fijne functie die ik graag wil bespreken. Het is makkelijk om een grote lijst met zoekwoorden te uploaden om vervolgens de posities te monitoren, maar ik adviseer om – net als in AdWords – kleinere groepen te maken van relevante zoekwoorden. Per groep kun je de gemiddelde positie inzien, waardoor je dus weet welke groep aandacht nodig heeft. Stel, ik optimaliseer voor een bedrijf met tulpen, dan maak ik een zoekwoordgroep ‘rode tulpen’ met daarin zoekwoorden als: ‘rode tulpen kopen’, ‘rode tulpen’, ‘rode tulp’ & ‘bos rode tulpen’. Hetzelfde doe ik met gele tulpen en oranje tulpen. Je kunt vervolgens inzien welke kleuren het best presteren. Stel dat alleen de posities op zoekwoorden binnen de groep ‘oranje tulpen’ dalen, dan kan het te maken hebben met het productaanbod of de prijzen van oranje tulpen.

Zoekwoorden groeperen. Krijg zo beter inzicht in gemiddelde posities en totale zoekvolume per groep.

Nadeel: matige mobiele app
SE Ranking heeft een mobiele app. Je kunt hierdoor snel op mobiel zoekwoordposities inzien, maar daar blijft het ook bij. Je kunt geen campagnes of zoekwoorden toevoegen. De app is nog vrij nieuw, dus in de toekomst wordt deze mogelijk nog verder uitgebreid.

Voordeel: bekijk advertentievarianten door de jaren heen
Op welke zoekwoorden adverteert jouw concurrent? Hoeveel budget geeft hij uit? Dit weet SE Ranking. Verrassend genoeg komt het voorspelde uitgegeven budget van mijn eigen klanten overeen met wat ik in AdWords zie. Daarnaast slaat SE Ranking advertenties van concurrenten (en van jou) op. Deze advertentievarianten kun je vergelijken. Welke woorden en overtuigingstechnieken gebruikt een concurrent? Welke aanpassingen voerde de concurrent de afgelopen maanden door?

Bekijk alle advertentievarianten van concurrenten.

Voordeel: rapporten in je eigen huisstijl
Omdat SE Ranking White Label aanbiedt, kun je rapporten in je eigen huisstijl maken. Deze worden automatisch verzonden naar de door jou geselecteerde personen. Stuur de directeur iedere maand een overzicht van huidige zoekwoordposities. De rapportages zijn gemakkelijk in elkaar te klikken, maar zijn nog wel Engelstalig.

Voordeel: weet wat concurrenten doen
Je kunt tot vijf concurrenten selecteren en vervolgens analyseert SE Ranking hoe goed deze concurrenten scoren op jouw zoekwoorden. Uiteindelijk kun je iedere week de top 5 zien. Weet je niet wie jouw concurrenten zijn? Per zoekwoord kun je de top 10 bekijken.

Voeg tot vijf concurrenten toe en bekijk hoe zij presteren op jouw zoekwoorden.

En er zijn natuurlijk nog veel meer voordelen. Zo blijven gegevens altijd bewaard. In vergelijking met Search Console – waar posities slechts negentig dagen inzichtelijk zijn – is dat natuurlijk prettig. Daarnaast zitten er verschillende hulpmiddelen in SE Ranking, bijvoorbeeld om zoekwoorden te vinden. Er zijn andere tools die dat overigens beter doen. Verder heeft SE Ranking de mogelijkheid om een online marketingplan te doorlopen. Dit is allemaal heel basic, maar voor beginners is het een fijne handleiding.

Zelf starten met SE Ranking. Klik hier om een proefperiode te beginnen. Vragen? Stuur mij een bericht.

Scroll naar boven