Chat with us, powered by LiveChat

Skip links

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) FAQ: 19 veelgestelde vragen & antwoorden

Heb je een vraag over zoekmachineoptimalisatie (SEO)? We hebben vragen en antwoorden gebundeld. Voor beginners én voor pro’s. Stel ook jouw vraag!

Wat is belangrijker om goed vindbaar te worden: teksten schrijven, de website technisch verbeteren of goede inkomende links krijgen van andere websites?

De drie pijlers van zoekmachineoptimalisatie zijn content, techniek en authoriteit. Iedere pijler is even belangrijk. Je kunt de beste teksten schrijven die er zijn, maar als niemand naar jouw site linkt en het twintig seconden duurt voor de landingspagina laadt, dan word je waarschijnlijk slecht gevonden. Wel is het zo dat de behoefte per bedrijf kan verschillen. Een gloednieuwe website heeft meer baat bij linkbuilding. Is een website onlangs technisch geoptimaliseerd en zijn er al veel inkomende links van hoge kwaliteit, dan kan het zinvol zijn om eerst te starten met contentmarketing.

Hoe worden mijn pagina’s snel gevonden?

De kans is groot dat je website al gevonden wordt door Google, want zogenoemde crawlers speuren het web af en indexeren nieuwe content. Als je pagina’s sneller live wil zien in Google, dan adviseren we om gebruik te maken van een sitemap. Upload deze sitemap in Search Console, zodat Google precies kan zien wanneer er een nieuwe pagina is toegevoegd. Nog sneller? Kies dan voor handmatig fetchen.

Is het belangrijk om zoveel mogelijk links te hebben?

Nee. Het aantal links is sinds de Penguin-update in 2013 minder belangrijk geworden. Het gaat nu veel meer om de kwaliteit van de links. Sterker nog: het zou zomaar kunnen dat slechte links (van spam-websites) een negatieve invloed hebben op jouw vindbaarheid. Meld jouw site dus niet aan op allerlei obscure startpagina’s. Dit is een ouderwetse manier van linkbuilding. Ga in plaats daarvan goede content creëren die makkelijk te delen is. Probeer daarbij zoveel mogelijk te informeren, waardoor de content relevant is voor een lezer. Stel, ik verkoop matrassen, dan zou ik een artikel kunnen schrijven over ‘een bed maken in een tiny house’. Dit artikel kan dan weer veel links krijgen vanaf tiny house-blogs en fora. Dat is relevante linkbuilding en het zorgt hopelijk voor extra verkopen. Of ga gastbloggen op andere websites.

Is een SSL-certificaat belangrijk voor SEO?

Een SSL-certificaat heeft een kleine impact op de vindbaarheid. Vanuit SEO-perspectief is het dus zinvol om een https-website te hebben. Toch is dat niet de belangrijkste reden om te kiezen voor een SSL-certificaat. Uiteindelijk geeft een SSL-certificaat bezoekers het vertrouwen dat ze op een veilige website zijn en zullen zij dus eerder contact opnemen of een bestelling plaatsen.

Ik wil op dit ene zoekwoord op 1 staan in Google, kan dat?

Dat ligt eraan wat het zoekwoord is. Als je op de eerste plek wilt staan op het zoekwoord ‘nieuws’, dan gaat je dat nooit lukken, omdat Nu.nl daar al staat. Ik hoor regelmatig dat ondernemers graag op de eerste plek willen staan in Google op één bepaald zoekwoord. Toch draait het vooral om relevantie. Het kan best zo zijn dat een bepaald zoekwoord duizenden bezoekers per maand oplevert, maar als niemand iets koopt of een offerte aanvraagt, dan is het eigenlijk verspilde energie. Het is veel beter om te investeren in enkele tientallen relevante zoekwoorden, zodat je de kansen spreidt, en om te meten hoeveel aanvragen iedere landingspagina oplevert.

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden zijn zoektermen die uit vier of meer woorden bestaan. Als ik zoek op ‘auto’ of ‘auto kopen’, dan gebruik ik short tail zoekwoorden. Zoek ik op ‘nieuwe auto kopen Breda’, dan maak ik gebruik van een long tail zoekterm. Het is slim om te optimaliseren op long tail zoekwoorden, omdat er vaak minder concurrentie is en omdat er sprake is van een grotere relevantie. Wist je dat 70% van alle zoekopdrachten een long tail zoekwoord is? De verwachting is dat dit aandeel in de toekomst toeneemt, zeker ook door de opkomst van voice search.

Is het mogelijk om goed vindbaar te worden met videocontent?

Ja. YouTube is de op twee na grootste zoekmachine ter wereld, dus het is zinvol om hier video’s te uploaden. Deze video’s zijn later ook in Google zichtbaar als de content zeer relevant is voor de zoeker. Als je gaat optimaliseren op YouTube, plaats dan de juiste zoektermen in de titel en omschrijving. Geef ook goede tags en categorieën mee. Ook een SRT-bestand (ondertiteling) en een prikkelende videothumbnail beïnvloeden het zoek- en kijkgedrag.

Wat is beter voor SEO: mobiele site of responsive site?

Het voordeel van een aparte mobiele site is dat deze technisch gezien gemakkelijker te optimaliseren is voor mobiel dan een responsive website (oftewel: één schaalbare website voor mobiel én desktop). Wel moet je er rekening mee houden dat twee afzonderlijke websites op de juiste manier aan elkaar worden geknoopt, anders kost je dat veel bezoekers. Daarnaast is het vaak meer tijd om een aparte mobiele website te bouwen dan om een responsive site te lanceren. Ondanks deze twee punten gaat mijn voorkeur uit naar een aparte mobiele website.

Heeft het zin om veel afbeeldingen en foto’s te uploaden op mijn site?

Vanuit SEO-perspectief is dit zeker zinvol. Veel mensen gebruiken Google om naar afbeeldingen te zoeken. Houd er wel rekening mee dat je alleen beeldmateriaal en foto’s mag gebruiken die rechtenvrij zijn. Het voordeel van eigen beeldmateriaal is dat je unieke foto’s of afbeeldingen hebt en dus makkelijker omhoog klimt dan met rechtenvrije foto’s die al door duizenden andere websites worden gebruikt. Wil je toch rechtenvrij beeldmateriaal gebruiken, probeer dan kleine aanpassingen door te voeren om foto’s uniek te maken.

Hoe lang moet een tekst zijn om goed gevonden te worden?

Uit onderzoek van High Voltage (SEO-bureau) blijkt dat pagina’s met 1300-1500 woorden uitstekend scoren in Google. Dit zijn natuurlijk pagina’s met enorme lappen tekst en – vaak – veel verdieping. Natuurlijk hoeft niet iedere pagina 1300+ woorden te bevatten, maar het is wel belangrijk om je bewust te zijn dat Google van veel content houdt. De regel – ‘less is more’ – geldt niet voor zoekmachineoptimalisatie.

Wat zet ik op een landingspagina?

Het kan lastig zijn om een landingspagina te vullen met content. Maak daarom een woordspin met relevante sub-onderwerpen. Als ik gevonden wil worden op het zoekwoord ‘bananen gezond?’, dan is het belangrijk om onderwerpen aan te stippen als: wat zeggen wetenschappers?, welke vitaminen, kcal, bio vs niet bio, verschillen in soorten, de invloed van bereiding (gebakken / gefrituurd), schil eetbaar?, versus ander fruit, allergieën, etc.. Wat goed werkt zijn lijstjes, bijvoorbeeld: 10 redenen waarom banen gezond zijn. Of: Banaan gezond? Lees hier 7 voordelen (#3 is het leukst). Ook dit artikel is in feite een lijstje met vragen en antwoorden.

Kijkt Google naar het bouncepercentage van een pagina?

Een hoog bouncepercentage is niet altijd slecht. Het kan zijn dat een bezoeker de juiste informatie vindt op jouw website en vervolgens de website verlaat en iets anders gaat doen. Wat wel schadelijk is, is als een bezoeker niet tevreden is met de inhoud op jouw website en direct teruggaat naar Google en op een ander resultaat klikt. Als teveel bezoekers dit doen, zal de betreffende pagina op bepaalde zoekwoorden gaan dalen. Zorg er dus voor dat de inhoud aantrekkelijk is en dat de vraag van een bezoeker zo goed mogelijk wordt beantwoord. Kijk niet teveel naar het bouncepercentage. Het is beter om Hotjar of een vergelijkbare analysetool te installeren op je website om inzicht te krijgen wat bezoekers op jouw site doen en hoe ver ze naar beneden scrollen om alle informatie te lezen.

Ik wil dat mijn mobiele website nóg sneller laadt. Wat is een techniek daarvoor?

Onderzoek de mogelijkheden van AMP eens. AMP staat voor Accelerated Mobile Pages. Dit zijn pagina’s die getoond worden op mobiele apparaten en geoptimaliseerd zijn om zo snel mogelijk te laden. Een AMP kun je zien als een uitgeklede versie van de originele pagina. Om de laadsnelheid te bevorderen, geeft Google aan AMP ook te zullen gaan cachen, wat inhoudt dat deze pagina’s geladen worden vanaf een server die zo dicht mogelijk bij de ontvanger staat met als voordeel dat deze nog sneller geladen worden. Dit werkt volgens hetzelfde principe als wanneer content via een content delivery network (CDN) verspreid wordt.

Hoe kan ik de snelheid van mijn site meten?

Er zijn allerlei tools om de snelheid te meten. De bekendste websites zijn Pingdom, GT Metrix en Pagespeed Insights. Test niet alleen de homepage, maar ook andere pagina’s op jouw website.

Wat is de maximale laadtijd of grootte van een pagina?

Ik probeer zelf altijd te sturen op een laadtijd van maximaal 2 seconden en een maximaal gewicht van 1 MB. Vooral de first response is daarbij belangrijk: hoe lang duurt het voordat er ‘iets’ gebeurt op de website? Wanneer dit langer dan 1 seconde duurt, dan is dat te lang. Duurt het bij jou langer? Ga je website cachen of verhuis naar een betere server.

Zijn uitgaande links ook belangrijk?

Ja. Relevante uitgaande links zorgen voor een positief effect. Google ziet dat jij bezoekers wil helpen door relevante informatie aan te bieden op andere websites. Probeer door te linken naar kwaliteitswebsites, zoals nieuwssites, wetenschappelijke vakbladen en Wikipedia. Link niet naar spammy websites of irrelevante sites. Link ook niet naar concurrenten, want je wil natuurlijk niet dat bezoekers daar belanden. Probeer allianties te maken. Een fotograaf, een makelaar en een hypotheekadviseur die samenwerken kunnen naar elkaar linken om zo gezamenlijk sterker te worden.

Ik heb al veel landingspagina’s. Welke pagina’s kan ik verbeteren?

Het is verstandig om je beste landingspagina’s als eerste aan te pakken. Dit zijn pagina’s die al veel verkeer opleveren. Wat zijn de populairste bestemmingspagina’s? Ga in Google Analytics naar Gedrag -> Site-content > Bestemmingspagina’s. Daarna voeg je bovenin een segment toe: ‘Organisch verkeer’. Je ziet nu de top 10 populairste bestemmingspagina’s voor organische bezoekers. Door juist deze pagina’s te verbeteren, is de kans groot dat je er nog meer bezoekers op binnenhaalt. Pas de metatitel en -omschrijving aan, voeg extra alinea’s met informatie toe, plaats kopjes, voeg links toe en update de informatie.

Wat is een SEO-quick win?

Een tip is om landingspagina’s te verbeteren met veel vertoningen op pagina 2 van Google. Het is dan namelijk maar een klein sprongetje naar de eerste pagina en het levert dan veel meer bezoekers op. In Search Console kun je zien op welke zoektermen je op pagina 2 staat (posities 11 – 20).

Hoe houd ik bij of ik daal of stijg op zoekwoorden?

Mijn advies is om te werken met ranking software. Een programma houdt dagelijks of wekelijks bij op welke zoektermen je stijgt en daalt. Mijn favoriete software is SE Ranking. Goedkoop, in de cloud en altijd up to date. Meer weten over SE Ranking? Ik heb er eerder een keer over geschreven.

Heb jij een andere vraag over SEO? Stuur ons een chatbericht of stuur een mail naar tim@stormachtig.nl. Wij breiden dit artikel in de toekomst uit met meer vragen en antwoorden!

Leave a comment

Name*

Website

Comment