2

Menu

Hoe zit het met ons social media gebruik in Nederland? Bekijk de cijfers van 2022!

Ook in 2022 deed Newcom Research weer het Nationale Social Media Onderzoek. In de onderzoeksresultaten kwamen interessante cijfers naar voren. Hoeveel procent van de Nederlanders gebruikt nog Facebook? Blijft TikTok zo hard groeien? Hoe zit het met de kleinere social media platforms? Wij hebben de onderzoeksresultaten voor jou op een rijtje gezet. Ontdek alle cijfers en lees hoe jij social media kunt inzetten om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

TikTok boekt 75% groei en ook Instagram heeft aanzienlijk meer gebruikers

Als we kijken naar het social media gebruik in Nederland is TikTok de grootste stijger. Het aantal gebruikers steeg van 1,7 miljoen naar 3 miljoen, een stijging van maar liefst 75%. Het dagelijks gebruik van TikTok verdubbelde bijna. 1,6 miljoen Nederlanders zitten dagelijks op TikTok, een stijging van wel 91%. Instagram maakte ook een flinke stijging door. In 2021 had dit social media platform bijna 6 miljoen gebruikers. In 2022 is dit gegroeid naar ruim 6,5 miljoen gebruikers. We kunnen dus wel stellen dat TikTok en Instagram erg populair blijven.

Social media gebruik onder Nederlanders groeit

Het aantal gebruikers van social media platforms is in Nederland hetzelfde gebleven als 2021, namelijk 13,7 miljoen gebruikers. Toch laten de cijfers zien dat het gebruik van social media in 2022 actiever is geworden. We gebruiken meer verschillende platforms en spenderen meer tijd aan social media. Vooral Nederlanders van 20 tot 39 jaar besteden dagelijks meer minuten op social media, namelijk zo’n 138 minuten per dag.

Top 5 social media platforms

De top 5 social media platforms met de meeste gebruikers in Nederland blijft ongewijzigd. Benieuwd welke platforms er het meest worden gebruikt? Bekijk de top 5:

Dagelijks gebruik WhatsApp en Facebook neemt af

Hoewel Facebook niet minder gebruikers heeft in 2022, zien we wel een daling in het dagelijks gebruik van dit platform. Het aantal Nederlanders dat dagelijks Facebook gebruikt is gedaald van 7,3 miljoen naar 6,9 miljoen. Deze daling van 6 procent komt vooral door het verminderde gebruik onder 20- tot 29-jarigen. De afnemende interesse bij jongeren was al eerder aan de gang, op dit moment gebruikt minder dan 20% van de jongeren Facebook.

Opvallend is dat WhatsApp ook minder intensief gebruikt wordt. Het dagelijks gebruik van WhatsApp is gedaald van 9,8 miljoen Nederlanders naar 9,7 miljoen. 84% van de jongeren gebruikt dagelijks WhatsApp, in 2021 was dit 88%. Onder 20- tot 29-jarigen is het dagelijks gebruik gedaald van 84% van de Nederlanders naar 74%.

Twitter, Snapchat, YouTube, Pinterest en LinkedIn groeien door

Wat erg opvalt is dat Twitter een stuk populairder is geworden in 2022. Het gebruik van Twitter is in Nederland al jarenlang stabiel. In 2022 zien we echter een stijging van 22%. 3,5 miljoen Nederlanders gebruikt nu Twitter. Vooral in de groep 25- tot 29-jarigen is de groei groot. Interessante cijfers! Ook Snapchat maakte groei door, het aantal gebruikers steeg met 23%. Ook het dagelijks gebruik van Snapchat nam toe van 1,5 miljoen naar 1,9 miljoen Nederlanders. YouTube en Pinterest blijven gestaag doorgroeien in het aantal gebruikers. LinkedIn heeft er niet meer gebruikers bij gekregen. Toch zien we dat het aantal gebruikers dat LinkedIn dagelijks gebruikt gestegen is met 8%.

Kleine platforms worden meer gebruikt dan verwacht

Social media platforms zoals Telegram, Discord, Reddit, Twitch, Houseparty en Clubhouse lijken erg klein. Uit de cijfers van Newcom Research blijkt dat deze kleine platforms helemaal niet zo klein zijn onder de Nederlanders. Telegram wordt bijvoorbeeld door 11% van de Nederlanders gebruikt, dit zijn 1,6 miljoen gebruikers. Ook Discord (1.464.000 gebruikers), Reddit (1.165.000 gebruikers) en Twitch (1.109.000 gebruikers) komen boven de miljoen gebruikers uit. In 2020 werd Clubhouse een hype. Dit platform moet het nu doen met 494.000 gebruikers. Daarna volgt Houseparty met 481.000 gebruikers. In verhouding zijn de kleine social media platforms in Nederland eigenlijk groter dan verwacht.

Cijfers over ons social media gebruik in 2022: de conclusies

Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat we social media actiever zijn gaan gebruiken. We maken gebruik van meer platforms en spenderen er meer tijd. Vooral TikTok heeft een enorme groei doorgemaakt, gevolgd door Instagram. TikTok groeit vooral sterk onder twintigers. Qua dagelijks gebruik zagen we vooral een stijging voor TikTok, Snapchat en Twitter. Het dagelijkse aantal Facebook en WhatsApp gebruikers daalt. Verder viel het op dat de kleinere social media platforms in 2022 naar verhouding groter waren dan verwacht.

Laat jouw bedrijf social media binnenstormen!

Zoals je kunt lezen maken dagelijks miljoenen Nederlanders gebruik van social media. Door deze platforms in te zitten in jouw online marketing strategie kun je potentiële klanten bereiken. Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het promoten van je bedrijf op social media? Onze Stormtroopers staan graag voor jou klaar. Wij kunnen je helpen met het maken van aantrekkelijke posts voor Facebook, Instagram, LinkedIn en andere social media kanalen. Wanneer je gericht wilt adverteren op social media ben je bij ons ook aan het juiste adres. Wij zorgen ervoor dat jouw bedrijf onder de aandacht wordt gebracht bij social media gebruikers. Daarbij richten we ons op jouw specifieke doelgroep. Zie jij het ook wel zitten om meer klanten te mogen verwelkomen via social media? Neem dan vrijblijvend contact op voor de mogelijkheden.

Contactformulier

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Populaire berichten

Heb je een vraag?
Wil je meer weten of heb je een vraag? Onze collega Anouk van der Mast staat voor je klaar!

Misschien vind je dit ook interessant...

Kijk uit met deze spammails verstuurd door ‘Facebook’

Heb jij een mail ontvangen van Facebook met als titel ‘De inhoud in uw advertentie …

Waarom sturen op Doel-ROAS gevaarlijk kan zijn

Waarom nog handmatig bieden in Google Ads als Google zelf campagnes kan optimaliseren? Echter moeten we als online marketeers wel waakzaam blijven. Enkel sturen op Doel-ROAS is verleidend, maar ook gevaarlijk.

Influencers, interactieve content en livestreamen: online marketingtrends voor 2020

Nog even en we gaan het nieuwe jaar in. Om net zo hard te knallen …