Skip links

De nieuwste statistieken over zoekgedrag in Google Search

Cijfers, daar worden we écht gelukkig van als online marketeers. Rand Fishkin van Sparktoro – beter bekend als de co-oprichter van Moz – publiceerde deze week de nieuwste statistieken over Google Search, Bing en andere zoekmachines.

Fishkin gebruikte voor dit onderzoek honderden miljarden zoekopdrachten tussen januari en september 2018, dus de dataset is zeer betrouwbaar. Het hele artikel is hier te lezen, maar ik zal enkele highlights belichten.

#1 – Google is verreweg de populairste zoekmachine in Nederland

70,1% van de Nederlanders gebruikt Google Search. Nog eens 22,4% maakt gebruik van Google Images om iets op te zoeken. Het marktaandeel van Google komt daarmee op 92,5%. Het andere taartpuntje wordt grotendeels opgegeten door YouTube: met 3,8% de op twee na grootste zoekmachine van Nederland. En de rest? Het is gefriemel in de marge, maar zoekmachines als Google Maps, Bing, Yahoo, Facebook, Amazon, Twitter, Pinterest en Duckduckgo krijgen de resterende 3,7% van de Nederlandse zoekopdrachten.

In Duitsland en de Verenigde Staten is het marktaandeel van Bing (Microsoft) iets groter, maar Bing blijft een dwerg naast zoekgigant Google. Klik op het plaatje voor een vergroting.

#2 – Steeds meer mensen klikken op advertenties

Steeds meer Europeanen klikken op advertenties in Google. Vooral op mobiel zijn de betaalde resultaten populair. Dit gaat vooral ten koste van de klikken op onbetaalde resultaten. Waarschijnlijk heeft dit ermee te maken dat de organische resultaten op een mobiel scherm niet direct zichtbaar zijn. Weet je welke Europeanen het vaakst op advertenties klikken? Dat zijn Nederlanders. Als honderd Nederlanders op hun telefoon Google gebruiken, dan klikken twaalf mensen door op een betaald resultaat. 34 klikken op een organisch resultaat, terwijl 54 niet klikken. Op desktop is die verdeling anders: 8% klikt op een advertentie, 61% gaat naar een organisch resultaat en 31% klikt niet.

Hier zie je hoeveel procent van de gebruikers van Google klikt op een advertentie, klikt op een organisch resultaat of niet klikt. De eerste twee staafdiagrammen laten het verschil in Europa zien (2016 vs 2018). De laatste twee staafdiagrammen laten de situatie in de VS zien.

#3 – Het aantal niet-klikkers neem toe

Hoe komt het dat er veel mensen zijn die niet klikken op een betaald of onbetaald resultaat? Eigenlijk is dit heel goed verklaarbaar. Google geeft steeds vaker direct een antwoord op de vraag van een bezoeker en verrijkt de zoekresultatenpagina met informatie van Wikipedia, IMDB en andere bronnen. Als ik zoek op ‘Hoe oud is Beatrix?’, dan krijg ik direct het antwoord te zien, namelijk 80 jaar. Ik hoef niet door te klikken en haak vervolgens af. Misschien komt het ook door de toename van voice search, maar dat is een aanname.

Hier zie je het klikgedrag na mobiele zoekopdrachten. Nederlanders klikken (gelukkig) graag, vooral ook op advertenties.

Het blijft indrukwekkend dat Google al vele jaren een monopoliepositie heeft in de wereld van online zoeken. De cijfers zijn overigens niet heel verrassend, maar ze geven wel inzicht in zoekgedrag in verschillende Europese landen. In landen als Tsjechië en Kroatië wordt er opvallend minder vaak op betaalde advertenties geklikt. Misschien komt dit wel omdat er veel minder adverteerders zijn. In dat geval liggen daar kansen.

Wat verder opvalt is dat in de Verenigde Staten weinig mensen klikken (61,4%) en dus afhaken bij de zoekresultaten. Mogelijk bevat de Amerikaanse Knowledge Graph meer data, waardoor het niet nodig is om door te klikken. Of meer Amerikanen gebruiken voice search. Als de VS voorloper is, dan zal het Nederlandse klikgedrag de komende jaren ook veranderen. We gaan het zien!

Gemiddelde beoordeling
Stormachtig★★★★★5.0
51