Adverteren via TikTok: hoe zit dat in elkaar?

Weet je nog toen TikTok in 2020 ineens helemaal booming werd? De app werd vanaf toen ontzettend populair. Achteraf gezien was het ook wel de start van het ‘corona tijdperk’. De filmpjes van aanvankelijk 15 seconden bevatten jouw dagelijkse dosis humor en vaak is er een sprankeltje creativiteit in verwerkt. Echter is er veel meer mogelijk met dit platform! Eind 2019 (!) schreven we al over TikTok marketing voor beginners om een vliegende start te maken. In dit artikel richten we ons helemaal op het adverteren via TikTok.

Mogelijkheden van TikTok

Door de snelle groei van TikTok zijn er heel wat mogelijkheden ontstaan. Je kunt er muziek op plaatsen met als doel, meer bekendheid creëren maar ook levensverhalen delen. Dit zijn persoonlijke doelen maar wat kun je er op zakelijk vlak eigenlijk mee bereiken? Het voornaamste doel op zakelijk vlak is impact maken. TikTok gebruikers openen namelijk de app, scrollen door hun feed, komen jouw post tegen maar scrollen ook net zo snel weer door. In dat korte tijdsbestek moet jij de bezoeker kunnen boeien en dus impact maken met als gewenste gevolg: actie vanuit de TikTok gebruiker.

@leonardo.ambitious

That was hilarious! it’s making you laugh.😁😂🤣. #4u #4urpage #hilarious #funny #lol #tiktok #crazy #mad #unbelievable #notstage #real #noact

♬ original sound – Leonardo.Funtok

Activeer jouw doelgroep

We hebben het nu over ‘TikTok gebruikers’ maar hiermee wordt natuurlijk jouw doelgroep mee bedoeld. In Nederland zijn er circa vijf miljoen actieve TikTok gebruikers. Momenteel is de grootste groep gebruikers – ruim 70% – tussen de 18 en 35 jaar oud. De overige 20% is 35+ en slechts 10% is onder de 18 jaar. Alleen al op leeftijd kan je dus overwegen of jouw doelgroep überhaupt actief is op het social platform.

Manieren van Tiktok adverteren

Als Tiktok adverteren voor jou van toepassing is speelt alleen nog de vraag: op welke manier kan ik dit doen? Dit kan dus door middel van verschillende weergaven, namelijk: In-Feed Video, Tile Experiences, Brand Takeover en TopView. Wij lichten ze voor je toe:

In-Feed Video

Dit zijn de bekende video’s die voorbij komen op je tijdlijn, ook wel de ‘For You Page’ genoemd. Dit is dan natuurlijk in advertentievorm. Dit is de meest gangbare manier en tevens de goedkoopste. Hetgeen wat dus het label ‘advertentie’ geeft is de doorklik button naar je website, app of social media kanaal, dit kun je toevoegen aan je post.

Tile Experiences

Dit is een vorm van In-Feed Video’s maar hiermee kun je meerdere producten naar voren brengen. Deze producten kunnen één voor één doorgelinkt worden naar de desbetreffende pagina.

Brand Takeover

Niet voor niks zit ‘Takeover’ in de naam want met deze vorm van adverteren trek je meteen de aandacht! Deze advertentie komt namelijk meteen tevoorschijn als de app wordt geopend en linkt je door naar de website. De advertentie mag maximaal 5 seconden duren. Let op: deze advertenties kun je niet overslaan. Het wordt dus gegarandeerd bekeken maar de keerzijde is dat het misschien wat dwingend over kan komen. Een voordeel is dat het adverteren exclusief per branche is. Jouw merk neemt dus voor 24 uur de branche over.

TopView

Deze vorm van adverteren lijkt veel op Brand Takeover aangezien de advertentie direct verschijnt als je TikTok opent. Het heeft wel dezelfde eisen als In-Feed video’s, je kunt namelijk langere content plaatsen. Uiteindelijk is het daarom wat meer vergelijkbaar met een ‘gewone’ TikTok video.

Ga jij voor adverteren via TikTok?

Hopelijk heb je de beslissing kunnen maken of TikTok adverteren relevant is voor jouw doelgroep. Zo ja, dan kun je nu bepalen welke vorm van TikTok adverteren voor jouw bedrijf het meest in de buurt komt! Zijn er toch nog vragen of onduidelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij zullen je verder helpen.

Scroll naar top