Skip links

TikTok-marketing voor beginners: 7 tips om vandaag te starten

De social media app TikTok is het afgelopen jaar hard gegroeid en heeft inmiddels meer gebruikers dan Twitter en Snapchat bij elkaar.

Wat is TikTok?

In de social media app TikTok delen gebruikers korte, verticale (muziek)video’s met een lengte van 3 tot 15 seconden. De app leunt stevig op hashtags, oftewel challenges. Gebruikers – ook wel creators genoemd – kunnen meedoen aan deze challenges en worden door TikTok uitgedaagd om een zo creatief mogelijke video in te zenden.

Dankzij TikTok kun je als creator in gesprek gaan met bijv. DJ Khaled. Hieronder zie je de beste inzendingen van deze challenge (#CatchTheseBlessings).

Waarom moet ik met mijn bedrijf actief zijn op TikTok?

Niks moet, maar TikTok is een mooie manier om ruim 3,5 miljoen Nederlanders te bereiken. De app is vooral populair onder tieners. Uit onderzoek blijkt dat tieners van echte content houden en daarnaast tech-savvy zijn. TikTok daagt deze tieners uit. Gebruikers kunnen video’s editen, effecten toevoegen en meedoen aan challenges.

Stel, je hebt een autorijschool, dan wil je waarschijnlijk 16 tot 18-jarigen bereiken. Deze doelgroep is lastig te bereiken, want veel tieners kijken geen lineaire televisie (maar wel Disney+ of Netflix), luisteren nauwelijks radio (maar wel Spotify of podcasts) en hebben geen Facebook-account (maar wel TikTok). TikTok-marketing kan dan werken!

Verkoop je gehoortoestellen of trapliften? Blijf lekker adverteren op Facebook, waar jouw doelgroep aanwezig is. Wil je meer producten verkopen in je webshop? Dan kun je TikTok voorlopig nog even links laten liggen. Bij TikTok draait het om engagement en awareness en leidt – in tegenstelling tot Google Ads – niet direct tot een significante verhoging van sales.

Is het mogelijk om te adverteren in TikTok?

Op het moment van schrijven is het voor kleinere bedrijven nog niet mogelijk om op TikTok te adverteren. Dit komt omdat er nog geen programmatic advertentieplatform is, zoals bij Facebook en Instagram. Een soort veilingsysteem zou het voor kleinere adverteerders mogelijk maken om te adverteren voor kleinere bedragen. Voor grotere bedrijven zijn er overigens wel mogelijkheden, al moet er dan direct geschakeld worden met TikTok. Zo adverteerde Guess vorig jaar met de hashtag #InMyDenim en stal Google de show met #HeyGoogleHelp om Google Assistant te promoten.

We verwachten dat het binnenkort makkelijker is om te adverteren op TikTok. Dat gaat eerst via grote mediabureaus (bijv. met een brand takeover of een hashtag challenge), maar later zal er ongetwijfeld een veilingplatform komen voor kleinere ondernemers.

Hoe laat ik mijn bedrijf opvallen op TikTok?

De beste manier om op te vallen is goede videocontent creëren. Dit betekent dat je TikTok echt actief moet gebruiken. We geven je vijf goede tips om snel aan de slag te gaan!

1] Doe mee aan hashtag challenges
Zoals gezegd draait het bij TikTok om hashtags. Je kunt meedoen aan een challenge. Zo’n challenge is vaak gericht op een lied. Als je uitgelicht wordt bij deze hashtag en in de ‘Voor jou’-feed van andere creators terecht komt, kun je snel meer volgers erbij krijgen. Eén steengoede video is genoeg om flink te groeien!

2] Vertel dat je actief bent op TikTok
Laat weten dat je een TikTok-account hebt. Dit kan via andere sociale media, een nieuwsbrief en via jouw site. Als je op die manier enkele tientallen volgers krijgt, is het makkelijker om gevonden te worden.

3] Werk samen met influencers
Via TikTokCreators.com kun je in contact komen met bekende TikTok-creators zoals Jacob Sartorius, Baby Ariel en Lisa & Lena. Hier hangt natuurlijk een (flink) prijskaartje aan. Op de website staat een case van Coca Cola. De voornamen van de campagne #ShareACoke werden vervangen door songteksten, wat uiteindelijk resulteerde in 900.000 ingezonden video’s op TikTok en een bereik van 200 miljoen views.

Deze kat heeft ruim 300.000 volgers op TikTok.
4] Denk goed na over een thema
Waarom moeten andere creators jou volgen? We merken dat thema’s het goed doen. Een voorbeeld: als bedrijf kun je een TikTok-account aanmaken voor de bedrijfshond en op die manier flink veel volgers krijgen onder de hashtag #petsoftiktok. Dit werkt beter dan algemene bedrijfsvideo’s maken waarin je jouw product of dienst promoot.

5] Wees authentiek
TikTok draait om authenticiteit. Steek niet teveel tijd in het oppoetsen van jouw beelden en gebruik geen professionele camera om videobeelden te schieten. Laat zien dat je echt en creatief bent.

6] Bouw aan een community
Bij TikTok draait het niet om het vergroten van de sales, maar om awareness. Probeer dus in eerste instantie om een community op te bouwen met geinige, positieve, controversiele of serieuze video’s. Als je TikTok te commercieel aanvliegt, dan blijf je waarschijnlijk hangen op enkele tientallen volgers. Maar steek je moeite in contentcreatie, dan bouw je een community op en daar profiteer je later weer van.

7] Begin gewoon…
Download de app van TikTok in de App Store of Play Store, bekijk video’s van andere creators en je leert al snel wat wel (of niet) werkt. Kortom, ga aan de slag en ontdek of het iets voor jou (en je bedrijf) is!

Hulp nodig bij TikTok-marketing? Neem contact op met één van onze online marketeers. We helpen je graag op weg!

Gemiddelde beoordeling
Stormachtig★★★★★5.0
51