Wil je de zoekwoordposities in kaart brengen van jouw website? Er zijn veel goede SEO-tools, waarvan SE Ranking en SemRush de bekendste programma’s zijn. Topvisor is een alternatieve rank tracker, waarbij gegevens worden opgeslagen in de cloud. Het grote voordeel van Topvisor is de prijs. Je betaalt slechts 0,15 dollar om 100 zoekwoordposities controleren.
Bij veel tools betaal je een bepaald bedrag om de posities van een aantal zoekwoorden te monitoren. Zo betaal je bij SemRush 399 dollar per maand voor 5.000 zoekwoorden. Bij Stormachtig hebben we klanten waarvoor we soms 2.000 tot 2.500 zoekwoorden monitoren. Dat betekent dat het ons 199 dollar per maand kost. Nogal een fors bedrag. Stel, we controleren één keer per maand de posities op 2.500 zoekwoorden met Topvisor, dan kost dit slechts 3,75 dollar per maand. Een flink verschil.
Voordeel: lage, transparante prijzen
Zoals hierboven besproken is Topvisor niet alleen heel goedkoop, maar ook transparant. Je moet voor iedere actie betalen (bijv. zoekvolume controleren of website audit) en je weet hierdoor altijd waar je aan toe bent. Het is vaak centenwerk. Als je veel projecten hebt, is het interessant om een abonnement te nemen op Topvisor. Je betaalt dan nog steeds voor acties, maar dat is dan een iets lager bedrag. Bij een abonnement van 0 dollar per maand kost 100 zoekwoordposities controleren 0,15 dollar, bij een abonnement van 29 dollar per maand betaal je 0,14 dollar per 100 posities.
Voordeel: bepaal zelf de frequentie
Wil je ‘on demand’ de posities controleren? Twee keer in de week? Iedere 13e van de maand? Of iedere dag? Je bepaalt zelf de frequentie. Daarnaast zit je niet aan een abonnement vast. Je kunt zelf een geldbedrag storten als het budget bijna op is. Dit gaat wel per 100 dollar. Toch kunnen de meeste bedrijven hier waarschijnlijk wel een jaar meer vooruit.
Nadeel: niet zo uitgebreid als SE Ranking
Topvisor is hoofdzakelijk een rank tracker met enkele kleine uitbreidingen, zoals een website audit. SEO-tools als SE Ranking en SemRush bevatten veel meer verschillende tools, zoals een backlink-checker en een tool voor concurrentieonderzoek. Vandaar dat wij ervoor kiezen om verschillende tools te combineren. Zo hebben we een kleiner abonnement bij SE Ranking – waardoor we wel alle tools kunnen gebruiken – maar houden we de zoekwoordposities voor grotere klanten bij in Topvisor.
Voordeel: projecten zijn overdraagbaar
Het nadeel van veel SEO-tools is dat projecten niet makkelijk overdraagbaar zijn. Stel, een klant stopt bij een online marketingbureau, dan kan hij zijn data vanuit een SEO-tool niet makkelijk meenemen. Als hij gelukkig heeft, krijgt hij een Excel-bestand met historische en recente posities. Bij Topvisor kunnen projecten in zijn geheel overgedragen worden, bijvoorbeeld aan het nieuwe online marketingbureau.
Nadeel: geen whitelabeling
Topvisor stuurt rapporten naar een e-mailadres naar keuze. Deze rapporten zijn niet te whitelabelen. Ze worden dus altijd gestuurd vanuit Topvisor. Andere SEO-tools bieden een mogelijkheid om rapporten aan te passen aan de huisstijl van een klant of online marketingbureau.
Voordeel: SERP snapshots
Topvisor kan een snapshot maken van de top 20 (30/40/50). Zo zie je precies welke concurrenten welke posities innemen. Daarnaast bundelt Topvisor alle resultaten, waardoor je een top 40 kunt inzien van alle concurrenten. Het is dan de uitdaging om een hogere zichtbaarheidsscore te krijgen en snel naar de eerste plek te gaan.
Probeer Topvisor gratis
Je krijgt 1 dollar tegoed om 500 zoekwoordposities te controleren. Ga naar Topvisor en maak een account aan.