1

Menu

Uitgaande links & klikken bijhouden in Analytics 4 & dashboard maken in Data Studio

Wil je uitgaande links en klikken naar andere websites bijhouden in Analytics 4? En wil je de lijst met URL’s makkelijk inzien via Google Data Studio? In dit blog leggen we kort uit hoe je dit voor elkaar krijgt.

Stap 1 – Verbeterde meting activeren

Als je Google Analytics 4 installeert, dan kun je verbeterde meting activeren. Interacties met jouw content op de website worden op die manier automatisch gemeten, zoals scrolls, paginaweergaven, video views, zoekopdrachten en uitgaande klikken. Standaard zet Google deze functie aan, maar het is goed om even te controleren of dit ook echt zo is. Ga naar ‘Beheer’ (tandwiel) -> ‘Datastromen’ en zorg dat ‘Verbeterde meting’ is ingeschakeld.

Stap 2 – Aangepaste dimensie ‘link_url’ maken

Vanaf nu kun je het aantal uitgaande klikken zien onder ‘Gebeurtenissen’, alleen zie je niet de exacte URL’s. Misschien wil je bijhouden hoeveel mensen op een bepaalde link klikken. Om de exacte URL’s in te zien, moet je een aangepaste dimensie maken. Dit klinkt ingewikkeld, maar dit valt mee. Ga naar ‘Configureren’ -> ‘Aangepaste dimensies’ en klik rechtsboven op ‘Aangepaste dimensies maken’.

Zorg dat je de onderstaande informatie exact 1-op-1 overneemt. De ‘event parameter’ is link_url (met kleine letters en een laag streepje).

Stap 3 – 24 uur wachten…

Wacht nu maximaal 24 uur en de inkomende links zijn inzichtelijk in Analytics 4. Ga naar ‘Rapporten’ -> ‘Betrokkenheid’ -> ‘Gebeurtenissen’ en klik op het plusje naast ‘Naam gebeurtenis’.

Bij ‘Aangepast (gebeurtenisgericht)’ kun je Link URL selecteren. Je ziet nu de lijst met alle uitgaande klikken!

Stap 4 – Verder in Data Studio

Op het moment dat je een aangepaste dimensie hebt toegevoegd aan Analytics 4, kun je die ook gebruiken in Data Studio. Data Studio is een tool van Google om realtime dashboards te maken. Het voordeel van Data Studio is dat je andere klanten of bedrijven eenvoudig toegang geeft tot een beperkt deel van je data. Daarnaast kunnen bepaalde statistieken heel overzichtelijk worden weergegeven. Analytics 4 is voor veel mensen namelijk een doolhof.

Als je uitgaande klikken wil weergeven in Data Studio, dan kun je daar het beste een tabel voor gebruiken. Voeg eerst Google Analytics 4 als gegevensbron toe in Data Studio. Klik daarna op een diagram toevoegen en kies voor een tabel.

Vervolgens kies je aan de rechterkant bij ‘Dimensie’ de aangepaste dimensie ‘Link URL’.

Bij ‘Statistiek’ kies je vervolgens ‘Aantal gebeurtenissen’. Als je een dashboard maakt voor een bedrijf dat alleen inzicht mag hebben in de uitgaande klikken van zijn website, dan kun je nog een filter onderaan instellen. Het filter hieronder zorgt ervoor dat alleen uitgaande klikken naar ‘Google.com’ zichtbaar zijn in het dashboard.

Nu heb je een (eenvoudig) dashboard gemaakt met alle uitgaande klikken op je website. P.s. wil je meer weten over Analytics 4? Lees dan het blog van mijn collega Joris. Wil je overstappen van Universal Analytics naar Analytics 4 en heb je daarbij hulp nodig? Neem contact met ons op!

Misschien vind je dit ook interessant...

Web Share API: delen op sociale media zonder verhoogde laadtijd

Heb jij nog verouderde share buttons op jouw website? Tijd om ze te vervangen door …

Dit zijn – in mijn ogen – de 90 beste online marketing blogs

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen de wereld van online marketing? …

De 26 beste SEO-tools van 2023

Ga je actief aan de slag met zoekmachineoptimalisatie, dan heb je natuurlijk goed gereedschap nodig. …