Skip links

Waarom microconversies nuttig zijn om bij te houden

Microconversies zijn kleine doelen op jouw website om te meten of een bezoeker geïnteresseerd is in jouw dienst of product. Deze microconversies zijn minstens net zo belangrijk als ‘normale’ conversies.

Eén van de belangrijkste modellen die wij inzetten voor klanten is het See Think Do Care-model van Google. Dit model helpt om de klantreis in kaart te brengen. In de See-fase ga je bekendheid creëren, in de Think-fase gaat een klant jouw bedrijf overwegen, in de Do-fase vindt de aankoop plaats en in de Care-fase vergroot je de klantwaarde. STDC is niet alleen geschikt voor webshops, maar is van toepassing voor bijna ieder bedrijf.


De verschillende fasen van het STDC-model met daarnaast een voorbeeld voor een webshop in kleding. Bron: Google.

Als jij je alleen focust op keiharde conversies – zoals een productaankoop of een offerteaanvraag – dan ben je teveel gefocust op de ‘Do’-fase. Natuurlijk is het belangrijk om te weten dat 3% van al jouw bezoekers op jouw website converteert en om te zien waar zijn vandaan komen, maar wat doet die andere 97%? Een te grote focus op de ‘Do’-fase, zorgt ervoor dat je onvoldoende bezig bent met het bereiken van nieuwe potentiële klanten, waardoor het aantal bestellingen of offerte aanvragen op lange termijn af kan nemen.

Dankzij microconversies kom je er snel genoeg achter of een bepaalde doelgroep interessant voor jou is. Stel, je richt een campagne op ouders met jonge kinderen en je ziet dat alleen de vaders veel microconversies voltooien, dan is het de moeite waard om juist de vaders vast te houden middels retargeting en om meer te investeren op websites waar vaders komen. Mogelijk zorgt dit voor een aanwas van meer nieuwe klanten dan wanneer je 50% van het budget naar moeders gaat.

Ook is het eerlijker om een bepaald kanaal af te rekenen op microconversies. Neem displayadverteren. Displayadverteren is een handige manier om veel nieuwe bezoekers te bereiken, maar de resultaten zijn vaak minder goed dan SEA-campagnes op zoekwoorden, omdat bezoekers jouw website, product of dienst nog niet kennen en nog aan het oriënteren zijn. Dankzij microconversies weet je sneller of displayadvertenties werken. Daarnaast krijgt een advertentiesysteem, zoals Google Ads, meer slimme data om beter geautomatiseerd te bieden.

Wat zijn handige microconversies?

Handige microconversies zijn:
– een bezoeker scrollt meer dan 90% naar beneden.
– een bezoeker bezoekt een belangrijke pagina op de site.
– een bezoeker bezoekt minimaal 3 pagina’s.
– een bezoeker blijft minimaal 4 minuten op de site.
– een bezoeker klikt op een bepaald element (bijv. tabblad FAQ).
– een bezoeker bouncet niet.

Het is belangrijk om de microconversies een waarde te geven. De waarde loopt op voor belangrijke (micro)conversies. Een 90% scroll geef je bijvoorbeeld een waarde van 0,10 euro, terwijl een belangrijke pagina bezoeken 0,25 euro waard is. Een chatgesprek starten geef je een waarde van 2,50 euro en een offerte aanvraag komt uit op 10 euro. Door een waarde toe te wijzen voorkom je dat iedere conversie als even waardevol wordt gezien.

Dit is hieronder goed te zien. Direct verkeer en organisch verkeer hebben allebei geleid tot 19 conversies (doelen). Toch is het directe verkeer kwalitatief beter, omdat de doelwaarde (37,20 euro versus 3,55 euro) veel hoger is. De organische bezoekers hebben dus voornamelijk microconversies voltooid en bevinden zich mogelijk nog in de See of Think-fase.

Hoe stel ik microconversies in?

Je kunt microconversies instellen in Google Analytics. Ga naar ‘Beheerder’, ‘Doelen’ en voeg een nieuw doel toe. Klik op ‘Aangepast’ en kies bij de tweede stap een bepaald type conversie. Dit is bijv. bezoeksduur, pagina’s/schermen per sessie of een bestemming (belangrijke pagina). Zorg ervoor dat je bij de derde stap een geldwaarde toewijst aan de conversie.

Het scrollpercentage is helaas niet bij te houden in Google Analytics. Om het scrollpercentage te meten moet je een event afvuren op het moment dat iemand voorbij de 90%-grens is. Dit event kun je vervolgens aan een doel koppelen. Wij doen dit in Google Tag Manager. Een fijne handleiding is te vinden op de website van Lovesdata.com. Heb jij nog nooit gewerkt met Google Tag Manager? Lees onze handleiding voor beginners!

Maak je gebruik van Google Ads? Vergeet dan niet de microconversies te importeren. Sinds kort is het mogelijk om conversies op campagneniveau in te stellen (in plaats op accountniveau). Het voordeel hiervan is dat je microconversies kunt toewijzen aan displaycampagnes, terwijl deze conversies je andere campagnes – gericht op de Do-fase – niet vervuilen.

Ik wil microconversies in laten stellen…

Dat kan natuurlijk! Neem contact op met Stormachtig. Wij stellen graag de juiste (micro)conversies voor je in via Google Tag Manager en Google Analytics.

Gemiddelde beoordeling
Stormachtig★★★★★5.0
51