Skip links

Welke bedrijven bezoeken mijn website? 3 handige tools!

Benieuwd welke bedrijven jouw site bezoeken? Er zijn tegenwoordig veel slimme tools die bezoekers identificeren.

Nu vraag je je wellicht af: hoe werkt zo’n tool nu precies? Eigenlijk is het heel simpel. Ieder bedrijf heeft een internetverbinding en heeft dus een eigen IP-adres. Bedrijfherkenningssoftware koppelt IP-adressen en bedrijfsnamen aan elkaar. Natuurlijk herkent een tool niet alle bezoekers. Het is mogelijk dat een bepaald IP-adres nog anoniem is. Pas wanneer een bezoeker de bedrijfsnaam invult in een formulier op een website waar bedrijfherkenningssoftware draait, wordt de database verrijkt. Aangezien steeds meer websites herkenningssoftware draaien, zijn er steeds minder IP-adressen anoniem.

Misschien klinkt het allemaal een beetje dubieus, maar toch voldoet B2B IP-tracking aan privacyeisen. Er wordt geen cookie geplaatst en er wordt geen persoonlijke identificeerbare informatie gekoppeld aan een bezoek. Zo kun je zien welke pagina’s een bezoeker van een bepaald bedrijf heeft bezocht, maar niet WIE die bezoeker is. Maar goed, dat is natuurlijk een beetje een wassen neus, want bij eenmanszaken of bij kleine bedrijven is het vaak makkelijk te traceren wie het is geweest.

Daar komt bij dat de informatie niet 100% klopt. Steeds meer bedrijven zitten in een bedrijfsverzamelgebouw, waar zij op één netwerk zitten met andere bedrijven. Herken je een bedrijf niet, dan is het aan te raden om ook even naar het adres te kijken. Wellicht ken je een ander bedrijf dat hetzelfde bezoekadres heeft.

Waarom bedrijfsherkenning?

Hoeveel procent van alle bezoekers op jouw website neemt contact op? Hoogstens 2 tot 3 procent? Dat betekent dat je veel potentiële leads mist. Dankzij bedrijfsherkenning ontdek je welke bedrijven op jouw site zijn geweest, maar die uiteindelijk zijn afgehaakt. Natuurlijk is het een beetje creepy om dit soort bedrijven na te bellen. Maar wat je wel zou kunnen doen, is na een paar weken een brochure of folder sturen. Of connect met enkele werknemers op LinkedIn en stuur eens een berichtje.

Wat zijn goede tools?

De bekendste tools zijn LeadinfoOnline succes en Albacross.

Leadinfo heeft een gratis proefabonnement van 14 dagen. Het voordeel van Leadinfo is dat het een Nederlands bedrijf is, waardoor er veel Nederlandse bedrijven worden herkend. Leadinfo is het goedkoopst en biedt abonnementen vanaf 29 euro per maand. Handige functies: triggers (ontvang direct een e-mail als interessante bedrijven jouw site bezoeken) en exporteren (exporteer alle bedrijven en filter dan op bepaalde voorwaarden). Wil je Leadinfo gratis proberen? Stuur een mail naar tim@stormachtig.nl en wij stellen gratis enkele triggers voor je in. Of klik rechtsonder om met ons te chatten.

Online succes heeft een gratis proefabonnement, waardoor je dertig dagen gratis inzicht krijgt in welke bedrijven jouw website bezoeken. Daarna moet je een abonnement afnemen vanaf 39 euro per maand. Online succes is optioneel te koppelen aan Google Ads, waardoor je ziet welke bedrijven via welke zoekwoorden op jouw site zijn gekomen. Ook Albacross kun je gratis proberen. Na veertien dagen moet je wel een abonnement afnemen. Het goedkoopste pakket kost 79 euro per maand. Wil je liever een paar tientjes per maand minder betalen? Neem dan contact met ons op. We verbinden je dan graag met een externe partij, die goedkope abonnementen aanbiedt voor Albacross.

Een screenshot van Albacross.
Een screenshot van Online Succes.
Een screenshot van Leadinfo.

Albacross versus Leadinfo

De afgelopen dagen herkende Albacross 38% van de bezoekers op Stormachtig. Leadinfo bracht 28% van de bedrijven in kaart. Dat is dus best een flink verschil. Daar moet wel bij gezegd worden dat de data van Albacross veel troebeler is. Zeker een derde van de bedrijven heeft een vreemde naam (bijv. Pgw03 Vw01) en is niet te herleiden naar een bedrijf. Kortom, beide tools herkennen ongeveer evenveel ‘echte’ bedrijven.

Ongeveer 70% van de herkende bedrijven staan in beide tools, maar de rest wijkt af. Zo zijn er bedrijven die enkel door Leadinfo worden herkend en niet door Albacross (en andersom). Voor een compleet beeld adviseren we om beide tools te gebruiken.

Als je moet kiezen tussen één van deze twee tools, adviseren we Leadinfo. De interface is fijner en dankzij triggers hoef je niet dagelijks in te loggen. Daarnaast biedt Leadinfo binnenkort Google Ads-ondersteuning aan, waardoor campagne-informatie bij herkende bezoekers wordt gezet.

Conclusie

Is het de moeite waard om te betalen voor bedrijfherkenningssoftware? Dat is een lastige vraag. Uiteindelijk moet je zelf die afweging maken. Als je de onderstaande twee vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, is het zinvol om een abonnement af te sluiten:

  • Heb ik tijd om wekelijks te kijken welke bedrijven mijn site bezoeken?
  • Ga ik daadwerkelijk iets met die informatie doen, waardoor ik uiteindelijk meer verdien?

Wil je niet betalen, maar toch weten welke bedrijven jouw site bezoeken? Dan adviseer ik om Google Analytics in te zetten. Ga in Google Analytics naar ‘Doelgroep’ -> ‘Technologie’ -> ‘Netwerk’. Filter de grote serviceproviders (zoals Ziggo, KPN en Telenet) en je houdt allerlei bedrijfsnetwerken over. Iets meer werk, maar uiteindelijk kan dit alsnog leiden tot mooie bevindingen.