Het is sinds kort mogelijk om zoekthema’s toe te voegen aan Performance Max-itemgroepen. Op die manier kun je de itemgroep – zeker in een beginfase – wat beter sturen.
Performance Max is een geautomatiseerd campagnetype waarbij Google zelf op zoek gaat naar zoekwoorden en plaatsingen die interessant zijn voor jou als bedrijf. Dit is in het begin spannend. Je hebt namelijk minder controle en het is even afwachten of Google in staat is om – op basis van de gemaakte itemgroepen, de biedstrategie en de doelgroepsignalen – snel conversies te genereren. In de praktijk betekent dit dat Performance Max-campagnes de eerste weken vaak slechter presteren dan normale Search-campagnes waar je wél grip hebt op zoekwoorden. Gelukkig kan dit proces versneld worden…
Door zoekthema’s toe te voegen aan de campagne, kun je Google helpen om makkelijker de juiste zoekwoorden te vinden. In plaats van experimenteren met zoekwoorden zal Google proberen om jouw zoekthema’s in een vroeg stadium mee te nemen om te zien of dit leidt tot het gewenste aantal conversies of conversiewaarde. Als blijkt dat de zoekthema’s minder goed werken dan de zoekwoordgroepen die Google vindt – in te zien onder ‘Inzichten’ – zal Google de zoekthema’s loslaten en een eigen weg kiezen.
Uiteraard kun je ook nog steeds zoekwoorden toevoegen onder ‘Doelgroepsignaal’. Het voordeel van de zoekthema’s is dat deze iets breder zijn dan de zoekwoorden die je kiest bij ‘Doelgroepsignaal’. Op deze manier kun je sneller groepen van interessante zoekwoorden toevoegen en geef je Google ook de ruimte om zelf nog zoekwoorden binnen een zoekthema te vinden. Een nadeel van zoekthema’s is dat je maar maximaal tien thema’s kunt toevoegen, terwijl je onder ‘Doelgroepsignaal’ meer zoekwoorden kwijt kunt.
Zie je het blokje ‘Zoekthema’s’ nog niet in jouw Google Ads-account? De kans is groot dat deze update geleidelijk wordt uitgerold en nog niet voor alle Google Ads-adverteerders actief is. Controleer het over een paar dagen of weken nog een keer.