7 tips voor het schrijven van een steengoede klantcase

Met een klantcase geef je je klanten of opdrachtgevers een stem. Laat ze daarom hun verhaal vertellen. Tevreden klanten worden immers ambassadeurs van jouw merk of bedrijf. Zij trekken met hun verhaal misschien wel potentiële klanten over de streep. Daar kan geen campagne tegen op. Maar hoe schrijf je nu een goede klantcase? We hebben 7 tips op een rij gezet waarmee je over naar huis kunt schrijven. Althans. In dit geval naar je potentiële klanten.

Waarom een klantcase?

In een klantcase, testimonial of referentieverhaal vertelt je klant over jouw product of dienst. Hij vertelt wat zijn gebruiksdoel is, hoe de product of dienst ingezet is en wat de voordelen zijn. Vaak werkt dit versterkend, omdat de woorden van de klant overtuigender zijn dan jouw woorden. Publiceer een klantcase dus op je website, deel ‘m via social media of e-mail, deel ‘m uit op events als flyer of gebruik het als input voor een persbericht.

Maak je producten of diensten tastbaar

Naast het overtuigen van potentiële klanten, geef je je producten of diensten als het ware een gezicht met een klantcase. Je geeft je klanten een stem en laat ze vertellen hoe ze jouw bedrijf, producten of diensten en service hebben ervaren. Hebben ze een oplossing gekregen voor hun uitdaging? Of hebben ze zichtbare resultaten geboekt?

7 tips voor het schrijven van een klantcase

Om je op weg te helpen, hebben we 7 tips op een rij gezet voor het schrijven van een goede klantcase. Stel jezelf vooraf deze vragen, dan kun je met een vliegende start beginnen aan het (telefonische) interview met de klant.

Tip #1: wie is je doelgroep?

Voor wie is de klantcase die je gaat schrijven? Is dat voor een persoon binnen je doelgroep? Bijvoorbeeld potentiële klanten in een bepaalde niche? En is dat dan een eigenaar of een uitvoerend medewerker? Voor wie je schrijft, bepaalt namelijk voor een groot deel de tone of voice en inhoud. Zorg dus dat je case aansluit bij de vraag of verwachting van de lezer.

Tip #2: wat is het doel?

Goed. De doelgroep of persona is bepaald. En we noemden het al even: zorg dat je case aansluit bij de vraag of verwachting van de lezer. Want waar is hij precies naar op zoek? Willen ze een oplossing voor een probleem? Willen een heel concreet iets voor een bepaalde datum gedaan hebben? Of zoeken ze nog een juiste partij voor maandelijkse ondersteuning? Belangrijk om in gedachten te houden: zorg dat lezers zich kunnen verplaatsen in het aanvankelijke probleem van de klant in de klantcase. Zo creëer je herkenning: ‘Dat probleem hebben wij ook, dus daar kunnen ze ons ook bij helpen.’.

Tip #3: hoe heb je het probleem van de klant verholpen?

Het antwoord op deze vraag vormt vaak het grootste gedeelte van de klantcase. Het is namelijk niet het belangrijkste deel. Vertel niet alinea’s lang over wat je precies gedaan hebt, maar focus op zaken als herkenbaarheid en overtuiging. Dit gaat namelijk de doorslag geven. Houd het simpel. Al snappen we natuurlijk heel goed dat je graag vertelt over wat je gedaan hebt en hoe blij de klant hiermee was.

Tip 4: wat levert het opgeloste probleem de klant op?

Waar liep je klant tegenaan? Negen van de tien keer zijn dit terugkerende zaken die een hoop tijd, geld en/of energie kosten. Bijvoorbeeld: een slechte organische vindbaarheid van de website. En wat heeft het oplossen van het probleem de klant opgeleverd? Levert het bijvoorbeeld meer omzet op? Of meer tijd voor andere zaken? Bijvoorbeeld: een betere organische vindbaarheid van de website heeft meer omzet opgeleverd.

Tip #5: wat was het resultaat?

Deze vraag strookt erg met de vorige. Maar bij deze willen we graag een ding uitlichten: maak het concreet! Hoeveel kosten of tijd heeft jouw oplossing de klant bespaard? Vaak willen bedrijven dit niet delen in verband met concurrentie, maar niets is mooier dan stijgende groeicijfers en afnemende kostenposten.

Tip #6: wat vind de klant?

Waarin verschillen een blog, SEO-pagina of artikel van een klantcase? Juist, het is een KLANTcase. De klant staat centraal. Plaats de ‘review’ van de klant zo hoog mogelijk in de klantcase. Laat hem vertellen wat je hebt gedaan, wat het resultaat was en wat zijn mening is over het bedrijf, de samenwerking en het resultaat. Je kan het natuurlijk zelf nog zo mooi vertellen, maar je kunt veel beter de klant zijn woord laten doen. Let op: leg de klant daarbij geen woorden in de mond. Stel open vragen en doe geen suggesties.

Tip #7: benut je al je doelgroepen?

De inhoud staat. Tijd voor de volgende stap. Vaak hebben bedrijven meerdere doelgroepen waar ze zich op focussen. Denk aan ZZP’ers, makelaars of CEO’s met veel mensen in dienst. Zorg dus dat er voor iedere doelgroep een herkenbare klantcase tussen zit.

Als je bijvoorbeeld als CEO op een website zit en enkel klantcases van ZZP’ers ziet, is als schieten in je eigen voet. Dan krijg je namelijk: ‘Die werkt alleen maar voor eenmanszaken.’. Andersom net zo goed natuurlijk: ‘Die werkt alleen met de grote jongens.’. Echter, als we dit omdraaien, dan kun je er ook je profijt mee doen. Wil je enkel grote partijen als klanten? Schrijf dan alleen klantcases van grote bedrijven. Win-win!

Vergeet de klant niet

Klinkt gek, maar soms gebeurt het nog wel eens dat er een (telefonisch) interview wordt afgenomen voor een klantcase, en er volgens niet afgestemd wordt wat wél en niet online mag. Denk dan bijvoorbeeld aan cijfers en prijsgegevens. Dus heb je je klantcase af? Deel ‘m eerst met de klant. Dan kan hij eventueel nog cijfers, problemen of andere dingen schrappen die hij liever niet online heeft, bijvoorbeeld in verband met concurrentie.

Los van dingen die wellicht eruit moeten, kan de klant natuurlijk ook nog een positieve aanpassing doen. Misschien wil de klant nog belangrijke informatie toevoegen. Daar wordt je klantcase natuurlijk alleen maar beter van!

Voeg extra waarde toe

Heb je al nagedacht over de afbeeldingen, video’s, infographics, quotes en linkjes je wilt gebruiken? Let op: voeg het alleen toe als het echt meerwaarde biedt aan de klantcase. Voeg het dus niet toe als opvulling – alleen als het echt relevante content is.

Handige vragen om je voor te bereiden

  • In welke situatie bevond je je voordat je met ons bedrijf in aanraking kwam? Wat wilde je bereiken en waar liep je tegenaan?
  • Hoe heb je ons bedrijf leren kennen?
  • Wat is de reden geweest om voor ons bedrijf te kiezen? Wat sprak je aan?
  • Hoe is de samenwerking verlopen? Welke stappen zijn er ondernomen?
  • Hoe was de communicatie tijdens de samenwerking?
  • Wat was het eindresultaat? Was dit wat je had verwacht?
  • Hoe vond je het om met ons te werken? Wat vond je prettig? Waren er punten voor verbetering?
  • Hoe zou je op een bondige manier je ervaring met ons bedrijf omschrijven?
  • Is er informatie die niet mag ontbreken over onze samenwerking of jouw ervaring met ons bedrijf?
Scroll naar top