Schakel voor een Google AdWords-campagne altijd een specialist in. Je verdient de investering vaak al snel terug.
Google AdWords is een systeem waarmee bedrijven reclame kunnen maken op Google-websites, zoals YouTube en Google Zoeken. Je kiest zoekwoorden waarbij jouw advertentie zichtbaar wordt, stelt een budget per dag in en schudt enkele advertenties uit je mouw. Makkie, toch?
In de praktijk blijkt dat AdWords-optimalisatie een vak apart is. De beste AdWords-specialisten houden jaarlijks hun kennis op peil en hebben verschillende AdWords-certificaten op zak. Maar waarom eigenlijk? Ik geef zes goede redenen waarom je AdWords moet uitbesteden aan een specialist.
1 – Een fout zit in een klein hoekje
De ondernemer van een autorijschool wil gevonden worden in Google op het zoekwoord ‘rijschool’ en kiest dit zoekwoord om te adverteren. Het resultaat: na enkele weken adverteren zijn duizenden euro’s in rook opgegaan, maar zijn er slechts een paar aanmeldingen binnengekomen. Waar ging het fout? De ondernemer had er geen rekening mee gehouden dat wanneer je ‘rijschool’ als breed zoekwoord toevoegt aan de campagne, dat je dan ook gevonden wordt op ‘paardrijschool’ en ‘motorrijschool’. Woorden als ‘paard’, ‘fiets’, ‘brommer’ en ‘motor’ moeten als uitsluitingszoekwoorden worden toegevoegd. Een AdWords-specialist weet als geen ander welke (uitsluitings)zoekwoorden er gekozen moeten worden en of het slim is om breed of juist exact te gaan adverteren.
Juist beginnersfouten worden snel opgemerkt door marketeers die dagelijks met AdWords werken. Laat jouw AdWords-campagne dus minstens één keer screenen door een AdWords-specialist, dan voorkom je dit soort blunders.
2 – De perfecte advertentietekst
De advertentie van jouw bedrijf staat straks tussen de advertenties van andere bedrijven. Valt jouw advertentietekst wel voldoende op? Een Google AdWords-specialist is in staat om een tekst met de perfecte invalshoek te bedenken om zo klanten naar jouw website te leiden. Stel dat meer mensen doorklikken naar jouw website, dan is de kans groot dat de kwaliteitsscore van de site stijgt, waardoor de kosten per klik aanzienlijk dalen. Een perfecte advertentietekst resulteert in minder kosten.
Dit geldt overigens niet alleen voor tekstadvertenties, maar ook voor displayadvertenties. Dit zijn beeldadvertenties op andere sites. Je kunt zelf wel iets knutselen in Paint, maar AdWords-specialisten maken gebruik van speciale software om flitsende bewegende HTML5-advertenties te maken. Deze advertenties zien er flitsend uit op mobiele apparaten en verhogen uiteindelijk het aantal bezoekers.
3 – Nieuwe functies
Iedere maand brengt Google nieuwe functies uit. Een AdWords-specialist is op de hoogte van deze functies en kan ze ook als eerste inzetten. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe bodaanpassingen of advertentie-extenties om net even slimmer te bieden of te adverteren dan een concurrenten. De vraag die je jezelf moet stellen: heb je tijd en zin om dagelijks blogs over AdWords te lezen en om zo jouw kennis op peil te houden? Of laat je het liever over aan een AdWords-specialist?
4 – Data doorspitten
AdWords-specialisten zijn liefhebbers van data. Zij zullen Google Analytics perfect inrichten, waardoor iedere conversie en elke bestelling wordt bijgehouden. Hierdoor weet je precies hoeveel euro er op een bepaald zoekwoord wordt verdiend. Data doorspitten is van groot belang. Zo kunnen ‘rotte appels’ – oftewel slechte zoekwoorden – snel gefilterd worden, dalen de kosten en kan er meer geïnvesteerd worden in goede termen.
Voorbeeld:
Stel, je verkoopt punaises voor 5 euro per set, inclusief gratis verzending. Gemiddeld is de inkoop 1 euro per set. Het afgelopen jaar gaf je 450 euro uit om te adverteren op het zoekwoord ‘punaises’. De omzet bedroeg 650 euro. Dit betekent dat de daadwerkelijke winst 650 euro – 65 euro (inkoop 65 sets) – 130 euro (verzending 65 sets) – 450 euro is, oftewel 5 euro. Hoewel het lijkt alsof het slim is om op het zoekwoord ‘punaises’ te adverteren – immers 65 sets verkocht – blijkt uit de analyse dat dit niet zo is. Dan is het beter om te adverteren op het zoekwoord ‘punaises voor kantoor’, omdat je ziet dat de klanten die hierop zoeken gemiddeld tien doosjes punaises per keer bestellen.
Hierboven gaat het om de analyse van één zoekwoord, maar een AdWords-specialist analyseert moeiteloos honderden, duizenden of tienduizenden zoekwoorden.

5 – Google AdWords is niet alles
Als ondernemer denk je misschien: ik moet en zal adverteren in Google. Maar er zijn zoveel andere mogelijkheden. Neem Bing, de zoekmachine van Microsoft. Natuurlijk maken veel minder mensen gebruik van deze zoekmachine, maar de kosten per klik zijn ook veel lager. De kosten per conversie zijn hierdoor in Bing negen van de tien keer lager. Zeker in competitieve branches (rijscholen, hypotheken, verzekeringen) is het beter om uit te wijken naar Bing of slim te adverteren in AdWords (display / YouTube). Sterker nog: ik heb klanten waarbij adverteren op Facebook en Instagram een schot in de roos is, omdat het via Facebook mogelijk is om veel beter demografisch te targetten. Wil je specifiek alleen 42-jarigen bereiken die houden van katten? Dan is Facebook het betere kanaal.
Een goede AdWords-specialist geeft eerlijk advies en laat jou weten wanneer AdWords niet de meest verstandige zet is.
6 – Adverteren is pas het begin
Oké, goed dat je ervoor kiest om te adverteren, maar wat gebeurt er na de eerste klik? Zit de website zo goed in elkaar dat bezoekers snel een offerte aanvragen of een product bestellen? Of haken zij ergens in het besteltraject af? Kunnen bezoekers op een mobiele telefoon de site goed bezoeken? Komen zij in een remarketinglijst terecht, waardoor ze regelmatig opnieuw benaderd kunnen worden? Zet je e-mailmarketing of marketing automation in om van bezoekers fans te maken? Bied je een live chat aan? Verzamel je recensies? Is de opvolging intern goed? Er zijn veel meer zaken waar een online marketeer advies over kan geven.
AdWords uitbesteden?
Stormachtig is gespecialiseerd in Google AdWords. Onze online marketeers zijn allemaal AdWords-gecertificeerd. Wil je het beheer van jouw Google AdWords-campagne uitbesteden aan ons? Of heb je interesse in een eenmalige optimalisatie of second opinion van een AdWords-account? Neem contact met ons op!