Het gaat weer goed met de Nederlandse economie. Door een economische groei van 3,3 procent komen veel bedrijven om in het werk. Neem de bouwsector. Daar lopen de wachttijden flink op en moeten consumenten maanden wachten voordat ze geholpen worden met een aanbouw of een dakkapel.
Toch wordt er vanuit de bouwsector momenteel weinig geïnvesteerd in (online) marketing. Regelmatig hoor ik de vraag: “Waarom moet ik investeren in online marketing als het goed gaat?” Of: “Er is al veel te veel werk, dus marketing is niet nodig!”
Daar ben ik het niet mee eens.
Juist nu is het interessant om te investeren in online (of offline) marketing. Na wat magere jaren krijgen de meeste bouwbedrijven weer wat vet om de botten en kan er geïnvesteerd worden. Dan is online marketing interessant. Niet om meer werk binnen te halen – er is immers genoeg werk – maar juist om leuk werk naar je toe te trekken.
En met leuk bedoel ik klussen waar jij en jouw collega’s energie van krijgen. Of waar lekker op verdiend kan worden. Misschien wil je als bouwbedrijf al jaren de stap maken van consumenten (B2C) naar de zakelijke markt (B2B). Of ben je he-le-maal klaar met stukadoren en wil je zwembaden aanleggen bij grote villa’s. Nu je eindelijk de financiële ruimte hebt om te investeren in marketing, ligt daar natuurlijk een mooie kans voor jouw bedrijf om de koers te veranderen.

Komen er over vijf of tien jaar weer magere jaren? Dan profiteer je van een betere naamsbekendheid dan concurrenten – omdat je in de vette jaren wel zichtbaar was voor (potentiële) klanten – en heb je mogelijk nieuwe segmenten aangeboord.
Probeer het dus eens. Plaats een advertentie in de lokale krant of schakel een online marketeer in om je op weg te helpen. Er zijn nog zoveel bouwbedrijven die nog niets doen met online marketing, waardoor het voor nieuwkomers vrij makkelijk is om goed gevonden te worden op belangrijke zoektermen.
Eigenlijk is het net als met cement. Als je de juiste bestanddelen bij elkaar gooit, dan heb je het perfecte papje om te metselen. Door positieve mond-tot-mond-reclame en (online) marketing te mixen, ontstaat het cement waarmee je het fundament legt voor je bouwbedrijf. In de toekomst geen magere jaren meer, dát is het doel!