Skip links

Chatbot maken? Dit zijn de beste chatbots van 2020!

Chatbots springen als paddenstoelen uit de grond. En dat is terecht, want met een chatbot is het mogelijk om meer leads te genereren dan met een ouderwets contactformulier.

Bij Stormachtig zijn we gespecialiseerd in chatbots. Inmiddels hebben we voor honderden bedrijven chatbot flows ingericht met verschillende programma’s. In dit artikel delen we graag onze favoriete tools en geven we je tips waar je op moet letten als je zelf een chatbot bouwt.

Wat is een chatbot?

Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner en is een samenvoeging van de woorden ‘chat’ en ‘robot’. Een chatbot geeft geautomatiseerd antwoord op vragen van bezoekers. Hierdoor werkt een chatbot vaak veel sneller livechat, waarbij een echt persoon antwoord geeft. Wel is het zo dat een echt persoon vaak in staat is om betere antwoorden te geven dan een robot.
Zo ziet een chatbot er aan de achterkant uit.

Domme vs slimme chatbot

Voorbeeld van een chatbot op Stormachtig.

Chatbots komen in allerlei soorten en maten. Er zijn domme chatbots met slechts één flow, waarbij de chatbot niet ingaat op de antwoorden van een bezoeker. Een chatbot vraagt bijvoorbeeld: “Wat is uw vraag?” Na het invullen van de vraag, meldt een chatbot: “Bedankt, we gaan per e-mail of telefoon contact met u opnemen. U hoort van ons!” Een domme chatbot werkt prima op de meeste kleinere websites, waarbij het doel is om zo snel mogelijk leads te verzamelen. Toch adviseren we om meerdere flows te maken. Dit betekent dat er meerdere routes zijn. Afhankelijk van het antwoord van een bezoeker wordt een pad bewandeld. Een chatbot vraagt bijvoorbeeld: “Waar bent u naar op zoek?” en geeft vervolgens drie opties: ‘Een nieuwe auto’, ‘Een tweedehands auto’ en ‘Een fiets’. Als een bezoeker op ‘Een fiets’ klikt, antwoordt de chatbot ‘Wat leuk dat u een fiets zoekt! Heeft u al een merk in gedachten?’ en toont vervolgens een rijtje met merken. Al deze antwoorden zijn van tevoren geprogrammeerd.

Slimme chatbots hebben automatische antwoordherkenning. Een chatbot vraagt bijvoorbeeld: “Waarmee kan ik u helpen?” Een websitebezoeker typt: “Wat zijn de verzendkosten in België?” De chatbot herkent de woorden ‘verzendkosten’ en ‘België’ en geeft automatisch een antwoord. Dit betekent dat de chatbot is gekoppeld aan een database met zoekwoorden en antwoorden. Herkent de chatbot een reactie niet? Dan wordt een ‘fallback’ antwoord gegeven, zoals: “Sorry, ik herken uw vraag niet. Wilt u met een medewerker van de klantenservice spreken?” De meest slimme chatbots zijn gekoppeld aan meerdere databases. Stel, een vrouw bekijkt een leuk jurkje in een webshop en vraagt “Wat is de levertijd?”, dan controleert de chatbot of het product op voorraad is. Daarnaast wordt de voornaam herkend, omdat de vrouw is ingelogd. Het antwoord: “Hoi Sonja. Jazeker, we hebben nog maar een paar stuks van dit jurkje in maat XS. We kunnen ervoor zorgen dat dit jurkje morgen bij jou thuis is. Zal ik direct een jurkje voor jou reserveren?”

Chatbotprogramma’s

Er zijn inmiddels honderden chatbotprogramma’s. Sommige programma’s bieden een gratis abonnement aan, zoals Quriobot (https://quriobot.com/, tot 500 chats). We adviseren je om direct aan de slag te gaan met professionele software. De kosten daarvoor variëren van circa 15 euro per maand tot 100 euro per maand. Onze twee favoriete tools zijn Continually en BotStar. Continually is gratis tot 1.000 pageviews per maand of kost 17 euro per maand (tot 10.000 pageviews p/maand, bij jaarlijkse facturatie), terwijl BotStar 15 dollar per maand kost voor 500 chats per maand.
Nog voordeliger een chatbot? Stormachtig werkt samen met BotStar, waardoor je bij ons een abonnement op BotStar kunt afsluiten voor slechts 10 euro per maand. Daarnaast helpen we je graag met het bouwen van je chatbot, dus neem contact met ons op als je hulp nodig hebt.

Continually

Continually is veruit de makkelijkste chatbot software. Daarnaast is Continual.ly gratis tot 1.000 pageviews via deze link. De software ziet er gelikt uit. Daar staat tegenover dat je er geen superslimme chatbots mee kan maken (zoals bij BotStar). Voor 95% van de websites biedt Continually meer dan genoeg mogelijkheden. Zo heeft Continually een eigen bot builder. Je kunt hier visueel je flows inrichten. Aan de rechterkant van het scherm zie je een preview van je bot. Stel, je gebruikt een meerkeuze blok, dan kun je antwoorden verbinden aan nieuwe blokken. Op die manier ontstaan er flows.
Een deel van het scherm van de bot builder in Continually.
Een voordeel van Continually (ten opzichte van BotStar) is dat je heel specifiek kunt aangeven waar een bot verschijnt. In het geval van onze klant Veevoer.nu tonen we op iedere productpagina een andere bot. Ga maar eens naar de productpagina ‘voeraardappelen‘, dan zie je dat er een specifieke bot verschijnt voor voeraardappelen. Uit onze statistieken blijkt dat een specifieke bot voor een landingspagina beter werkt dan een algemene bot voor alle pagina’s. In Continually zijn meer opties: alleen een bot tonen buiten openingstijden, aan nieuwe bezoekers, aan terugkerende bezoekers, via een bepaald kanaal of aan mobiele bezoekers.
Targetingmogelijkheden in Continually.
Continually heeft daarnaast een handige Mailchimp-koppeling. Je kunt daarbij tags meegeven, bijvoorbeeld op basis van bepaalde antwoorden. Hierdoor is het mogelijk om heel gericht een e-mail te sturen (en om marketing automation op te starten). Je zult zien dat je lijst met e-mailadressen gestaag groeit. Daarnaast heeft Continually een automatische koppeling met Google Analytics. Chatgesprekken worden als gebeurtenissen bijgehouden in Analytics, waardoor je er makkelijk doelen van maakt. Ook handig is de Google Calendar-koppeling. Hierdoor kunnen klanten direct een afspraak met jou maken, waarna de afspraak in Google Calendar verschijnt.

BotStar

BotStar heeft een steile leercurve. Dit betekent dat het je al snel een paar dagen kost om BotStar goed onder de knie te krijgen. Als je alle functionaliteiten goed begrijpt, dan zijn de mogelijkheden eindeloos. In BotStar maak je gebruik van een visuele Bot Builder, waar je een flow maakt. Je kunt Basic Blocks gebruiken (om informatie weer te geven, zoals tekst, meerkeuze antwoorden, video, afbeeldingen), Advanced Blocks inzetten (bijv. een script uitvoeren) of Action Blocks plaatsen (variabelen updaten, e-mail versturen, subscriber toevoegen). De moeilijkheid zit ‘m in het verbinden van de blokken. Zo start je met een Basic Block (bijv. Waarmee kan ik u helpen?). Als je het antwoord wil opslaan, moet je een variabele maken en een Action Block toevoegen (Update Variable). Pas dan kun je deze informatie gebruiken voor het versturen van een e-mail of om op te slaan in database. Een chatbot maken kost al gauw twee keer zoveel tijd als bij Continually.
De Bot Builder in BotStar.

Daar tegenover staan veel voordelen. BotStar kan gekoppeld worden met Wit.ai (een API om spreektaal beter te herkennen). Als iemand typt: “Ik wil morgen een tafel reserveren voor 3, graag om 19 uur”, dan herkent Wit.ai de intentie (tafel reserveren) en wordt de juiste data uit de zin gehaald (3 = 3 personen). Zonder een koppeling met Wit.ai zou de chatbot ‘3’ niet begrijpen. Verder heeft BotStar een eigen CMS-systeem dat gevuld kan worden met data. Zo kun je alle producten uploaden (inclusief prijzen, voorraad), waardoor BotStar deze data kan gebruiken om goede antwoorden te geven. BotStar heeft ook een woordenboek (Keyword Set), waarbij je zoekwoorden kunt koppelen aan antwoorden. Typt iemand een bepaalde reeks woorden – en BotStar herkent bepaalde woorden – dan wordt er een antwoord geven.

Een voordeel van BotStar is dat je een bot kunt plaatsen op je website, maar je kunt ook een Messenger-bot maken voor Facebook. Het voordeel van een Messenger-bot is dat je een zogenoemde Drip Campaign kan maken, waarbij je iemand gedurende een bepaalde periode meerdere berichten kan sturen via Messenger.

Net als Continually kan BotStar gekoppeld worden met andere applicaties. Dit kan via Zapier, maar ook via Integromat. Bij zowel Continually als BotStar is het mogelijk voor een menselijke operator een chatgesprek over te nemen, bijvoorbeeld omdat een chatbot vastloopt. Zo kun je dus alsnog direct chatten met een bezoeker.

Tips om zelf een chatbot te maken

Ga je zelf een chatbot maken? We geven je graag een paar handige tips om te voorkomen dat je vastloopt.

#1 Schrijf een script

Voordat je start met bouwen is het slim om eerst een script uit te werken. Dit kan in Word, maar je kunt ook een whiteboard gebruiken. Teken de flows die je in je hoofd hebt. Als je ergens vastloopt, kun je makkelijk opnieuw beginnen of aanpassingen doen.

#2 Start met een knaller

Verleid bezoekers om de chatbot aan te klikken. Dit doe je met een wervende zin. Dus niet “Klik hier om met onze chatbot te chatten”, maar “Benieuwd naar de actieprijs van deze fiets? Klik hier!” of “Alleen vandaag: 10% korting. Klik hier om de kortingscode te claimen!”
De chatbot op Forza Fietsen begint met een prikkelende zin.

#3 Meerkeuze werkt beter

Continually biedt een mogelijkheid om een meerkeuzeblok te tonen als openingsreactie. Uit onze statistieken blijkt dat dit beter werkt dan een generiek bericht. Een meerkeuzeblok laat namelijk direct zien wat de mogelijkheden zijn. Het kost een bezoeker slechts één klik om het antwoord van de chatbot te lezen. Een voorbeeld van een meerkeuzeblok als openingsreactie is te zien op onze website. Let op: gebruik het meerkeuzeblok alleen op desktop. Op mobiele schermen neemt het meerkeuzeblok teveel ruimte in.

#4 Kies de juiste drempels

Wil je zoveel mogelijk leads en filter je later de niet-serieuze leads eruit? Of heb je weinig tijd en wil je dus alleen serieuze leads ontvangen? Het is belangrijk om dit te weten. Om je een voorbeeld te geven: op Stormachtig komen dagelijks duizenden bezoekers binnen op onze blogs over online marketing. In het begin was de chatbot heel open en kon je als bezoeker snel een vraag stellen. We merkten dat er iedere dag meerdere vragen binnenkwamen van studenten of andere online marketeers. Heel fijn, maar dit kostte ons ook veel tijd. Vandaar dat de chatbot nu is ingericht op het vinden van nieuwe klanten (en er geen optie meer is om een vraag te stellen).

#5 Maak de flows niet te moeilijk

Een klassieke beginnersfout is dat er mega-complexe flows worden bedacht. Begin eerst eens met een simpele flow (Opening -> Vraag stellen -> Naam -> E-mailadres -> Optioneel telefoonnummer -> Bedankt) en ga daarna langzaam uitbreiden. Zo houd je het overzicht.

#6 A/B-testen om het verschil te meten

Wil je het effect van een chatbot meten? Start met een A/B-test, waarbij de helft van de bezoekers de chatbot te zien krijgt. Je kunt gemakkelijk een experiment starten met Google Optimize, gratis software van Google.
Vind je het lastig om een chatbot in te richten? Bij Stormachtig helpen we je graag met het bouwen van jouw chatbot. Neem contact met ons op als je graag een chatbot wil hebben.
Gemiddelde beoordeling
Stormachtig★★★★★5.0
51