1

Menu

Conversiebooster: bezoek je mobiele website eens wat vaker

Weet jij hoeveel procent van alle bezoekers op jouw website een mobiel apparaat gebruikt? Nee? Redelijke kans dat het aantal mobiele bezoekers groter is dan het aantal desktopbezoekers. En dat terwijl jij zelden je eigen website op een smartphone bekijkt. Gek eigenlijk.

Als online marketingbureau helpen we klanten regelmatig bij het verbeteren van hun websites. Een andere kleur voor de call-to-action-knop, aangepaste menu-items, een andere indeling van de pagina: het kan allemaal helpen om de kans op een offerte-aanvraag of verkoop te vergroten. Toch kijken we niet alleen naar hoe een website eruit ziet op een desktopcomputer, maar vooral ook op een smartphone. Nu het aandeel mobiele bezoekers steeds groter is, is het belangrijk dat de mobiele website minimaal net zo goed presteert als de desktopsite. Sterker nog: testen op mobiel kan een groter verschil maken, omdat een mobiel apparaat een kleiner scherm heeft dan een laptop. Je kunt hierdoor minder informatie in één keer tonen en vandaar dat het slim is om te testen welke informatie het beste getoond kan worden (en in welke vorm).

Een uitgebreide A/B-test op mobiel is leuk, maar pak eerst eens zelf je mobieltje erbij en bezoek je mobiele website. Probeer dan antwoorden te geven op de onderstaande vragen:

  • Laadt de website snel of is de website traag door grote afbeeldingen die worden ingeladen?
  • Als je op de homepage landt, zie je dan een knop (of meerdere knoppen) naar de belangrijkste actie(s)? Bijv. in het geval van een keukenzaak een knop naar ‘Brochure downloaden’, ‘Keukens bekijken’ of ‘Afspraak maken’. Het is dan wel belangrijk dat je deze knop(pen) direct ziet en niet hoeft te scrollen. Druk of tik eens op deze knoppen. Ga je direct naar de juiste pagina’s? Of moet je meerdere keren klikken, bijv. omdat de knoppen te klein zijn?
  • Kun je het menu openen op mobiel? Zie je alle menu-items die je ook op de ‘normale’ desktopsite ziet of mis je bepaalde items? Is het menu net zo overzichtelijk als op desktop?
  • Vul de belangrijkste formulieren op de website in (bijv. Offerte aanvragen) of plaats een bestelling. Hoe makkelijk is dit? Worden velden automatisch ingevuld met standaardantwoorden en kloppen die antwoorden? Welke velden zijn overbodig? Zijn alle betaalmethoden aanwezig?
  • Bezoek de 10-20 belangrijkste pagina’s op de website. Je kunt deze informatie eventueel uit Google Analytics halen. Scroll door deze pagina’s door. Werken alle foto’s goed? Lijnen de alinea’s goed uit? Zie je geen overlappende elementen? Noteer alles wat niet goed staat.
  • Is een productpagina (in het geval van een webshop) duidelijk? Is de ‘Bestel’-knop boven de vouw geplaatst? Zijn de belangrijkste USP’s vermeld?
  • Gebruik de zoekfunctie op mobiel. Kun je net zo makkelijk op je website zoeken als op desktop?
  • Foto’s zijn heel belangrijk. Stel, je hebt een keukenzaak, dan wil je dat bezoekers de keukens goed kunnen bekijken. Zijn foto’s te vergroten of kunnen bezoekers gemakkelijk inzoomen? Is het makkelijk om meerdere foto’s op rij te bekijken (bijv. door te swipen)?
  • Tekstgrootte op mobiel is ook een belangrijk punt. Is de tekst op je mobiele website goed leesbaar? Is het lettertype duidelijk? Wellicht dat bepaalde zaken onleesbaar zijn.

Je kunt ook eens vragen aan vrienden of andere ondernemers om jouw mobiele site te bezoeken. Geef hen een duidelijke opdracht mee, bijv. ‘Bestel product X’ of ‘Vraag een offerte aan voor X’. Zij zullen ongetwijfeld met goede adviezen en verbeterpunten komen, waar je zelf niet aan dacht.

Populaire berichten

Heb je een vraag?
Heb je een vraag of heb je hulp nodig? Onze collega Tim Kraaijvanger staat voor je klaar!
Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Misschien vind je dit ook interessant...

De 26 beste (gratis) SEO-tools van 2024
Ga je actief aan de slag met zoekmachineoptimalisatie, dan heb je natuurlijk goed gereedschap nodig. ...
Google Ads campagnes uitbesteden? Dat kan bij ons!
Stormachtig is gespecialiseerd in zoekmachine-adverteren via Google Ads (vroeger AdWords) en Microsoft Bing. Google Ads-beheer ...
Online marketing: SEO trends 2024
Wil jij jouw online zichtbaarheid vergroten en hoger in de Google zoekresultaten komen? Dan is ...

Stel een vraag

Stel je vraag via onderstaande formulier. We proberen je bericht zo snel mogelijk te beantwoorden!

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.