Het is misschien wel de beste eigenschap van online marketing. Alles is meetbaar en inzichtelijk. Kortom, je weet altijd wat je campagnes hebben opgeleverd. Althans, de voorwaarde is natuurlijk dat je jouw middelen meetbaar hebt gemaakt én toegang hebt tot deze data. In bijna alle gevallen kom je met de gratis tools Google Analytics en Google Tag Manager al een heel eind. Maar zeker wanneer je nieuw bent in het stukje online marketing kunnen deze tools nogal overweldigend zijn. Waar moet je beginnen? Gelukkig kunnen wij je goed op weg helpen. We zorgen dat je inzicht krijgt in je website bezoekers en de waardevolle acties die zij voltooien!
Google Analytics
Over het algemeen gebruik je Google Analytics voor twee onderdelen. Je wilt weten wie je website bezoekers zijn. Via welk kanaal komen ze bijvoorbeeld op je website terecht? Analytics herkent de bron van je bezoekers waardoor je precies kan zien wie via de zoekresultaten, social-media of een e-mail op je website terecht komt. Maar ook kan je precies zien welk apparaat er wordt gebruikt tijdens een sessie, of waar je bezoekers (geografisch) vandaan komen.
Daarnaast is het belangrijk om te zien wat bezoekers doen als ze eenmaal op je website zijn. Welke pagina’s bekijken ze? Welke waardevolle acties worden voltooid? Zo kan je klikken op e-mailadressen en telefoonnummers maken, maar ook inzendingen van een contactformulier. Ten slotte kunnen webshops transacties meetbaar maken. Zo weet je dus precies waar je online omzet vandaan komt!
Wij kunnen je helpen met het inrichten van je Google Analytics 4 account. Heb je hulp nodig of loop je tegen specifieke problemen aan bij de installatie van Analytics? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Google Tag Manager
Dé tool om onderdelen van je website meetbaar te maken is Google Tag Manager. Door dit te gebruiken hoef je (bijna) nooit meer de websitebouwer te vragen om iets te plaatsen of wijzigen in de code. Je kan namelijk formulier inzendingen, klikken op links en scroll gedrag heel makkelijk meetbaar maken.
We kunnen je helpen met de installatie of optimalisatie van Tag Manager. Maar ook bijvoorbeeld het meetbaar maken van transacties voor Google Analytics 4 is mogelijk via Tag Manager. We helpen je graag!
- Alle online marketing inzet is meetbaar. Denk aan campagnes en organische bezoekers voor je SEO-inzet.
- Zowel Analytics als Tag Manager zijn gratis tools. Waarom zou je ze dan niet gebruiken?
- Er zijn veel bestaande integraties met populaire tools, zoals Google Ads, Facebook, Instagram, LinkedIn, MailChimp, ActiveCampaign en nog veel meer!
- Ga je aan de slag met A/B-tests via Google Optimize? Door de integratie met Analytics kan je makkelijk conversies importeren én experiment resultaten inzichtelijk maken.
Wil je meer weten over Analytics of Tag Manager? Of gewoon eens in gesprek gaan over online marketing? Maak dan een afspraak en kom gezellig bij ons langs!