Menu

Google Consent Mode v2: hoe implementeer je deze toestemmingsmodus?

De deadline voor de implementatie van Google Consent Mode v2 komt dichterbij: nog maar een maandje. Ben jij er klaar voor?

Wat gebeurt er eigenlijk met jouw online data? Het is een belangrijke vraag en het antwoord op de vraag is niet zo simpel. Jarenlang was het nogal een black box wat er gebeurde met jouw persoonlijke gegevens. Door de AVG en andere regels moeten website-eigenaren toestemming vragen om cookies en tracking te beheren. Maar hoe? Dat kan binnen de Google Consent Mode v2: een framework dat is ontwikkeld door Google. Consent Mode v2 waarborgt de privacy van gebruikers, terwijl adverteerders nog wel gebruik kunnen maken van targeting- en personalisatiemogelijkheden in Google Ads.

Nieuwe parameters in Consent Mode v2

Zo bevat de nieuwe update twee kersverse parameters die gebruikers meer controle geven over eigen data en gepersonaliseerde reclame: ad_user_data en ad_personalization. Ad_user_data bepaalt of een gebruiker toestemming geeft voor de advertentiedoeleinden van Google. Als deze parameter wordt ingesteld op ‘granted’, dan heeft een gebruiker ingestemd met het delen van zijn data met Google. Ad_personalization bepaalt of een gebruiker akkoord gaat met het delen van zijn gegevens met Google voor het personaliseren van advertenties.

Wat als… je Consent Mode v2 niet implementeert?

Maak jij gebruik van Google Ads, dan is het verstandig om Consent Mode v2 te integreren op je website. Ga daarbij minimaal voor de basis implementatie. Doe je dit niet, dan heeft dit gevolgen. Zo worden remarketinglijsten niet meer gevuld met nieuwe gebruikers. Daarnaast kun je geen doelgroepen meer importeren uit GA4 en is het niet mogelijk om Demand Gen-lookalikes te kiezen. Onder aan de streep heeft dit een impact op de prestaties, vooral als jouw bezoekers niet direct actie ondernemen op jouw site, maar op een later tijdstip terugkomen. Daarnaast moeten moderne campagnetypen – zoals Performance Max – gevoed worden met deze gegevens om beter te presteren.

Zo implementeer je Consent Mode v2 op jouw website

Wil je starten met de implementatie van Consent Mode v2? Dan is het belangrijk dat je eerst een Google gecertificeerd CMP (Consent Management Platform) gebruikt. Dit is – even plat gezegd – een platform waar je o.a. een cookiemelding instelt voor je website. Op deze pagina vind je een lijst met CMP’s. Je ziet dat er veel verschillende CMP’s zijn. Goede keuzes zijn Cookiefirst (gratis, al adviseren we het Basic-plan van 9 euro per maand voor het gebruik van meer scripts en talen), CookieYes (gratis tot 25.000 pageviews per maand) en Iubenda (4,99 per site per maand, maximaal 25.000 paginaweergaven). Beide CMP’s bieden ondersteuning voor Google Consent Mode v2.

De volgende stap is de implementatie van de Google Consent Mode. In het geval van CookieFirst kan dit via Google Tag Manager en buiten GTM om. Wij raden aan om altijd Google Tag Manager te gebruiken, omdat je scripts op één plek beheert. Installeer het template van Cookie First (te vinden in de Google Tag Manager Gallery), voeg de banner toe aan de website, stel de juiste trigger in en configureer de tags. Vrij makkelijk om te doen, al moet je wel even goed het online stappenplan volgen. Wij kunnen je daar natuurlijk ook mee helpen. In het geval van Iubenda volg je drie stappen: het configureren van de toestemmingsbanner, installatie op de website (dit kan ook via Google Tag Manager) en activeren. Liever CookieYes? Volg dan dit stappenplan.

Lukt de implementatie niet, heb je geen tijd of kijk je er tegenop om dit uit te voeren? De online marketeers van Stormachtig staan voor je klaar om je te helpen met de implementatie. Neem contact met ons op als je de implementatie van Consent Mode v2 wil uitbesteden.

Populaire berichten

Heb je een vraag?
Heb je een vraag of heb je hulp nodig? Onze collega Tim Kraaijvanger staat voor je klaar!
Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Misschien vind je dit ook interessant...

Google Ads campagnes uitbesteden? Dat kan bij ons!
Stormachtig is gespecialiseerd in zoekmachine-adverteren via Google Ads (vroeger AdWords) en Microsoft Bing. Google Ads-beheer ...
Online marketing: SEO trends 2024
Wil jij jouw online zichtbaarheid vergroten en hoger in de Google zoekresultaten komen? Dan is ...
De 26 beste (gratis) SEO-tools van 2024
Ga je actief aan de slag met zoekmachineoptimalisatie, dan heb je natuurlijk goed gereedschap nodig. ...

Stel een vraag

Stel je vraag via onderstaande formulier. We proberen je bericht zo snel mogelijk te beantwoorden!

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.