1

Menu

Google Shopping optimaliseren: 10 tips voor meer omzet

Wil jij meer uit Google Shopping halen? In dit blog delen we enkele slimme ideeën om meer uit Google Shopping te halen.

1. Werk met een lower & upper funnel

Splits je Google Shopping-campagne in twee campagnes en maak een lower & upper funnel-campagne. Je kunt dit zien als een trechter: mensen bovenin de trechter (upper funnel) zoeken nog breed en zijn nog ver verwijderd van een aankoop, terwijl mensen onderin de trechter (lower funnel) op merken of productnamen zoeken en wel direct willen kopen. In de lower funnel bied je hoger, omdat de kans op een sale groter is.

Hoe dit werkt? Maak een lijst met uitsluitingszoekwoorden en plaats hier alle merken en namen van producten die je verkoopt (als brede zoektermen). Gebruik deze uitsluitingszoekwoordenlijst in de upper funnel. Let daarnaast op de campagne-prioriteit, zodat bezoekers in de juiste funnel terecht komen. Stel, je verkoopt sneakers en iemand zoekt op ‘Nike Air Max’, dan wordt de Google Shopping-advertentie in de lower funnel getoond. Nike is namelijk een uitsluitingszoekwoord. Zoekt iemand op ‘sneakers’, dan wordt de advertentie in de upper funnel getoond (indien het lage bod alsnog hoog genoeg is om de veiling in Google Ads te winnen).

2. Kies voor de slimme Shopping-campagne

Sinds kort is het mogelijk om een slimme Shopping-campagne aan te maken. Het voordeel is dat je bijna niets hoeft te doen. De bestaande productfeed wordt gecombineerd met machine learning van Google om advertenties in verschillende netwerken weer te geven, waaronder Gmail en YouTube. De enige vereiste is dat je een remarketingdoelgroep hebt die bestaat uit minimaal honderd actieve gebruikers. Op basis van deze lijst kan Google namelijk nieuwe interessante profielen vinden om te targetten.

3. De juiste biedstrategie: sturen op conversiewaarde

In Google Ads kun je verschillende biedstrategieën gebruiken, zoals handmatig bieden of klikken maximaliseren. Dit zijn ‘domme’ strategieën. Je wil namelijk zoveel mogelijk omzet, niet zoveel mogelijk klikken. De beste strategieën zijn conversiewaarde maximaliseren en Doel-ROAS. Stel, je kiest voor Doel-ROAS, dan kun je zelf een percentage opgeven, bijvoorbeeld 500%. In dat geval geef je 1 euro uit aan Google Ads en probeert Google 5 euro terug te verdienen. Als je flinke marges hebt, kun je voor een lagere Doel-ROAS gaan (bijv. 300-500%), zijn de marges kleiner dan is een Doel-ROAS boven de 1000% nodig.

4. Splits mobiel en desktop

Heb je een webshop die minder goed werkt op mobiele apparaten? Is bijvoorbeeld de checkout nog niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik? Splits de Shopping-campagnes op basis van apparaat en analyseer de verschillen. Converteert de mobiele Shopping-campagne inderdaad minder goed? Overweeg om minder te bieden of om meer budget naar desktop te schuiven.

5. Optimaliseer de productfeed

Waarschijnlijk werk je met een productfeed (gekoppeld in het Merchant Center). Je kunt deze productfeed optimaliseren of uitbreiden met een tweede productfeed, zodat Google beter in staat is om de juiste zoekwoorden bij de producten te vinden. Voeg de merknaam toe in de producttitels, breid de omschrijving uit met meer tekst, voeg productcodes toe, gebruik aantrekkelijke productfoto’s en wijs productcategorieën toe.

Over aantrekkelijke foto’s gesproken: zet geen tekst in de afbeelding. Als we het hebben over een aantrekkelijke afbeelding, dan gaat het vooral om een originele afbeelding. Gebruiken concurrenten allemaal dezelfde foto van een blik verf? Fotografeer het blik verf dan vanuit een andere hoek en je valt nog meer op. Een ander idee is het aanpassen van de achtergrondkleur. In plaats van een witte achtergrond kun je een zwarte achtergrond proberen. Daarmee val je op en wie weet leidt het wel tot meer omzet.

Verfwinkel en Bol gebruiken dezelfde foto, terwijl Gamma een andere foto gebruikt van een blik verf in combinatie met een kleurstaal. Dit valt hierdoor meer op.

6. Splits de campagne op in meerdere advertentiegroepen

Alle producten worden standaard in één advertentiegroep gezet. Je kunt echter een onderverdeling maken. Ga naar het tabblad ‘Advertentiegroepen’ en klik daarna op ‘Alle producten’. Je kunt de producten onderverdelen op basis van merk, categorie, producttype, Item-ID of een aangepast label. Zo kun je dus een onderverdeling maken op merk, waardoor er wellicht tientallen advertentiegroepen komen voor diverse merken. Het grote voordeel is dat je vanaf dan kunt sturen op merk. Misschien presteert één merk veel beter dan het andere merk. Zo kun je het budget beter verdelen.

7. Hardlopers in een aparte campagne

Je kunt ook overwegen om bepaalde goedlopende artikelen in een aparte campagne of advertentiegroep te zetten. Je moet dan wel een custom label toevoegen aan je productfeed (bijv. bestsellers). Vervolgens kun je deze producten filteren in de Google Shopping-campagne. Stel de campagneprioriteit in op hoog, zodat je maximaal zichtbaar bent.

8. Blijf uitsluitingszoekwoorden toevoegen

Ga regelmatig naar het tabblad ‘Zoektermen’ onder ‘Zoekwoorden’ om te zien op welke zoektermen een Google Shopping-advertentie is getoond. Zeker in het begin – als Google nog aan het leren is – kunnen hier rare woorden tussen staan. Zet een vinkje voor een slecht zoekwoord en voeg deze toe als uitsluitingszoekwoord.

9. Check op fouten in het Merchant Center

Soms worden producten afgekeurd. Daarom is het van groot belang om regelmatig het Merchant Center te bezoeken. Zijn er bepaalde fouten? Pas die dan aan. Google geeft exact aan wat er mis is, zodat je de problemen vaak makkelijk zelf kunt oplossen.

Veel van de fouten zijn al opgelost, maar er zijn nog steeds verbeterpunten.

10. Werk samen met een CSS-partner

Werk samen met een CSS-partner. Een CSS-partner kan goedkoper klikken inkopen bij Google. Voorbeeld: bied je als adverteerder 1 euro voor een klik, dan gaat daarvan 80 cent de veiling in. Een CSS-partner gaat er voor honderd procent in. Hij biedt dus 20% extra zonder dat het meer kost. Hierdoor ben je – per klik – vaak 10 tot 20 procent goedkoper uit met een CSS-partner. Echter zijn er ook wat nadelen. Een CSS-partner rekent vaak kosten (dus maak voor jezelf de rekensom: wegen de kosten op tegen de voordelen) en daarnaast staat de naam van de CSS-partner bij de Google Shopping-advertentie (i.p.v. Google).

Hulp nodig bij het optimaliseren van Google Shopping-campagnes?

Bij Stormachtig hebben we veel ervaring met Google Shopping. We kunnen een productfeed maken of een Google Shopping-campagne opzetten en optimaliseren. Onze best presterende Google Shopping-campagnes hebben een ROAS van 3000%. Dat betekent dat er één euro wordt uitgegeven en dat er 30 euro omzet tegenover staat. Google Shopping-beheer en optimaliseren kost gemiddeld 2 uur per maand (150 euro) per webshop. Neem contact met ons op als je graag meer informatie wilt hierover.

Misschien vind je dit ook interessant...

Zoekmachineoptimalisatie wint het van adverteren: 80% van gebruikers bekijkt alleen organische zoekresultaten

Twijfel jij of zoekmachineoptimalisatie de juiste strategie is om jouw bedrijf op de kaart te …

Een webwinkel beginnen? Lees dan deze 5 tips (en 2 valkuilen)!

Een webwinkel beginnen is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Het klinkt zo simpel. Je maakt …

Google Ads 2019: functies, updates & trends

Tijdens de jaarlijkse Google Marketing Live conferentie deelde de Amerikaanse techreus nieuwe functionaliteiten en uitbreidingen, …