Skip links

Meer volgers voor je bedrijfspagina op Instagram?

Je wil graag meer potentiële klanten op Instagram bereiken met je merk of bedrijf, maar het aantal volgers op je bedrijfsprofiel valt nog een beetje tegen. Gelukkig kun je hier iets aan doen. Zo word je snel succesvol op Instagram.

Gebruik de juiste hashtags

Als je een hashtag toevoegt aan een bericht, dan kunnen andere Instagram-gebruikers makkelijker jouw foto’s vinden. Kies niet voor de populairste hashtags, maar maak een selectie van relevante niche hashtags. Uiteindelijk wil je relevante volgers krijgen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in wat je plaatst. Controleer welke hashtags concurrenten plaatsen of gebruik de Instagram Hashtag Generator om gerelateerde hashtags te vinden. Let op: je kunt maximaal dertig hashtags gebruiken bij een bericht. Toch zijn dat er eigenlijk al teveel. We adviseren om tien tot vijftien hashtags te plaatsen.

Volg de volgers van concurrenten

Welke bedrijven zijn jouw concurrenten? Ga naar het Instagram-profiel van één zo’n bedrijf en volg vervolgens de volgers van dit profiel. Toch kun je ook op andere manieren interactie aangaan met (de volgers van) concurrenten. Like bijvoorbeeld een foto of plaats een reactie. Dit werkt heel goed, zeker voor lokale bedrijven. Als je maximaal de interactie aangaat met volgers van concurrenten of bedrijven in de regio (dus volgen, liken én reageren op een post), dan zal ongeveer 34% van de volgers jou terug gaan volgen.

Op een bepaald moment is het slim om de volgers van concurrenten weer te ontvolgen. Anders is je ratio volgers/volgend niet goed. Probeer altijd meer volgers te hebben dan volgenden.

Automatisch groeien met SimplyGram

SimplyGram is een slimme tool waarmee je in korte tijd veel echte volgers erbij krijgt. Het zou mogelijk moeten zijn om met 30.000 volgers per jaar te groeien. Het werkt eigenlijk best simpel. Je vult enkele relevante hashtags en gebruikers in, waarna het algoritme van SimplyGram automatisch op zoek gaat naar interessante accounts. Deze personen of bedrijven worden gevolgd en later weer ontvolgd. Op die manier groeit jouw account flink. Een nadeel van SimplyGram is dat het geen gratis software is. Je betaalt 99 dollar per maand voor het instappakket. Wil je targetten op geslacht of locatie? Of automatisch chatberichten sturen? Dan betaal je drie keer zoveel.

Wees actief en plaats berichten & stories

Plaats meer posts, video’s en Stories. Er is een duidelijk verband tussen de hoeveelheid foto’s die een bedrijf per dag plaatst en de stijging van het aantal volgers. Als je niet actief bent op Instagram, zal het aantal volgers dus ook niet fors toenemen. Denk goed na over kleurgebruik in foto’s. Plaats foto’s met veel contract tussen licht en donker, want die krijgen vaak meer likes dan foto’s met weinig contrast. Ga ook actief in gesprek met volgers. Gebruik interactieve elementen in de Instagram Stories (bijvoorbeeld een like-slider of een poll) of sluit jouw bericht af met een uitnodiging om te reageren: ‘Ik ben benieuwd wat jij hiervan vindt!’, ‘Welke kleur past beter bij ons: blauw of geel?’ of ‘Deel hieronder jouw mening!’

Wanneer zijn jouw volgers actief?

Ongeveer de helft van alle reacties wordt gegeven in het eerste uur nadat een bericht is geplaatst. Denk dus goed na over de timing van berichten en stories. De beste tijd? Volgens Neil Patel is maandag om 17.00 uur de beste tijd om een bericht op Instagram te plaatsen. Mensen komen dan uit hun werk, openen Instagram en zijn eerder geneigd om berichten te liken. Toch is het mogelijk dat voor jouw bedrijf andere dagen en tijden beter werken. Om daar achter te komen kun je het beste een social media tool gebruiken, zoals Later. Later analyseert jouw laatste berichten en vindt dan de ideale dag en het beste tijdstip.

De beste tijden om berichten te plaatsen op Instagram volgens Later. Zoals je ziet is er geen touw aan vast te knopen.

Ga adverteren

Een andere mogelijkheid om snel te groeien is door te adverteren. Dit kan via het Facebook advertentiebeheer of vanuit de Instagram-app. We adviseren om Facebook te gebruiken, omdat daar meer opties zijn om de juiste doelgroep te targetten. Begin eens met een paar euro per dag. Je kunt dan na verloop van tijd het budget opschalen als het aantal volgers flink toeneemt en je de smaak te pakken hebt.

Richt jouw profiel in

Laat zien dat je actief bent op Instagram en maak een spetterende profielpagina. Gebruik emoji’s in jouw bio, stel hoogtepunten (oftewel highlights) in en zorg dat de foto’s in de feed qua stijl matchen (bijv. pasteltinten) of een bepaald patroon vertonen. Je feed is immers jouw visitekaartje. Zo plaatsen wij regelmatig foto’s met een blauwgroene achtergrond, waardoor een visgraatstructuur ontstaat. Of gebruik een overkoepelend thema of onderwerp. Kijk eens naar de Instagram-pagina van 10uur: in iedere foto komt de kleur geel terug. Leuk gedaan!

Vertel het de wereld

Embed Instagram op jouw website, publiceer een bericht op LinkedIn, zet de gebruikersnaam op visitekaartjes of bedrijfswagens, maak een nieuwsbrief, plaats een blog op je website… Er zijn allerlei manieren om aan de wereld kenbaar te maken dat je actief bent op Instagram. Informeer jouw netwerk via deze kanalen en zie het aantal Instagram-volgers toenemen.

Teveel gedoe? Besteed het uit!

Krijg je hoofdpijn van het idee dat je Instagram bij moet houden, maak dan een collega verantwoordelijk die het wel leuk vindt. Of schakel een extern social marketingbureau in, zoals Stormachtig. Wij kunnen het maandelijks beheer van Instagram en andere sociale kanalen voor jou overnemen.

Gemiddelde beoordeling
Stormachtig★★★★★5.0
51