Zie je plotseling Search Console-snippets in Google? Dit is nieuw. Deze handige informatie zie je alleen als je een website hebt geverifieerd in Search Console.
Menig ondernemer en marketeer is op de hoogte van Google Search Console. Een tool die wordt gebruikt om SEO inzichtelijker te maken. Je kunt o.a. pagina’s aanbieden die opgenomen mogen worden in Google’s zoekindex. Dit heet fetchen. Daarnaast zie je op welke zoekwoorden jouw website is getoond en hoeveel procent van de mensen hebben doorgeklikt op jouw site. De verhouding tussen vertoningen en klikken heet CTR (= click through rate, oftewel doorklikratio).
Hoe hoog sta jij in Google?
Enerzijds is dat een vraag, maar anderzijds is dat precies waar de nieuwe feature om draait. Vanaf nu heb jij met je Search Console-account namelijk heel gemakkelijk en snel inzichtelijk hoe je website presteert.
Hoe doe je dat en welke prestaties zie je?
Deze nieuwe feature is niet revolutionair, maar wel gemakkelijk. Heb je een Google Search Console-account en ben je gekoppeld aan de website van jouw bedrijf? Het enige wat je hoeft te doen is je eigen bedrijfsnaam Googelen. Je ziet meteen een blok info die alleen voor jou zichtbaar is. Naast jouw eigen bedrijfsnaam kun je ook woorden gebruiken waarvan je weet dat je daar goed op wordt gevonden. Als je nog geen idee hebt om welke woorden het gaat, kijk dan eerst even in Search Console.
In het blok staat de volgende info:
- Het aantal klikken naar je website;
- Het aantal vertoningen van je website in Google;
- Je gemiddelde positie in Google.
Deze cijfers zijn geaggregeerd over een periode van 7 tot 90 dagen. Dit is afhankelijk van het zoekvolume. Als er vaak op een term wordt gezocht, dan is de periode korter.

Ook handig: je ziet direct een vergelijking met de prestaties van de vorige 90 dagen. Zo zie je in één oogopslag of er sprake is van een stijging of een daling als het gaat om het aantal klikken, de gemiddelde positie of het aantal vertoningen.
Heb je meerdere websites gekoppeld aan jouw Search Console-account? Dan vindt Google automatisch de meest relevante website voor een bepaald zoekwoord. Als meerdere websites op dezelfde zoekwoorden scoren, dan kun je in het blok kiezen van welke site je de resultaten wilt zien.
Wil je nog meer weten? Klik op het blok en je wordt doorgelinkt naar Search Console. Zoals je gewend bent, kun je daar de gegevens per pagina, land of apparaat bestuderen.