2

Menu

Wat gaat er in 2018 veranderen op het gebied van online marketing?

Cryptocoins minen, nieuwe regels voor Google Grant-campagnes en langere meta-omschrijvingen. Houd in 2018 rekening met deze nieuwe ontwikkelingen.

Storende advertenties worden geblokkeerd
Google Chrome gaat vanaf 15 februari 2018 irritante advertenties blokkeren. Als je zelf gebruik maakt van Google Adsense, dan hoef jij je geen zorgen te maken. Dit ziet Google niet als ‘irritant’. Logisch ook, want AdWords/Adsense is een belangrijke cashcow voor het Amerikaanse bedrijf. Wat zijn dan wel onwenselijke advertenties? Onder andere reclamevideo’s met geluid, pop-ups, flashy animaties, fullscreen rollover-reclame en grote sticky advertenties. Via deze nieuwe tool kun je controleren of jouw site op de blacklist staat en of je aanpassingen moet doorvoeren.

Ik denk dat dit een goede ontwikkeling is. Chrome is één van de meest populaire browsers. Als gebruikers minder last hebben van advertenties, worden er minder Adblock-plugins gebruikt. De websites die geen irritante advertenties tonen, maar deze advertenties wel nodig hebben om servers en schrijvers te betalen, kunnen hierdoor meer verdienen. Onder de streep is het zeer gunstig voor Google, want meer adverteerders zullen door deze ontwikkelingen gebruik maken van Google AdWords (of soortgelijke advertentienetwerken), waardoor Google nog meer inkomsten genereert.

Betere targeting in Google AdWords
Google AdWords is nog niet het perfecte kanaal om een bepaalde groep demografisch te targetten. Facebook is nog steeds de koning op dat gebied, omdat Facebook veel meer over gebruikers weet dan Google. Dit gaat echter veranderen in 2018. Google rolt dan targetten op ‘custom intent audiences‘ uit. Google zoekt gebruikers die wellicht geïnteresseerd zijn om jouw product te kopen of dienstverlening af te nemen.

Je kunt je eigen doelgroep samenstellen, maar je kunt het ook overlaten aan Google. Dankzij machine-learning stelt Google een perfect groepje met potentiële klanten samen. Daarbij zoekt het bedrijf naar verbanden tussen huidige klanten. Stel, je verkoopt krabpalen, dan is de kans groot dat jouw klanten één of meerdere katten hebben en dat zij regelmatig op zoektermen zoeken als ‘kat inenten’ en ‘kattenbrokjes kopen’ of websites over katten bezoeken. Google slaat deze data op en berekent welke nieuwe gebruikers mogelijk interesse hebben in krabpalen. Wanneer een nieuwe bezoeker zoekt op ‘kat inenten’, dan kan deze bezoeker interessant voor jou zijn en wordt mogelijk jouw advertentie aan hem of haar vertoond.

Nieuwe regels voor Google Grant-campagnes
Dankzij Google Grant kunnen stichtingen gratis adverteren in het zoeknetwerk van Google. Stichtingen met een ANBI-status krijgen 10.000 dollar per maand (oftewel 329 dollar per dag) van Google om te adverteren. Inmiddels maken meer dan 35.000 stichtingen hier gebruik van. Ook bij Stormachtig beheren we inmiddels meerdere Grant-campagnes, waardoor we ook als eerste op de hoogte worden gehouden van nieuwe regels.

Met ingang van 1 januari wordt het maximale bod van 2 dollar op zoekwoorden opgeheven als stichtingen gebruik maken van de ‘Aantal conversies maximaliseren’-biedingen. Er worden dan automatisch biedingen ingesteld op basis van prestaties. Ook moeten alle Grant-accounts elke maand een klikfrequentie (CTR) van 5% behouden. Daarom is het verstandig om het beheer van een Google Grant-campagne in handen te leggen van een online marketeer, die maandelijks wijzigingen doorvoert (bijv. relevante zoekwoorden toevoegen, irrelevante zoekwoorden verwijderen) om de klikfrequentie hoog te houden. Is de klikfrequentie lager dan 5%? Dan kan Google het AdWords-account annuleren.

Langere meta-omschrijvingen
Google experimenteert met het tonen van langere meta-omschrijvingen. Dit gebeurt dynamisch. Als een resultaat zeer relevant is voor een bezoeker, dan toont Google een langere omschrijving. Minder relevante resultaten op posities vier, vijf en zes zullen verder afzakken. Het resultaat is dat er waarschijnlijk meer wordt geklikt op de eerste drie resultaten in Google, terwijl er minder wordt geklikt op de nummers vier tot tien. Zorg er dus voor dat de content op jouw site relevant is voor bezoekers. Jouw pagina verschijnt dan nog hoger en wellicht toont Google dan automatisch langere meta-omschrijvingen met circa 300 tekens.

Voorbeeld van een meta-omschrijving

Facebook gaat de strijd aan met engagement-bait
“Geef een duim omhoog als je wil dat Shell stopt met boren op de noordpool” of “Like dit bericht en je vindt binnen 24 uur jouw ware liefde”. Ook zo’n hekel aan zulke posts op Facebook? Om de betrokkenheid (engagement) hoog te houden, zetten uitgevers dit soort engagement-bait in. Omdat veel mensen een post liken, denkt Facebook dat de foto of video interessant is. Het organische bereik neemt vervolgens aanzienlijk toe, waardoor een uitgever een post niet hoeft te ‘boosten’. Toch gaat Facebook een stokje steken voor dit soort technieken. Je mag vanaf 2018 niet meer expliciet vragen om likes, shares, comments en tags. Gebeurt dit wel, dan krijgen posts automatisch minder bereik. Volgend jaar staat er hopelijk minder spam in jouw Facebook-tijdlijn. Meer hierover lees je op Marketingfacts.

Simon / Pixabay

Wat gaat de opkomst van cryptogeld betekenen voor websites?
De bitcoin wordt steeds waardevoller, maar ook andere cryptocurrencies zitten in de lift. Logisch, want investeerders spreiden hun kansen, waardoor ook litecoin en Ethereum in waarde toenemen. Zelf heb ik een maand geleden Etherium gekocht en de waarde is in een paar weken tijd verdubbeld. In 2018 wordt cryptogeld nog belangrijker, ook voor websites.

Er zijn al bepaalde plugins beschikbaar om cryptocoins te minen, bijv. WP Monero Miner using Coin Hive. Stel, je hebt een website met duizenden gebruikers, dan kun je Monero (XMR) minen als een bezoeker inlogt. De tool gebruikt tijdelijk de rekenkracht van de computer van de gebruiker om cryptocoins te delven. Inloggen duurt hierdoor wel iets langzamer, namelijk zo’n vijf a tien seconden. Een alternatief is om bezoekers actief te vragen om een miner aan te zetten tijdens een bezoek aan jouw site. Stel, een gebruiker blijft gemiddeld drie minuten op jouw site, dan mag de miner drie minuten aan het werk om XMR te verzamelen. Dit kan interessant zijn, aangezien Monero (XMR) in een maand tijd vier keer zoveel waard is geworden.

Ik vermoed dat er meer van dit soort technieken gebruikt gaan worden in de toekomst. Nu betaal je nog 60 euro voor een gloednieuw spel, 10 euro per maand voor Spotify Premium en 20 euro per maand voor een abonnement op een willekeurig dagblad. Maar wat als je in de toekomst gratis toegang krijgt tot alle content als je dan wel jouw apparaten op dat moment cryptogeld laat minen? Het kan een nieuw interessant verdienmodel zijn.

Knallend het nieuwe jaar in? Start in 2018 met online marketing! Stormachtig is gespecialiseerd in online marketing, zoals online adverteren (AdWords, Bing Ads, Marktplaats, YouTube), e-mailmarketing (Mailchimp & Mailerlite), zoekmachine-optimalisatie, social marketing (Facebook, Instagram, Snapchat) en website-optimalisatie. Voor fotografie, (online) video, vertalingen, strategie, drukwerk, een nieuwe huisstijl of een kersverse website werken we altijd samen met andere online professionals in Zeeland en Zuid-Holland, zoals Origin Media, Zout Media, Wedouble, Arjo de Graaff en NDRK. Wil je meer bezoekers op jouw website? En tevens meer offertes, bestellingen of bezoekers in de showroom? Neem contact op voor een kennismakingsgesprek.

Populaire berichten

Heb je een vraag?
Wil je meer weten of heb je een vraag? Onze collega Danaé Vlietland staat voor je klaar!

Misschien vind je dit ook interessant...

Betrokkenheidspercentage: waarom het ‘nieuwe’ bouncepercentage in Analytics 4 veel waardevoller is

“Is mijn bouncepercentage niet veel te hoog?” Het is een vraag die wij geregeld van …

Met deze SEO-tool kun je jouw concurrenten grondig onderzoeken

Wil je een SEO-concurrentieanalyse laten uitvoeren? Natuurlijk is het mogelijk om hiervoor aan te kloppen …

Facebook Lead Ads: 7 tips om meer uit je lead advertenties te halen

Het is natuurlijk dé manier om snel resultaat te behalen op social-media. Met Facebook lead …