Pinterest is een visuele zoekmachine voor het vinden van ideeën zoals recepten en inspiratie voor de inrichting van je huis. Het platform is groot. Met meer dan miljarden pins (berichten) die gebruikers kunnen opslaan op borden om ideeën te structureren, is Pinterest een uitgemeten tool om ook voor jouw bedrijf te laten werken. Hoewel het platform wellicht minder bekend is, loont het zeker om je hier eens in te verdiepen. We leggen graag uit hoe je snel en eenvoudig kunt starten, wat de voordelen zijn van het inzetten van Pinterest voor je bedrijf en waar je op moet letten.
Jouw doelgroep vinden op Pinterest
Wist je dat er meer dan 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers actief zijn op Pinterest? Dagelijks zijn dat er ongeveer 717.000 . Er bestaat dus een grote kans dat ook de doelgroep van jouw bedrijf zich op het platform bevindt. Om jouw doelgroep te vinden om Pinterest hebben ze een guided search geïmplementeerd. Dit maakt het eenvoudig om via categorieën en zoekwoorden content te vinden. Er is een grote kans dat jouw categorie – en dus jouw doelgroep – er al op staat.
Een vaak gedane aanname is dat de gebruikers van social media zoals Pinterest jonge mensen zijn. Niets is echter wat het lijkt, want de gebruikers van Pinterest variëren enorm qua leeftijd. Van jongvolwassenen tot 50-plussers. Voornamelijk de gebruikers in de leeftijdscategorie 40+ maken volop gebruik van het platform. Ongeveer 70% van de gebruikers is vrouw en goed om te weten, is dat ongeveer 80% van de gebruikers Pinterest gebruikt op hun smartphone.
Speel een rol op het inspiratie- en vergelijkingsplatform
Ga na of Pinterest interessant genoeg is om voor jouw bedrijf in te zetten. Dit doe je door te kijken of de fases waarin Pinterest een rol speelt, aansluit op jouw bedrijfsdoelen. Het platform is in eerste instantie een inspiratie- en vergelijkingsplatform: past dit bij een van jouw bedrijfsdoelen? Kan jouw content inspireren, informeren of onderwijzen? Als jouw bedrijf zich in de B2C-markt bevindt, dan is Pinterest zeer waarschijnlijk een goede aanvulling voor het genereren van verkeer binnen de juiste doelgroep.
Maar ook als jouw bedrijf zich bevindt in de B2B-markt kun je Pinterest effectief inzetten. Dit heeft namelijk een positief effect op de SEO voor jouw bedrijf. Zet de juiste keywords in in bijvoorbeeld de omschrijving, afbeelding-beschrijvingen, title tags en bestandsnamen. Zorg ook dat de URL van de gelinkte landingspagina relevant is.
Toegevoegde waarde van Pinterest
Besef dat Pinterest echt van toegevoegde waarde wordt als je het gaat zien als tool in plaats van doel. Je kunt jouw marketing eenvoudig uitbreiden door aanwezig te zijn waar jouw doelgroep een zoekopdracht heeft tegen weinig kosten. Het grootste voordeel is dat je jouw bedrijf eenvoudig kunt presenteren waar jouw potentiële klanten zich bevinden en zoeken.
Maar of het echt wat oplevert, is ook van belang. Er zijn diverse onderzoeken afgerond naar de relatie tussen het koopgedrag van consumenten en de aanraking met het bedrijf op Pinterest. Daar is onder andere uit naar voren gekomen dat klanten die al contact hadden met het bedrijf op Pinterest 40% meer besteedden. Ook waren advertenties op Pinterest maar liefst 30% effectiever dan andere online advertenties en zorgt het platform voor kortere conversietijden. Bij advertenties ging dat ongeveer 40% sneller.
Compact stappenplan om te starten
Hoe kun je starten met Pinterest voor jouw bedrijf? Om eenvoudig te kunnen beginnen met Pinterest voor jouw bedrijf hebben we een compact stappenplan verwezenlijkt.
- Maak een zakelijk Pinterest account aan. Begin met het aanmaken van een zakelijk Pinterest account. Let erop dat je je profiel compleet maakt en je website verifieert.
- Creëer eenvoudig vindbare borden. Creëer eenvoudig vindbare borden door er categorieën van te maken. Niet iedere productgroep hoeft een eigen bord te hebben, maar probeer in concepten te denken, bijvoorbeeld ‘Koken & Eten’, ‘Badkamer & Sanitair’ of ‘Buiten & Leven’. Je kunt het ook weergeven in thema’s, bijvoorbeeld ‘how-to’s’ en ‘do-it-yourself’.
- Zorg voor relevante afbeeldingen. Zorg voor relevante pins (afbeeldingen) op je borden. Een bord zonder passende inhoud zorgt ervoor dat gebruikers binnen no-time afhaken. Als je afbeeldingen hebt die eigenlijk nergens passen, laat ze dan weg.
- Maak afbeeldingen op je website ‘pinable’. Maak ook producten of andere afbeeldingen op je website ‘pinable’. Zorg ook in deze afbeeldingen weer voor een juiste omschrijving waarin belangrijke keywords zijn verwerkt. Op deze manier kunnen bezoekers van je website jouw producten eenvoudig opslaan op hun bord.
- Maak gebruik van Pinalytics. Zet Pinalytics op en koppel Google Analytics. Pinalytics geeft interessante statistieken op het platform zelf weer en GA volgt bezoekers op jouw website die onder andere vanuit Pinterest komen.
Do’s en don’ts bij zakelijk gebruik van Pinterest
Bij het gebruiken van een nieuw social media kanaal kan het wellicht even zoeken zijn naar de juiste tone-of-voice en dergelijke. Om je een zetje in de goede richting te geven, hebben we een aantal do’s en don’ts op een rijtje gezet.
1. Zorg voor aantrekkelijke pins. Het spreekt waarschijnlijk voor zich, maar zorg voor kwalitatieve pins. Het draait – net als bij bijvoorbeeld Instagram – om de visuals, dus optimaliseer deze waar nodig en wees selectief in beeldmateriaal. Je content is de key tot succes. Gebruik zoveel mogelijk verticale foto’s. Veel bezoekers gebruiken Pinterest op hun smartphone, dus dan kan het formaat van de afbeelding een groot verschil maken. Gebruik liever warme, sprekende kleuren en biedt context bij de afbeeldingen. Ook korte video’s van 6 tot 15 seconden doen het vaak goed.
2. Schakel ‘rich pins’ in. Pinterest voor bedrijven wordt steeds populairder, en hier wil Pinterest natuurlijk ook maximaal op inspelen door bijvoorbeeld het verifiëren van je website, maar ook door middel van ‘rich pins’. Ze werken automatisch belangrijke informatie bij vanaf jouw website. Er zijn drie soorten ‘rich pins’, namelijk: productpins, receptpins en artikelpins.
3. Interactie vergroten. Zorg allereerst voor een gezonde mix van zelf pinnen en gepind worden. Een interactief account wordt zeer gewaardeerd en straalt autoriteit uit. Door regelmatig contact te leggen met jouw volgers zet je een sterke basis neer voor jouw zakelijke Pinterest-account.
4. Gebruik keywords en hashtags. We kunnen het niet genoeg bedrukken: maak gebruik van keywords. Voor keywords op Pinterest geldt min of meer hetzelfde als voor vindbaarheid in Google. Gebruik relevante zoektermen en zet jouw expertise en betrouwbaarheid in. Hashtags in beschrijvingen zijn klikbaar en leveren zo ook een extra bijdrage aan je vindbaarheid.
5. Breng regelmaat aan. Af en toe veel posten en daarna twee maanden niets laten horen, zorgt voor een teleurgestelde doelgroep op Pinterest en kan erg nadelig zijn voor je interactie. Regelmatig aanwezig zijn zorgt voor een grotere zichtbaarheid en meer interactie. Bovendien kun je pins alvast klaarzetten door ze geheim te plaatsen en daarna openbaar te maken.
6. Wees er op tijd bij. Wees iedereen een stapje voor tijdens bijvoorbeeld de feestdagen. Als het gaat om vakanties of seizoensgebonden evenementen, dan zijn gebruikers er vaak ook op tijd bij, zodat ze op tijd kunnen beginnen met voorbereidingen. Daarom raden we je aan om ongeveer 30 – 45 dagen van tevoren te beginnen met pinnen. De interactie groeit des te meer je richting ‘de grote dag’ komt.
Adverteren op Pinterest
Tot dusver hebben we organisch vindbare content op Pinterest besproken en nog geen woord gerept over adverteren. Er zijn binnen Pinterest diverse mogelijkheden wat betreft adverteren. Allereerst is ‘rich pins’ een manier van adverteren, maar dit is momenteel nog gratis. Daarnaast is ‘promoted pins’ een manier om te adverteren. Dit biedt de mogelijkheid om een pin betaald te vertonen aan de door jouw gekozen doelgroep. Vergelijk het met het promoten van een bericht op Facebook of Instagram.
De toekomstige adverteermogelijkheden zullen naar verwachting ook in Nederland snel beschikbaar zijn, namelijk:
- Buyable pins: pins waarmee door een betaalknop direct aankopen gedaan kunnen worden.
- Video pins: deze functionaliteit staat nog in de kinderschoenen, maar een soortgelijke Twitter video ad-format zou getest worden.
Pinterest wel of niet inzetten voor jouw bedrijf
Al met al biedt Pinterest dus aardig wat mogelijkheden. Helemaal gratis. De vele opties kunnen je echter een beetje doen duizelen – waar moet ik nu precies mee beginnen? En waar doe ik goed aan? We helpen je graag verder door wat onderdelen specifiek toe te lichten. Neem contact met ons op door een mail te sturen via het contactformulier.