Bijna vijftien jaar geleden introduceerde Google het nofollow-attribuut. Nu komt het Amerikaanse bedrijf met twee nieuwe linkattributen, namelijk ‘sponsored’ en ‘ugc’.
Zo blijft Google met nieuwe functies komen. Onlangs rolde de zoekgigant native lazy-loading voor Chrome uit, waardoor afbeeldingen en iframes vertraagd ingeladen kunnen worden. Hierdoor laden websites nog sneller. De nieuwe linkattributen ‘sponsored’ en ‘ugc’ zorgen er niet voor dat de laadtijd verbeterd, maar dragen bij aan een transparanter internet.
Wat is nofollow?
Nofollow is een waarde die aan een link kan worden toegekend. Daarmee geeft een website aan dat een bepaalde URL niet gevolgd mag worden door de searchbot en dat de link niet mag worden meegewogen in de index van de zoekmachine. Dankzij nofollow-links is het makkelijker om spam te voorkomen. In het verleden gingen veel webmasters en SEO-specialisten naar allerlei blogs toe om reacties met links naar hun eigen websites of websites van klanten te plaatsen om zo ‘link juice’ af te tappen. Dankzij het nofollow-attribuut heeft dit weinig zin meer.
Aanwijzingen
Toch gaat Google het nofollow-attribuut anders interpreteren. In het verleden werden nofollow-links volledig genegeerd door het bedrijf. Vanaf nu worden linkattributen (nofollow, ugc en sponsored) gezien als aanwijzingen voor Google. Nofollow-links worden niet langer uitgesloten, maar het linkgedrag zal beter worden geanalyseerd. Eigenlijk is dit logisch, want veel linkbuilders en SEO-specialisten gebruiken het nofollow-attribuut om te voorkomen dat andere websites – waarnaar gelinkt wordt – hoger in Google komen. Dit is niet in lijn met de filosofie van Google.
Nieuwe attributen
De nieuwe attributen ‘ugc’ en ‘sponsored’ zijn veel duidelijker dan ‘nofollow’. Met ‘nofollow’ vertel je dat de searchbot een link niet mag volgen, maar de exacte reden ontbreekt. Waarom mag Google een link niet volgen? Het attribuut ‘sponsored’ geeft wel een antwoord op deze vraag. Met dit attribuut kun je als website-eigenaar links naar betaalde plaatsingen of advertenties markeren. Het attribuut ‘ugc’ gebruik je voor ‘user generated content’ op jouw website, oftewel links naar content van websitegebruikers. Denk bijvoorbeeld aan reacties onder blogs, video’s en op fora.
Hieronder de verschillende voorbeelden op een rij:
- <a href=”www.url.nl” rel=”sponsored”>Dit is een betaalde link</a>
- <a href=”www.url.nl” rel=”ugc”>Deze link is geplaatst door een bezoeker / forumlid</a>
- <a href=”www.url.nl” rel=”nofollow”>Deze link graag niet volgen</a>
Meer dan één attribuut gebruiken
Je kunt een link meer dan één attribuut geven, bijv. rel=”ugc sponsored”. Hiermee geef je aan dat een link afkomstig is van user-generated content en dat het gaat om een gesponsorede link. Nofollow kun je ook combineren met ugc en sponsored.
Per 1 maart 2020
Vanaf 1 maart 2020 wordt ‘nofollow’ gezien als een aanwijzing en kunnen nofollow-links geindexeerd worden. Wil je voorkomen dat jouw pagina’s geindexeerd worden in Google? Gebruik dan een andere techniek, bijv. content=”noindex” in de meta of een disallow-regel in het robots.txt-bestand.