Skip links

Sustainable marketing

Duurzaamheid. Een term die tegenwoordig onze maatschappij beheerst. Iedereen wordt zich steeds meer bewust van de impact van een veranderend klimaat. Onze bijdrage aan een schonere en groenere wereld speelt een steeds grotere rol in de samenleving. Wanneer je jouw product ‘verduurzaamd’ is de kans groter dat het beter zal presteren op de markt. Hoe je dat aanpakt? Wij leggen het aan je uit!   

Wat is sustainable marketing?

Sustainable marketing is een manier om de ecologische aspecten van producten en diensten te promoten. Een andere term die vaak samengaat met duurzaamheid is verantwoordelijkheid. De consument voelt zich steeds meer verantwoordelijk voor hun bijdrage aan een beter klimaat. Bedrijven kunnen hierop inspelen door ook op een verantwoorde manier te produceren en milieuvriendelijke producten en diensten aan te bieden.

Hoe zet je sustainable marketing op?

Zorg ervoor dat je een goed opgezet plan hebt. Wees specifiek en richt je op alle elementen van het product dat je aanbiedt of de diensten die je verleent. Zijn alle elementen duurzaam? Is het materiaal waarvan het product gefabriceerd is, op een milieuvriendelijke manier verkregen? Is de verpakking recyclebaar? Is het transport uitgevoerd met zo min mogelijk uitstoot? Zijn de materialen waarmee je jouw diensten uitvoert duurzaam geproduceerd? Allemaal zaken om rekening mee te houden. Want de stempel ‘duurzaam’ krijg je niet zomaar. 

Aan de hand van zulke kritische vragen kun je aan de slag met het implementeren van veranderingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verminderen van de ecologische afdruk van je onderneming, het gebruik van recyclebaar materiaal, het investeren in een waterbesparende productie, zorgen voor een productie die zo min mogelijk afval veroorzaakt, productie die lokaal wordt uitgevoerd, duurzame transportmiddelen en de rechten van de werknemers worden niet geschonden. 

Het is goed om te beseffen dat duurzaamheid binnen je bedrijf vergroten een lang proces is. Zorg er dan ook voor dat het plan dat je hebt voor jouw onderneming zich richt op de lange termijn. De kans is namelijk groot dat je flink zult moeten investeren in het verduurzamen van interne processen. Uiteindelijk zullen de duurzame boodschap en merkbekendheid meer winst genereren, zorgen voor merkloyaliteit en een goede, betrouwbare reputatie. Hiervoor moet je echter wel eerst verlies op de korte termijn accepteren.    

Maak jezelf kenbaar

Wanneer je je product of dienst hebt ‘verduurzaamd’ is het belangrijk dit aan de consument kenbaar te maken, je wilt immers laten zien dat ook jij je inzet voor een betere wereld. Promoot de groene aspecten van je onderneming. Laat jezelf zien en communiceer jouw groene boodschap naar buiten door middel van adverteren, social media of je acties. 

Go green! 

Groene producten zijn in trek. Er worden steeds meer ecologische en milieuvriendelijke producten gelanceerd zoals vegan shampoos, ‘On the Way to PlanetProof’ zuivel en ‘Beter Leven’ kippendijen. Vaak is de productie van dit soort producten kostbaar en dat zien consumenten in de prijs. Veel ondernemers denken dan ook dat ze consumenten kwijtraken omdat deze het geld er niet voor over hebben. Echter, onderzoek toont dat maar liefst 70% van de consumenten bereid is meer te betalen voor producten die groen zijn. De consument is gevoelig voor de keurmerken en voelen zich verantwoordelijk om een bijdrage te leveren aan een duurzamer milieu. Ook geeft de aanschaf van een groen product de consument een goed gevoel, want wie wil zich nu niet inzetten voor een schoner, mooier wereld die nog decennium lang mee kan! 

Gemiddelde beoordeling
Stormachtig★★★★★5.0
51