Is het mogelijk om (historische) temperatuurgegevens en de omzetgegevens uit Analytics naast elkaar te leggen, zonder daar hoge bedragen voor te betalen? Natuurlijk!
Dankzij Google Data is het sinds dit jaar mogelijk om fraaie dashboards te maken. Het is mogelijk om data uit Google Analytics en Google AdWords te importeren, maar daar stopt het niet. Google Data kun je koppelen met MySQL-databases, Google Drive, Webmaster Tools en zelfs Cloud SQL.
Sturen op data
Dit biedt allerlei leuke mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld de historische temperatuurgegevens naast de omzetgegevens leggen om te zien of er een verband is tussen temperatuur en winkelgedrag. Je gaat dan beter sturen op data. De weersvoorspelling is voor jou genoeg om te weten hoeveel je moet inkopen en hoeveel personeel je op die dagen in moet zetten.
IFTT
Maar hoe maak je zo’n dashboard? Het is immers niet mogelijk om temperatuurgegevens één op één te importeren. Mijn advies: gebruik IFTTT.com. Met If This Than That kun je verschillende webapplicaties met elkaar koppelen. Ik gebruik zelf de volgende applet: Log the weather conditions daily at sunrise to a spreadsheet. Bij zonsopkomst worden de weergegevens opgeslagen in een Google Drive-spreadsheet. Denk hierbij aan zonsopkomst, minimumtemperatuur, maximumtemperatuur en de weersomstandigheden (bijv. bewolkt of zonnig).
Het resultaat
Iedere dag worden deze gegevens weggeschreven in een Drive-bestand. Na een paar weken is er voldoende data om over de omzetgegevens te leggen. Je krijgt dan de onderstaande grafiek:

Geen geduld? Importeer dan historische temperatuurgegevens of vul de spreadsheet handmatig aan met gegevens van Weerstatistieken.nl. Succes!