“Vloggen op YouTube, influencers inzetten op Instagram en spetterende displayadvertenties creëren. Dat is toch veel spannender dan zoekmachineoptimalisatie?”
Nee, sterker nog: een goed SEO-traject heeft veel weg van een voetbalwedstrijd. Bloed, zweet en tranen en uiteindelijk alleen genoegen nemen met de overwinning.
Bij zoekmachineoptimalisatie draait het om een betere zichtbaarheid in de zoekmachines, waardoor jouw bedrijf uiteindelijk meer bezoekers op de website krijgt. Wanneer de pijlen worden gericht op de juiste relevante zoekwoorden, dan gaan deze bezoekers ook een actie uitvoeren op jouw site. Denk bijv. aan een bestelling plaatsen of een offerte aanvragen. Dat is uiteindelijk het hoofddoel!
Zonder concurrenten is er natuurlijk niets aan. Daarom heeft de pagina met zoekresultaten (in vakjargon: SERP, oftewel Search Engine Result Page) veel weg van een Champions League, waarbij de bedrijven knokken om de bovenste posities. De beste én slimste teams staan bovenaan.
Go Team Groen!

De afgelopen maanden hebben we landingspagina’s geoptimaliseerd voor ‘Team Groen’. De groene lijn geeft aan wat de gemiddelde positie in Google is op de 32 meest belangrijke zoekwoorden. Onze aanval heeft gewerkt, want inmiddels is er een groot gat geslagen in de verdediging van Team Blauw.
Maar het elftal moet niet verslappen. Anders profiteert Team Geel. Dit bedrijf pakte in januari de nodige posities en vecht inmiddels met Team Blauw om de tweede plaats. Ook Team Geel is wakker.
In tegenstelling tot een voetbalwedstrijd kan een SEO-traject niet eindigen in een kleurloos 0-0. Er is altijd een winnaar.
En net als voetbal heeft zoekmachineoptimalisatie een onvoorspelbare factor. Ook al ben je ‘slechts’ een hoofdklasser, dan nog kun je een groot bedrijf van het kaliber Fc Barcelona met al zijn sterspelers verslaan. Je moet de juiste gaten in de verdediging vinden om de keeper te bereiken en de bal keihard in de kruising te schieten.
Gebruik dus niet dezelfde tactieken als een concurrent, maar doe iets unieks. Richt je bijvoorbeeld op long tail-zoekwoorden, die een concurrent over het hoofd ziet. Misschien heb je als lokale fietsenwinkel niet de grootste fietsenzaak van Nederland en is het lastig om op 1 te komen op het zoekwoord ‘fiets kopen’, maar ben je wel specialist op het gebied van elektrische bakfietsen. Focus je op waar je het verschil maakt voor jouw klanten en zet deze USP’s in om de wedstrijd naar jouw hand te zetten.
SEO saai? Think again!