Je hebt al een flinke klantenkring en denkt dat hier meer uit te halen is. Maar hoe? We geven 16 tips om meer omzet via bestaande klanten te krijgen.
#1 Start met e-mailmarketing
Door al die AVG-madness zijn bedrijven bang geworden om e-mails te verzenden. Toch is e-mailmarketing hét kanaal om bestaande klanten te bereiken. Je moet wel zorgen voor een schone database met e-mailadressen, maar daar kunnen we jou natuurlijk mee helpen. Belangrijk is dat je verschillende lijsten maakt, waardoor je verschillende klantgroepen op diverse manieren kunt bereiken. Daarnaast moeten ontvangers blij zijn met de e-mail. Niemand zit te wachten op schaamteloze zelfpromotie. Deel tips, inspiratie, nieuws en boei je achterban. Zo blijven klanten betrokken en schrijven weinig mensen zich uit. Ook kun je marketing automation-funnels inrichten. Stel, je verkoopt stofzuigers, dan kun je klanten die een stofzuiger kopen na tien dagen benaderen met een mail over stofzuigerzakken. Als je auto’s verkoopt, dan is het slim om in oktober een automatische mail eruit te doen met een aanbieding voor winterbanden. Of verstuur een na jaar aanschaf van een auto een mail met een titel als: ‘Gefeliciteerd, u rijdt al een jaar in uw [automerk]!’ Daarin vraag je aan de klant of hij nog tevreden is en dat hij van harte welkom is voor een gratis check bij de garage.
#2 Social marketing
Jouw klanten volgen je op LinkedIn, Facebook en Instagram. Blijf actief op deze sociale media en plaats regelmatig nieuwe updates. Op die manier blijven klanten op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Zodra zij iets interessants zien, zullen ze contact met je opnemen.
#3 Remarketing
Remarketing betekent dat je advertenties toont aan mensen die eerder je website hebben bezocht. Het is daarom een goede manier om terugkerende bezoekers opnieuw te bereiken. We adviseren om zo gericht mogelijk remarketing in te zetten, dus geen ‘one size fits all’-aanpak. Stel, jij verkoopt brommobielen en scooters, dan is het van belang om brommobielen te tonen aan mensen die op de pagina met brommobielen zijn geweest en scooters aan bezoekers op de scooters-pagina.
#4 Bloggen of vloggen
Door kennis te delen, laat je zien dat je de expert bent in je vakgebied. Als je graag schrijft, kun je het beste gaan bloggen. Maak je liever video’s? Ga dan vloggen. Enige vereiste is een blog-gedeelte op jouw website of een YouTube-kanaal. Deel je blogs en vlogs via sociale media, zodat ze een flink bereik krijgen. Jouw bestaande klanten komen mogelijk steeds vaker terug op je site als je actief en consequent nieuwe vlogs en blogs plaatst.
#5 Breid je dienstverlening of assortiment uit
De markt verandert en dat betekent dat er continu vraag is naar nieuwe producten en diensten. Probeer in te haken op nieuwe trends, zodat je voor jouw bestaande klanten relevant blijft. Als je als keukenzaak nog steeds keukens uit 1960 levert en stil blijft staan, dan verlies je uiteindelijk alleen maar klanten. Door nieuwe keukentrends te omarmen, loop je voorop en blijven bestaande klanten aangehaakt.
#6 Denk goed na over je positionering
Misschien moet je wel veranderen om te groeien. Zijn er nieuwe concurrenten bijgekomen? Ben je nog wel onderscheidend genoeg? Moet je jouw productaanbod uitbreiden of juist verkleinen? Het zijn wat vragen die aan bod komen tijdens een strategische sessie. Soms moet het roer helemaal worden omgedraaid: een nieuwe naam en positionering. Neem contact op met een strateeg of reclamebureau om tot een nieuwe visie te komen voor de toekomst.
#7 Geef je klant een cadeau
Natuurlijk ben je blij met klanten, dus toon dat ook. Stuur ze in december een relatiegeschenk of kerstpakket. Dit hoeft niet veel geld te kosten. Een persoonlijke kaart met een klein presentje is al voldoende. Het gaat uiteindelijk om de waardering. Voor B2B is het van belang dat je op de hoogte bent van gebeurtenissen in het leven van contactpersonen. Weet je dat iemand binnenkort gaat trouwen? Of dat er een baby op komst is? Stuur dan een presentje. Doe ook eens iets gratis voor een relatie. Vraag niet overal geld voor. Door wel eens iets kosteloos te doen, neemt de gunfactor enorm toe en krijg je mogelijk nog meer werk.
#8 Start een loyaliteitsprogramma
Geeft een klant per jaar meer dan 10.000 euro uit? Dan krijgt hij of zij een cashbackfee van 5%! Of laat klanten punten sparen, waarmee ze cadeaus kiezen. Een loyaliteitsprogramma zorgt voor binding. Daarnaast levert het interessante data op om op te sturen.
#9 Weggevertjes met jouw naam er op
Een pen, paraplu of notitieblok met jouw logo: het werkt. Geef het mee aan klanten of stuur het op. Bestaande klanten blijven jouw logo zien.
#10 Nodig ze uit voor een evenement of borrel
Organiseer een klantendag, een evenement, festival of netwerkborrel. Je kunt ook kennis delen met je klanten en een gratis cursus of workshop organiseren. Wat spreekt jouw klanten aan? Probeer hier goed over na te denken. Je kunt ook aan klanten vragen wat zij graag willen of waar zij behoefte aan hebben.
#11 Ontwikkel een tof magazine
En stuur dit magazine naar relaties. Schakel een copywriter of tekstschrijver in om goede, prikkelende artikelen te schrijven. Een lezer denkt altijd: “What’s in it for me?” Een bestaande klant slaat het magazine alleen open als er iets op de cover staat dat hem aanspreekt. Het is eigenlijk de reden waarom jij dit artikel leest. Jij bent benieuwd naar de tips om bestaande klanten te bereiken, waarna je dit artikel hebt aangeklikt. Het magazine hoeft niet dik te zijn. 16 of 24 pagina’s is al voldoende.

#12 Kom bij je klant over de vloer
In het geval van B2B is het van belang dat je regelmatig naar een klant toegaat. Dit geldt zeker voor de grote klanten. Een klant zal dan eerder open kaart spelen en problemen noemen, waarna jij een oplossing kunt aanreiken.
#13 Analyseer de statistieken van je website
Bekijk de statistieken van de website. Waar haken bezoekers af? Hoe lang blijven ze op jouw website? Hoeveel procent van de bezoekers doet een bestelling of vraagt een offerte aan? En hoe converteren mobiele bezoekers? De antwoorden op deze vragen vormen aanleidingen om je huidige website nog beter te maken voor terugkerende én nieuwe bezoekers. Zo kun je een alternatieve variant van een pagina maken en testen of deze pagina beter converteert. Dit wordt een A/B-test genoemd. Voer daarnaast gebruikerstesten uit of spar met een internetbureau om nieuwe mogelijkheden te vinden om een site te verbeteren.
#14 Zorg dat je goed vindbaar bent in Google
Kunnen jouw bestaande klanten je überhaupt wel goed vinden in Google? Als jij je in een markt bevindt met veel concurrenten, dan zou je wel eens onder kunnen sneeuwen als bestaande klanten op interessante zoektermen zoeken. We adviseren daarom altijd om in te zetten op zoekmachineoptimalisatie. Jouw website wordt dan verbeterd, zowel technisch als inhoudelijk, waardoor je hoger scoort op belangrijke zoektermen. Voorbeeld: stel je verkoopt Engelse drop, dan moet je zorgen dat je bovenaan staat op de zoekterm ‘Engelse drop kopen’. Dit doe je door goede landingspagina op de website te optimaliseren voor ‘Engelse drop kopen’.
Ouderwets zoekwoorden spammen of suffe SEO-teksten schrijven kan anno 2018 niet meer. Google wil graag dat bezoekers ijzersterke content te zien krijgen en daar helpen we je dan ook graag bij. Stormachtig is gespecialiseerd in zoekmachineoptimalisatie. Onze marketeers helpen je naar de hoogste regionen in de grootste zoekmachines, waaronder Google en Bing. Wist je dat wij naast Nederlands ook Engelstalige en Spaanstalige websites optimaliseren? Een zoekmachineoptimalisatie-traject is al mogelijk vanaf 280 euro (excl. btw) per maand, waarbij we vier uur per maand jouw site verbeteren. Jij ontvangt wekelijks een rapportage met stijgingen op zoektermen, zodat je ook echt resultaat ziet. Neem contact met ons op voor meer informatie over SEO.
#15 Adverteren in Google
Als er veel concurrentie is, is het niet altijd mogelijk om binnen enkele maanden bovenaan in Google te staan op belangrijke zoektermen. Daarom is het ook goed om te adverteren in Google. Je betaalt dan een klein bedrag voor een klik naar jouw website. Op ‘Engelse drop kopen’ betaal je dan bijvoorbeeld 15 cent voor een bezoeker. Stel, 10% van alle bezoekers die op de advertentie klikken, koopt daadwerkelijk een flinke voorraad Engelse drop, dan kost een bestelling je dus 1,50 euro. Het voordeel van adverteren in Google is dat alles meetbaar is. Offerte-aanvragen, contactmomenten, brochure downloads of bestellingen worden allemaal bijgehouden in Google Analytics en worden doorgegeven aan Google Ads (vroeger: Google AdWords). Meten is weten, dus uiteindelijk kun je zorgen dat je nooit teveel uitgeeft voor een lead of conversie. Stormachtig kan jou helpen met een goede Google Ads-campagne.
#16 Zorg voor een laagdrempelig contactmoment
Jouw klanten hebben misschien niet altijd zin of tijd om te bellen. Maak contact opnemen zo laagdrempelig mogelijk. Implementeer een chatfunctie op jouw site (bijv. Drift) of start met Whatsapp Business.
Wil je ook nieuwe klanten bereiken? Lees dan ons artikel met 17 tips om nieuwe doelgroepen aan te boren!