Chat with us, powered by LiveChat

Skip links

17 tips om meer nieuwe klanten te krijgen

Je wil graag groeien met jouw bedrijf. Wat dat betreft is het daar de perfecte tijd voor. De economie draait goed, er is veel vraag naar diensten én producten en er wordt weer geïnvesteerd. Maar waar zijn die nieuwe klanten nu te vinden?

#1  Beter vindbaar worden in Google
Kunnen klanten je wel vinden? Welke zoekopdrachten gebruiken ze? Sta je op deze zoekopdrachten ook daadwerkelijk bovenaan in Google? Als jij je in een markt bevindt met veel concurrenten, dan zou je wel eens onder kunnen sneeuwen met jouw aanbod. Dat is jammer en dat is te voorkomen. We adviseren daarom altijd om in te zetten op zoekmachineoptimalisatie. Jouw website wordt dan verbeterd, zowel technisch als inhoudelijk, waardoor je hoger scoort op belangrijke zoektermen. Voorbeeld: stel je verkoopt tomatenzaden, dan moet je zorgen dat je bovenaan in Google komt op een zoekterm als ‘tomatenzaden kopen’. Dit doe je door goede landingspagina op de website te optimaliseren voor ‘tomatenzaden kopen’. Voorafgaand aan een zoekmachineoptimalisatie-traject moeten eerst interessante zoekwoorden in kaart worden gebracht. Dit noemen we een zoekwoordenonderzoek.

Ouderwets zoekwoorden spammen of suffe SEO-teksten schrijven kan anno 2018 niet meer. Google wil graag dat bezoekers ijzersterke content te zien krijgen en daar helpen we je dan ook graag bij. Stormachtig is gespecialiseerd in zoekmachineoptimalisatie. Onze marketeers helpen je naar de hoogste regionen in de grootste zoekmachines, waaronder Google en Bing. Wist je dat wij naast Nederlands ook Engelstalige en Spaanstalige websites optimaliseren? Een zoekmachineoptimalisatie-traject is al mogelijk vanaf 280 euro (excl. btw) per maand, waarbij we vier uur per maand jouw site verbeteren. Jij ontvangt wekelijks een rapportage met stijgingen op zoektermen, zodat je ook echt resultaat ziet. Neem contact met ons op voor meer informatie over SEO.

#2  Adverteren op zoekwoorden
Als er veel concurrentie is, is het niet altijd mogelijk om binnen enkele maanden bovenaan in Google te staan op belangrijke zoektermen. Daarom is het ook goed om te adverteren in Google. Je betaalt dan een klein bedrag voor een klik naar jouw website. Op ‘tomatenzaden kopen’ betaal je dan bijvoorbeeld 15 cent voor een bezoeker. Stel, 10% van alle bezoekers die op de advertentie klikken, koopt daadwerkelijk een flinke voorraad tomatenzaden, dan kost een bestelling je dus 1,50 euro. Het voordeel van adverteren in Google is dat alles meetbaar is. Offerte-aanvragen, contactmomenten, brochure downloads of bestellingen worden allemaal bijgehouden in Google Analytics en worden doorgegeven aan Google Ads (vroeger: Google AdWords). Meten is weten, dus uiteindelijk kun je zorgen dat je nooit teveel uitgeeft voor een lead of conversie. Stormachtig kan jou helpen met een goede Google Ads-campagne.

#3  Starten met adverteren op interessante websites
Online adverteren wordt steeds goedkoper. Daarnaast weten advertentiesystemen steeds meer van bezoekers, waardoor het mogelijk is om heel gericht een bepaald profiel te targetten. Als makelaar kun je hierdoor woningzoekenden bereiken in een straal van 50 kilometer rondom je hoofdkantoor en als bouwer van luxe villa’s kun je inzetten op mensen die drie keer modaal verdienen of in bepaalde (duurdere) wijken wonen. Hoe duur adverteren ongeveer is? Je moet rekening houden met ongeveer 1 euro per duizend weergaven. Dit betekent dat duizend mensen jouw advertentie zien voor één euro. Als 1% op deze advertentie klikt, kost een gemiddelde bezoeker jou 10 cent. In vakjargon wordt adverteren op websites ‘display advertising’ genoemd. Bij Stormachtig maken we interactieve HTML5-advertenties die opvallen, waardoor nog meer mensen doorklikken en de prijs per klik dus daalt.

#4  Remarketing
Remarketing betekent dat je advertenties toont aan mensen die eerder je website hebben bezocht. Deze bezoekers kennen jouw bedrijf al, maar hebben mogelijk nog niet contact opgenomen of een bestelling gedaan. Remarketing is de manier om deze interessante doelgroep opnieuw te bereiken. We adviseren om zo gericht mogelijk remarketing in te zetten, dus geen ‘one size fits all’-aanpak. Stel, jij verkoopt brommobielen en scooters, dan is het van belang om brommobielen te tonen aan mensen die op de pagina met brommobielen zijn geweest en scooters aan bezoekers op de scooters-pagina.

#5  Influencer marketing

Schakel één of meerdere influencers in die jouw product of dienst promoten.  Een influencer is iemand met een bovengemiddelde invloed op het (koop)gedrag van consumenten. Vaak is het een bekende Nederlander of iemand met veel abonnees of volgers op YouTube of Instagram. Vaak denken bedrijven dat zoiets veel geld kost, maar je hoeft natuurlijk niet Rene Froger aan de haak te slaan. Lokale bedrijven kunnen ook een bekende local kiezen, bijvoorbeeld een bekende ondernemer in de regio of lokale vlogger.


#6  Videoadverteren op YouTube

Produceer een spetterende video en zorg dat deze video gezien wordt. Je kunt deze video natuurlijk op je corporate website zetten, maar dat is nogal ouderwets. Je bereikt veel meer mensen door deze video actief te promoten op Instagram, Facebook en vooral YouTube. Met videoadverteren wordt jouw video als pre-roll getoond vóór andere video’s op YouTube. Ja, dat is zo’n irritante video, waar je dan minimaal vijf seconden naar moet kijken. Vaak is het irritant, omdat het voor jou als kijker op dat moment niet relevant is. Als je een samenvatting van een voetbalwedstrijd wil terugkijken, dan heb je geen zin in de nieuwste yoghurt met frambozensmaak of het aanschaffen van een mobiel abonnement. Door een relevante video te maken én de juiste doelgroep te kiezen wordt videoadverteren leuk voor jou en voor de kijkers. En als videoadverteren goed werkt, dan is de stap naar STER-reclame klein.

#7  Bloggen of vloggen

Door kennis te delen, laat je zien dat je de expert bent in je vakgebied. Als je graag schrijft, kun je het beste gaan bloggen. Maak je liever video’s? Ga dan vloggen. Enige vereiste is een blog-gedeelte op jouw website of een YouTube-kanaal. Deel je blogs en vlogs via sociale media, zodat ze een flink bereik krijgen. Op termijn zullen jouw blogs of vlogs ook goed vindbaar zijn in Google, waardoor je nog meer bezoekers aantrekt.

#8  Sta op een beurs of ga netwerken
Laat jezelf zien. Zeker in het geval van B2B is het goed om op een beurs te staan of om actief netwerkborrels te bezoeken. Sluit je aan bij een ondernemersvereniging waar jij je goed bij voelt of wissel een keertje van club. Zo vergroot je jouw netwerk. Denk goed na over wat je van een vereniging verwacht: wil je lid worden van een vereniging waarbij targets halen en omzet uitwisselen belangrijk is (bijv. BNI) of juist nergens aan vast zitten en vrijblijvend netwerken?

#9  Maak je huidige website nóg beter

Bekijk de statistieken van de website. Waar haken bezoekers af? Hoe lang blijven ze op jouw website? Hoeveel procent van de bezoekers doet een bestelling of vraagt een offerte aan? En hoe converteren mobiele bezoekers? De antwoorden op deze vragen vormen aanleidingen om je huidige website nog beter te maken. Zo kun je een alternatieve variant van een pagina maken en testen of deze pagina beter converteert. Dit wordt een A/B-test genoemd. Voer daarnaast gebruikerstesten uit of spar met een internetbureau om nieuwe mogelijkheden te vinden om een site te verbeteren.

Google Optimize is een tool om snel, eenvoudig en gratis A/B-testen op te zetten. Snel even een kleur van een knop aanpassen of een andere achtergrondfoto kiezen? Google Optimize maakt het mogelijk!

#10  Of kies voor een nieuwe website

Soms is het niet meer mogelijk om te schaven en is er een volledig nieuwe website nodig. Tegenwoordig is het maken van een website niet meer zo gecompliceerd als tien jaar geleden. CMS-systemen als WordPress en Magento hebben zich goed ontwikkeld en bieden veel mogelijkheden om de perfecte site te bouwen. Veel bedrijven kiezen voor een maatwerk oplossing, maar soms is een template net zo goed. Als je een nieuwe website nodig hebt, praat dan met internetbureaus en vraag offertes op. Vergelijk prijzen: niet alleen voor het bouwen van de site, maar ook voor de hosting en eventueel onderhoud. Juist aan hosting en onderhoud verdienen internetbureaus veel geld en daar kun je (op lange termijn) veel op besparen.

#11  Sponsor een goed doel of sportclub
Als jouw bedrijf op het shirt van een hockeyteam staat, bereik je ondernemers die langs de zijlijn staan. Zeker voor lokale ondernemers is sponsoring goed om in beeld te blijven. Je laat zien dat je lokaal betrokken bent en graag wat teruggeeft aan de gemeenschap.


#12  Plaats een advertorial
Een advertorial is een gesponsord artikel. Je kunt zo’n artikel zelf schrijven of een copywriter invliegen. Plaats deze advertorial op blogs, in een lokale krant of in bepaalde magazines.

#13  Start een ‘concurrent’ van jezelf
Een truc om meer nieuwe klanten te krijgen is om een concurrent van jezelf te worden. Start een nieuw label om een bepaalde doelgroep beter te bereiken. OTTO heeft dit gedaan met About You. About You is hipper en richt zich veel meer op jongeren en jongvolwassenen. Je kunt ook een deel afsplitsen. Kies bijvoorbeeld een winstgevende tak van jouw bedrijf en maak daar een label van.

#14  Zorg voor een laagdrempelig contactmoment
Het is een trend dat er steeds minder gebeld wordt in Nederland. Veel jongeren vinden het eng om te bellen, omdat veel communicatie tegenwoordig via sociale media, apps en mail gaat. Maak contact opnemen zo laagdrempelig mogelijk. Implementeer een chatfunctie op jouw site (bijv. Drift) of start met Whatsapp Business.

#15  Ben je wel onderscheidend genoeg?
De markt verandert en misschien moet je wel mee veranderen om te groeien. Zijn er nieuwe concurrenten bijgekomen? Ben je nog wel onderscheidend genoeg? Moet je jouw productaanbod uitbreiden of juist verkleinen? Het zijn wat vragen die aan bod komen tijdens een strategische sessie. Soms moet het roer helemaal worden omgedraaid: een nieuwe naam en positionering. Neem contact op met een strateeg of reclamebureau om tot een nieuwe visie te komen voor de toekomst.

#16  Creëer nieuws en stuur een persbericht uit
Een nieuw record, een bijzondere gast of een spectaculaire opening. Maak nieuws en stuur een persbericht rond. Er zijn allerlei manieren om nieuws te maken. Belangrijk is dat het nieuws ook echt meerwaarde biedt. Start een enquête en deel de resultaten in een persbericht. Een site als Booking.com kan een enquête starten onder bezoekers over wat zij belangrijk vinden aan een hotelkamer. De titel van het persbericht: “Hotelgasten walgen van schimmelende badkamers en zompige broodjes”. In het artikel wordt dan Booking.com genoemd. Dit levert niet alleen naamsbekendheid op, maar ook veel inkomende links en dat is voor de vindbaarheid in Google van belang.

#17  Start buiten de landsgrenzen
Kun je makkelijk opschalen met jouw dienst of product? Misschien is het dan tijd voor een uitrol naar Duitsland, Frankrijk, Spanje of Groot-Brittannië. Zeker Duitsland is interessant, omdat de kosten voor transport meevallen en veel Nederlanders een klein beetje Duits kunnen spreken. Je hoeft dus nog niet een Duitstalige medewerker aan te nemen. De eerste stap is het vertalen van jouw website, zodat de website in meerdere landen vindbaar is in Google.