Effectieve e-mailmarketing: hoeveel actieve abonnees heb jij?

“Ik heb een lijst met 100.000 adressen”, bluft een collega-marketeer. Hij klopt zichzelf op zijn borst, alsof het een knappe prestatie is.

Foto: antonynjoro / Pixabay


Om heel eerlijk te zijn is het niet moeilijk om veel e-mailadressen te verzamelen. Er zijn inmiddels tientallen goede plugins om mensen te motiveren een e-mailadres achter te laten, zoals OptinMonster, Bloom en – deze gebruik ik zelf op Scientias – Layered Popups.

Ga maar eens naar de site van blogger en online marketeer Neil Patel. Op zijn site krijg je een tsunami aan pop-ups over je heen. Zijn ze effectief? Ja, maar bezoekers vinden het vaak irritant. Het is niet voor niets dat Google inmiddels websites bestraft die te veel irritante pop-ups tonen.

Daarnaast betwijfel ik of zo’n pop-up goede e-mailadressen oplevert.

Als jij mag kiezen. Wil je een lijst met 100.000 e-mailadressen of een lijst met 50.000 e-mailadressen?

Waarschijnlijk die eerste lijst, toch?

Maar wat als blijkt dat de open rate (hoeveel procent van de mensen een mail opent) van de eerste lijst gemiddeld 25% is en van de tweede lijst gemiddeld 60%?

De tweede lijst is dan veel interessanter. Je bereikt immers 60% van die 50.000 e-mailadressen en dat is meer dan 25.000 (25% van 100.000 e-mailadressen).

Bij Mailchimp betaal je ongeveer 500 dollar per maand voor 90.000 tot 100.000 inschrijvers. Dat is 6.000 dollar op jaarbasis. En dat terwijl 25.000 inschrijvers 150 dollar per maand kost, oftewel 1.800 dollar per jaar. In dit geval kost een inactieve lijst meer dan 4.000 dollar per jaar.

Toch adviseer ik om nog dieper te graven. Wat is het doel van e-mailmarketing? Meer omzet in de webshop? Meer offertes? Naamsbekendheid opbouwen? Houd transacties en/of doelen bij in Google Analytics en controleer of e-mailmarketing concreet geld oplevert. Een kleine lijst met kwaliteitsadressen levert mogelijk veel meer omzet op en is interessanter dan een bulk waardeloze contacten. Segmenteer jouw lijst en stuur actieve abonnees vaker mails dan minder actieve abonnees.

Uit ervaring weet ik dat e-mailmarketing veel geld kan opleveren. Je bouwt immers aan een eigen database en dat is waardevol. Deze mensen kun je 100% zeker bereiken op het moment dat jij dat wil. Dit geldt niet voor jouw Facebook-fans of Instragram-volgers.

Dit betekent niet dat je het geld over de balk moet smijten. Verwijder inactieve abonnees, bijvoorbeeld mensen die de laatste tien mailings niet geopend hebben. Deze mensen hebben toch geen interesse. Waarschijnlijk komen jouw mails standaard in de spamfolder binnen. Door deze inactieve abonnees te schrappen, houd je jouw open rate hoog en betaal je niet onnodig veel aan partijen als Mailchimp en Mailerlite.