Skip links

Google Ads 2019: nieuwe functies, updates & trends

Tijdens de jaarlijkse Google Marketing Live conferentie deelde de Amerikaanse techreus nieuwe functionaliteiten en uitbreidingen, die binnenkort in Google Ads verschijnen. Dit zijn de belangrijkste vernieuwingen.

Google Marketing Live is een evenement waar veel online marketeers – en zeker SEA-marketeers – naar uitkijken. Google laat de nieuwste functies zien, waardoor we een glimp krijgen van de toekomst. Vorig jaar introduceerde Google o.a. een nieuwe biedstrategie op YouTube (Maximize Lift) en de responsieve zoekadvertenties. Zeker de responsieve zoekadvertenties zijn inmiddels helemaal ingeburgerd.

Toch belooft 2019 ook weer een mooi jaar te worden met veel vernieuwingen. Van Gallery Ads tot Discovery Ads, we delen graag de nieuwste foefjes.

Discovery Ads
Er komen nieuwe Discovery Ads. Het is daarmee mogelijk om advertenties te tonen aan bezoekers die nog niet op jouw product of dienst zoeken. Stel, je bent een hypotheekadviseur, dan is het erg prijzig om te adverteren op het zoekwoord ‘hypotheek’. Middels Discovery zou je potentiële klanten in een vroeger stadium kunnen bereiken, bijvoorbeeld wanneer ze bezig zijn met bezichtigen van huizen. Google kan jouw klanten vinden op basis van zoekgedrag in Google, leesgedrag op websites en kijkgedrag op YouTube. Zelfs op basis van app downloads (bijv. Funda) en zoekopdrachten binnen Google Maps (bijv. hypotheekadviseur in de buurt). Dit is geen nieuw terrein voor Google, want in Google Ads is het momenteel al mogelijk om gebruik te maken van uitgebreide doelgroeptargeting (o.a. in-market en look-a-likes op basis van klantenmatches). Met de Discovery Ads is het mogelijk om wereldwijd 800 miljoen gebruikers te bereiken. Deze functie is later dit jaar beschikbaar in Google Ads.

Google Shopping Actions binnenkort naar Nederland?
Google wordt in de nabije toekomst misschien wel de grootste concurrent van Amazon op het gebied van online shopping. In de Verenigde Staten is het mogelijk om direct vanuit Google Shopping een aankoop te doen. In tegenstelling tot eerdere experimenten (een boodschappendienst en een ‘same day delivery’-service), lijkt Google volle bak in te zetten op Google Shopping Actions, wat betekent dat we straks in Nederland direct producten kunnen bestellen via Google Shopping. Tijdens Google Marketing Live liet Google zien dat Shopping nog meer geïntegreerd wordt in apps (Discover), YouTube en Afbeeldingen. Straks kunnen klanten dus via Google Afbeeldingen op een foto klikken en direct dat product bestellen.

Google Shopping Actions is voor veel consumenten erg handig, omdat de betaal- en verzendgegevens slechts één keer ingevuld hoeven te worden. Verder betaal je als webwinkel voor iedere sale een betaald bedrag. Dit voorkomt dat de klikkosten (bij CPC) te hoog oplopen. Een ander voordeel is dat we straks direct via voice search direct een product kunnen bestellen. Natuurlijk zijn er ook nadelen, zoals een gebrek aan loyaliteit (een consument komt niet meer op jouw webshop) en de afname van rendement op producten met minimale marges. Hoewel er tijdens de Google Marketing Live conferentie geen data werden genoemd, verwachten we dat Shopping Actions eind 2019 of begin 2020 naar Nederland komt.

Gallery Ads
Display-advertenties, maar dan bovenaan de zoekresultaten. Zo kun je Gallery Ads het best omschrijven. Toch lijken de Gallery Ads vooral op de bekende Carousel-advertenties op Facebook en Instagram. Als adverteerder upload je vier tot acht afbeeldingen. Gebruikers kunnen van links naar rechts swipen. Na een klik op een afbeelding opent er een verticale view. Hoe dat eruit ziet? Open deze gif van Search Engine Land voor een preview. De toevoeging van Gallery Ads maakt de toekomstige Search Engine Result Page (SERP) nog visueler. Ik verwacht dat hierdoor nog meer mensen op advertenties klikken. De afgelopen jaren nam het aantal klikken op advertenties al flink toe (zie hoofdstuk 2 van dit artikel), maar het einde lijkt niet in zicht. De grote winnaar is natuurlijk Google, terwijl de kleinere bedrijven met enkel een focus op SEO wellicht bezoekers gaan mislopen. Wordt vervolgd.

Bumper Machine
Tegenwoordig is video-adverteren helemaal in. Steeds meer klanten willen op YouTube adverteren. Het grote nadeel is dat veel video’s vrij langdradig zijn, waardoor kijkers snel afhaken. Google heeft de Bumper Machine gelanceerd, waarmee videoadverteerders automatisch Bumper Ads kunnen maken van langere video’s. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de kracht van machine learning. Deze tool plukt automatisch de belangrijkste scenes uit een langere video en maakt er een bumper ad van 6 seconden van. Dit zou er dan zo uit kunnen zien:

App Deep Linking
Waarschijnlijk heb jij de app van Bol.com op jouw mobiele telefoon staan? Google komt binnenkort met App Deep Linking. Dit betekent dat het mogelijk is om een advertentie te laten deeplinken naar een product in een app. Stel, ik zoek op een DVD van Bohemian Rhapsody en ik klik op de advertentie van Bol.com, dan opent de Bol.com-app en zie ik direct de dvd in beeld. Schijnbaar berekent Google zelf wat meer oplevert: een link naar het product op de mobiele website of een deeplink naar een product in de app. Op basis van die berekening wordt een keuze gemaakt voor de app of mobiele site.

Google Ads uitbesteden?
Stormachtig is gespecialiseerd in Google Ads. Onze online marketeers zijn allemaal Google Ads-gecertificeerd en daarnaast zijn we als online marketingbureau Google Partner. Wil je het beheer van jouw Google Ads-campagne uitbesteden aan ons? Of heb je interesse in een eenmalige optimalisatie of second opinion van een Google Ads-account? Neem contact met ons op!

Gemiddelde beoordeling
Stormachtig★★★★★5.0
51