Stel dat, hè? Of toch niet zo denkbeeldig en gewoon keiharde realiteit? Misschien heb je er wat van meegekregen of lees je er nu voor het eerst over. Maar Google Optimize is vanaf 1 oktober 2023 niet meer beschikbaar. Waarom en waar je in het vervolg A/B-testen, experimenten en personalisaties op je website kunt uitvoeren leggen we graag uit.
Google Optimize werd meer dan 10 jaar geleden (toen nog onder de naam van Google Website Optimizer) in het leven geroepen om elk soort bedrijf de mogelijkheid te bieden om hun website te testen en verbeteren voor hun doelgroep. Met name voor marketeers en ontwikkelaars is deze tool goud waard. Het kan namelijk enorm helpen met het verhogen van het conversiepercentage, het in kaart brengen van gebruikersgedrag en het verbeteren van de algemene bezoekerstevredenheid. Niet voor niets een veelgebruikte tool.
Maar, waarom komt er dan een einde aan Google Optimize?
Het is je vast niet ontgaan, maar Google doet deze zomer Universal Analytics de deur uit. Daarom ‘moeten’ we massaal overstappen naar de nieuwe Google Analytics 4-versie. Iets wat voor veel bedrijven nog wat voeten in aarde heeft vanwege de andere manier van meten.
Onder het mom van verbeteren en investeren wil Google nu dus ook Google Optimize op de schop doen en A/B-tests in Google Analytics integreren. Google verklaart: “Hoewel Optimize een product is dat al jaren bestaat, ontbreken hierin veel functies en services waar onze klanten om vragen en die ze nodig hebben voor experimenttests. We hebben daarom besloten te investeren in oplossingen die effectiever zijn voor onze klanten.”.
Wat we kunnen leren van Google Optimize
In principe heeft Google een punt. Plus, stilstaan = achteruitgaan. Dat neemt alleen niet weg dat Google Optimize voor veel organisaties een ideale tool was om relatief laagdrempelig te testen, optimaliseren en personaliseren. Zelfs wanneer het aan kennis ontbrak kon je (met behulp van de plugin en de WYSIWYG editor) binnen enkele tientallen minuten een prima experiment op poten zetten. De toegankelijkheid, gebrek aan kosten en integratie met Analytics maakte het voor veel organisaties aantrekkelijk om mee te werken.

Maar goed, Google heeft een punt met de uitspraak om te willen verbeteren en investeren. Zo is het werken met de editor van Google Optimize op een dynamische pagina ingewikkeld. En dat is zacht uitgedrukt. Met meer technische kennis kom je een heel eind, maar dat komt vaak andere onderdelen, zoals de laadtijd, niet ten goede waardoor bezoekers wellicht nog eerder afhaken dan normaal gesproken.
Hoe gaat A/B-testen in Analytics 4 eruit zien?
In aanloop naar het najaar van 2023 werkt Google toe naar een aantal integraties met providers van A/B-tests. Dat zijn de volgende partijen.
- AB Tasty
- Optimizely
- VWO
Google maakt haar API’s de komende maanden openbaar beschikbaar, zodat ook andere partijen hun A/B-testtool kunnen integreren in Analytics. Kortom, via Analytics hier kun je straks dus ook testen welke kleur knoppen op jouw website beter presteren, welke tekst beter gelezen wordt en vanaf welke pagina bezoekers beter doorklikken.
Alternatieven voor Google Optimize om te A/B-testen
Daadwerkelijk kunnen experimenteren via Google Analytics laat dus wel nog even op zich wachten. In de tussentijd kun je nog wel gewoon van Google Optimize gebruiken, maar we begrijpen dat je misschien iets meer zekerheid wil. Óf een tool van een derde partij en experimenten via Google Analytics naast elkaar wil laten draaien. We zetten alternatieven voor Google Optimize om te A/B-testen voor je op een rij.
- HubSpot & Kissmetrics’ A/B testing kit (gratis)
- Freshmarketer (vanaf €19 per maand)
- VWO (gratis proefperiode, daarna maatwerk)
- Optimizely (maatwerk)
- Omniconvert (gratis proefperiode, daarna vanaf ca. €257 per maand)
- Crazy Egg (gratis proefperiode, daarna vanaf €27 per maand)
- AB Tasty (gratis proefperiode, daarna maatwerk)
- Convert (gratis proefperiode, daarna vanaf €93 per maand)
- Adobe Target (maatwerk)
- Kameleoon (maatwerk)
- Convertize (gratis proefperiode, daarna €46 per maand)
- Zoho PageSense (vanaf €30 per maand)
- Apptimize (maatwerk)
- Oracle Maxymiser (maatwerk)
Er is helaas geen one-size-fits-all oplossing. Wie helemaal gewend is aan Google Optimize zal aan een gratis of betaalbaar alternatief (zoals Hubspot, Freshmarketer of Crazy Egg) voldoende hebben. Welke tool het beste past, hangt sterk af van onder meer de functies die je nodig hebt en hoeveel websitebezoekers je dagelijks hebt.
Houd wel in je achterhoofd: Google heeft vanaf oktober 2023 dus een integratie met VWO, Optimizely en AB Tasty. Misschien is nog even afwachten dus uiteindelijk de moeite waard.
Nog niet veel wijzer … En hoe zit het eigenlijk met GA4?
Zegt Google Analytics 4 je wel wat, maar draaien alle cijfers, rapporten en andere functies al in het rond bij een blik op het scherm? Helemaal niet gek! De overstap van Universal Analytics naar Analytics 4 is niet niks. Zeker als je ook nog eens druk met 300 andere dingen die komen kijken bij het runnen van een bedrijf.
In zo’n geval helpen we je bij Stormachtig graag door het meetbaar en inzichtelijk maken van websiteacties. We kunnen alvast Google Analytics 4 voor je inrichten en in het najaar samen de mogelijkheden van A/B-testen via Analytics bespreken, dan kunnen we bepalen wat voor joúw bedrijf daadwerkelijk meerwaarde biedt.
Neem contact op via de chatfunctie rechtsonder in beeld of stuur een mail naar info@stormachtig.nl. Eén van onze collega’s neemt dan snel contact met je op.