Google geeft MKB-klanten wereldwijd 340 miljoen dollar aan advertentietegoed. Daarmee steunt Google bedrijven die hard zijn geraakt door de coronacrisis. Maar wie komt er in aanmerking voor dit tegoed?
Wie krijgt er Google Ads-tegoed?
Bedrijven die tussen maart 2019 en februari 2020 geld hebben uitgegeven met een Google Ads-account komen automatisch in aanmerking voor het advertentietegoed. Ben je in maart 2020 gestopt met adverteren – vanwege COVID-19 – dan heb je dus ook recht op tegoed.
Krijg ik het geld met terugwerkende kracht?
Nee, het is een advertentietegoed voor toekomstige uitgaven. Dit betekent dat bedrijven later dit jaar kosteloos kunnen adverteren via het Google Ads-platform. Daaronder vallen Google Zoeken, het Display Netwerk en YouTube.
Hoeveel tegoed krijgen bedrijven?
Dit is nog onbekend, maar de uitgaven verschillen per account en per klant. Waarschijnlijk geldt de regel: des te meer er is uitgegeven in deze periode van twaalf maanden, des te hoger het advertentietegoed. Het lijkt ons aannemelijk dat een bedrijf met een Ad Spend van 3.000 euro in deze periode drie keer meer tegoed krijgt dan een bedrijf met een Ad Spend van 1.000 euro. Hier zal ook waarschijnlijk een maximum aan zitten.
In totaal gaven adverteerders in 2019 ruim 103 miljard dollar uit aan adverteren via Google Ads. Een gift van 340 miljoen dollar voor het MKB is een flink bedrag, maar dit verdient Google normaal gesproken in één dag weer terug. We verwachten daarom ook dat de tegoeden niet hoger zullen zijn dan een paar honderd euro per bedrijf.
Wanneer moet ik het tegoed gebruiken?
In ieder geval vóór 31 december 2020. Daarna vervallen de tegoeden. Het is dus belangrijk om Google Ads in de gaten te houden om te kijken hoe hoog het tegoed is. Vanuit Stormachtig zullen we ervoor zorgen dat het tegoed van onze klanten zoveel mogelijk wordt opgebruikt voor 31 december 2020.