1

Menu

Zoekmachineoptimalisatie wint het van adverteren: 80% van gebruikers bekijkt alleen organische zoekresultaten

Twijfel jij of zoekmachineoptimalisatie de juiste strategie is om jouw bedrijf op de kaart te zetten? Wij kunnen met zekerheid zeggen dat SEO de moeite loont. Uit onderzoek blijkt dat 70-80% van de gebruikers uitsluitend organische zoekresultaten bekijkt. Hoog tijd om zoekmachineoptimalisatie in te gaan zetten! Dit zorgt ervoor dat jouw website hoger scoort in de organische zoekresultaten wanneer je doelgroep zoekt op relevante zoektermen. Voor je het weet kun jij veel nieuwe klanten verwelkomen. Ontdek hoe het werkt.

Meeste gebruikers bekijken alleen organische zoekresultaten

Uit een onderzoek van Search Engine Journal bleek dat 70% tot 80% van de gebruikers op de resultatenpagina’s de advertenties volledig overslaan. Ze concentreren zich enkel op de organische zoekresultaten. Een opvallende statistiek als je bedenkt dat er vaak véél budget én aandacht uitgaat naar de inzet van Google Ads.

Zeker wanneer je goede resultaten behaalt uit adverteren in Google liggen er dus nóg meer kansen door je te concentreren op zoekmachineoptimalisatie en organische bezoekers. Vaak zien bedrijven hier (te) veel beren op de weg. Zo is er vaak meer concurrentie en weinig zicht op resultaten op de korte termijn. Gelukkig liggen er bijna altijd kansen op het gebied van SEO, we vertellen je graag hoe dat werkt.

Zoekmachineoptimalisatie is de moeite waard

Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit allerlei stappen die nodig zijn om jouw website hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten. Door je website te optimaliseren kom je hoger in Google en trek je meer potentiële klanten naar jouw website. Het is dus erg belangrijk dat jij hoog in Google komt te staan. Bij SEO komen veel verschillende aspecten kijken, zoals unieke content, relevante zoekwoorden en goede (back)links. Ook een snelle en gebruiksvriendelijke website is van belang. Als alles klopt kun jij misschien zelfs een mooie #1 positie in Google behalen!

Zoekgedrag van potentiële klanten

Naar het zoekgedrag van gebruikers zijn nog meer onderzoeken gedaan. Het zal je niet verbazen dat de meeste mensen op het eerste of tweede zoekresultaat klikken. 65% van de gebruikers klikt op één van de eerste 10 zoekresultaten. De helft van de gebruikers klikt binnen 10 seconden op een zoekresultaat. Slechts 0,43% van de bezoekers scrolt door naar de tweede pagina van Google. Het is dus belangrijk dat jij snel ‘in beeld’ bent.

Wanneer de zoekresultaten verschijnen klikt 43% van de mensen door naar Google Maps. Als bedrijf kun je zorgen dat je hier makkelijk te vinden bent door je Google Mijn Bedrijf te koppelen aan jouw locatie. 20% van de bezoekers gaat voor een Google advertentie en 18% klikt op een Google Shopping resultaat. Opvallend is dat 58% van de gebruikers rich snippets aanklikt terwijl slechts 41% van de mensen doorklikt op een normaal zoekresultaat.

Wij gaan graag voor jou aan de slag!

De cijfers laten zien hoe belangrijk het is om je positie in Google te verhogen. Daar kunnen wij jou bij helpen. Wanneer je SEO gaat inzetten kun je langdurige en goed meetbare resultaten verwachten. Je hogere positie in Google zorgt ervoor dat meer potentiële klanten doorklikken naar je website. Je website komt betrouwbaar over en is overzichtelijk voor bezoekers en zoekmachines.

Zoekmachineoptimalisatie versterkt ook nog eens je andere marketing middelen. Verwelkom jij ook graag meer klanten? Wij gaan graag voor jou aan de slag met de SEO van je website. Neem gerust contact op om kennis te maken en de mogelijkheden te bespreken.

Populaire berichten

Heb je een vraag?
Heb je een vraag of heb je hulp nodig? Onze collega Anouk van der Mast staat voor je klaar!
Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Misschien vind je dit ook interessant...

Hoger in Google komen met je website? De 18 allerbeste tips voor 2024!
Je vindt dat je die eerste plek op een bepaalde zoekterm verdient, maar op dit ...
Google Ads campagnes uitbesteden? Dat kan bij ons!
Stormachtig is gespecialiseerd in zoekmachine-adverteren via Google Ads (vroeger AdWords) en Microsoft Bing. Google Ads-beheer ...
De 26 beste (gratis) SEO-tools van 2024
Ga je actief aan de slag met zoekmachineoptimalisatie, dan heb je natuurlijk goed gereedschap nodig. ...

Stel een vraag

Stel je vraag via onderstaande formulier. We proberen je bericht zo snel mogelijk te beantwoorden!

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.